دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

لکه قرمز مشتری؛ قدیمی‌ترین گرداب شناخته‌شده در منظومه شمسی

لکه قرمز مشتری؛ قدیمی‌ترین گرداب شناخته‌شده در منظومه شمسی
دانشمندان بر اساس شواهد جدید، احتمال می‌دهند بزرگ‌ترین طوفان عظیم منظومه شمسی درواقع همان لکه سرخ بزرگی است که سال‌ها پیش توسط اخترشناسان در سیاره مشتری کشف شد.
کد خبر : 918473

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، دانشمندان بر اساس شواهد جدید، احتمال می‌دهند بزرگ‌ترین طوفان عظیم منظومه شمسی درواقع همان لکه سرخ بزرگی است که سال‌ها پیش توسط اخترشناسان در سیاره مشتری کشف شد.

در مقاله‌ای که در ماه می‌سال جاری میلادی در مجله «ژئوفیزیکال ریسرچ لدرز» (Geophysical Research Letters) منتشر شد، گروهی از دانشمندان به رهبری اسکات لینده، از موسسه تحقیقاتی اسکریپس در سن دیگو، کالیفرنیا، شواهدی را ارائه کردند که نشان می‌دهد لکه سرخ بزرگ امروزی ممکن است از ادغام دو طوفان کوچکتر ایجاد شده باشد.

این محقق همکارانش با استفاده از داده‌های مربوط به تغییرات لکه قرمز بزرگ در طول زمان، شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای را برای تعیین چگونگی شکل‌گیری گرداب انجام دادند و با استفاده از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری و تجزیه و تحلیل داده‌های موجود، نشان دادند که دو طوفان در اواخر قرن نوزدهم به هم نزدیک شده و در نهایت با هم ادغام شده‌اند و لکه سرخ بزرگ امروزی را تشکیل داده‌اند. 

محققان شرح می‌دهند، این کشف، دیدگاه آنها را نسبت به تاریخچه و پویایی لکه سرخ بزرگ تغییر می‌دهد. لکه سرخ بزرگ در طول سال‌های اخیر به طور قابل توجهی تغییر اندازه داده و در اواخر قرن نوزدهم، این لکه بسیار بزرگتر از اندازه فعلی خود بوده است.
رنگ لکه سرخ بزرگ نیز در طول زمان تغییر کرده است. در گذشته، این لکه به رنگ قرمز روشن بود، اما در حال حاضر به رنگ نارنجی کم‌رنگ درآمده است.

 فعالیت لکه سرخ بزرگ نیز در طول زمان تغییر کرده است. در گذشته، این طوفان بسیار فعال‌تر بود و طوفان‌های کوچک زیادی از آن نشات می‌گرفتند. با این حال، برخی از دانشمندان هنوز نسبت به این فرضیه جدید تردید دارند و معتقدند که شواهد کافی برای اثبات ادغام دو طوفان وجود ندارد و لکه سرخ بزرگ امروزی می‌تواند همان لکه‌ای باشد که ۳۵۰ سال پیش مشاهده شده است.

دانشمندان امیدوارند با استفاده از مشاهدات جدید فضاپیمای جونو و تلسکوپ جیمزوب بتوانند اطلاعات بیشتری درباره این طوفان عظیم به دست آورند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته