دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تولید کاغذ از برگ درخت با قابلیت تجزیه سریع

تولید کاغذ از برگ درخت با قابلیت تجزیه سریع
محققان یک شرکت دانش‌بنیان اوکراینی موفق شدند از برگ‌های مرده به جای درختان سالم برای تولید کاغذ استفاده کنند.
کد خبر : 918670

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از یورو نیوز، «والنتین فرچکا» «Valentyn Frechka» موسس یک شرکت دانش‌بنیان اوکراینی وقتی دانش آموز بود از اشتیاق خود به بیوشیمی برای یافتن راه‌های جدیدی برای ساخت سلولز، ماده اصلی کاغذ استفاده کرد. پس از یک آزمایش ناموفق با علف و کاه، او دریافت که امکان استخراج فیبر از برگ‌ها وجود دارد.

وی پس از ساخت یک نمونه اولیه، به دلیل جنگ در اوکراین به پاریس در فرانسه نقل مکان کرد و «ریلیف پیپر» «Releaf Paper» را تاسیس کرد.

آیا کاغذ ساخته شده از برگ دوستدار محیط زیست است؟

ریلیف پیپر با استفاده از ترکیبی از فرآیند‌های شیمیایی و مکانیکی یک تُن سلولز را از ۲.۳ تُن برگ مرده تولید می‌کند. معمولا برای تولید همین مقدار سلولز به ۱۷ درخت نیاز است.

شهر‌های اروپایی به جای سوزاندن برگ‌های مرده‌ای که در خیابان هایشان جمع آوری کرده اند، آن را برای ریلف پیپر ارسال می‌کنند.

مجری این طرح گفت: «فقط با برگ‌هایی که از شهر‌ها می‌گیریم کار می‌کنیم، زیرا نمی‌توانیم از برگ‌های جنگل استفاده کنیم. جمع آوری آنها در جنگل کار آسانی نیست و نیازی هم نیست، زیرا یک اکوسیستم وجود دارد.»

فرچکا اظهار کرد: «در یک شهر، زباله‌های سبزی هستند که باید جمع آوری شوند. واقعا، این راه حل خوبی است، زیرا ما تعادل را حفظ می‌کنیم - برای تولید کاغذ فیبر می‌گیریم و لیگنین را به عنوان نیمه کود به شهر‌ها برمی گردانیم تا باغ‌ها یا درختان را بارور کنیم؛ بنابراین مانند یک مدل برد - برد است.» 

فرآیند ریلیف، شامل حذف هر گونه ترکیب جامد از برگ ها، خشک کردن آنها و تبدیل آنها به گلوله است. این به آنها اجازه می‌دهد تا مواد خام را در تمام طول سال ذخیره و چرخه تولید مداوم را تضمین کنند.

گلوله‌ها به فیبر خاصی تبدیل می‌شوند که اساس کاغذ را تشکیل می‌دهد و خمیر حاصل، فشرده شده و به صورت صفحات کاغذی در می‌آید.

ریلیف پیپر، تخمین می‌زند فرآیند آن ۷۸ درصد کمتر از تولید سنتی کاغذ، دی اکسید کربن منتشر کرده و ۱۵ برابر نیز کمتر آب مصرف می‌کند.

بر اساس اعلام این شرکت دانش بنیان، کاغذ مبتنی بر برگ در ۳۰ روز در خاک تجزیه می‌شود، در حالی که دوره تخریب برای کاغذ معمولی ۲۷۰ روز یا بیشتر است.

طبق گزارش صندوق جهانی طبیعت (WWF) صنعت کاغذ ۱۳ تا ۱۵ درصد کل مصرف چوب را تشکیل می‌دهد و ۳۳ تا ۴۰ درصد کل چوب صنعتی فروخته شده در سراسر جهان را مصرف می‌کند.

آیا کاغذی که از برگ‌ها ساخته می‌شود به اندازه کاغذ معمولی بادوام است؟

این شرکت، کاغذی از ۷۰ تا ۳۰۰ گرم در متر مربع مناسب برای مصارف مختلف از کاغذ بسته بندی (کیسه، پاکت تجارت الکترونیک و غیره) گرفته تا بسته بندی مقوایی (جعبه‌های چین دار و کارتن تخم مرغ) می‌فروشد.

این استارت‌آپ حدود سه میلیون کیسه خرید در ماه تولید می‌کند و L'Oréal، Samsung، LVMH، Logitech، Google و Schneider Electric گروهی از مشتریان آن هستند.

فرچکا نخستین کارخانه تجاری خود را در خارج از پاریس در ماه ژوئیه (ماه آینده) افتتاح می‌کند و امیدوار است که در نهایت کارخانه‌های تولیدی در سراسر جهان داشته باشد. با ظرفیت پردازش پنج هزار تن برگ در سال، اولین سایت که بخشی از آن توسط اتحادیه اروپا تامین مالی می‌شود، زباله‌های سبز را از شهر پاریس دریافت خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته