دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 تير 1403 - 10:52

بورل: جنگ غزه در آستانه سرریز به لبنان است

بورل: جنگ غزه در آستانه سرریز به لبنان است
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تأکید بر لزوم برقراری آتش‌بس در غزه و تسهیل فرایند امدادرسانی، درباره احتمال گسترش دایره جنگ به لبنان هشدار داد.
کد خبر : 918722

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از آسوشیتدپرس، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه هشدار داد که جنگ در خاورمیانه در آستانه سرریز به لبنان است.

وی در توضیح این مطلب افزود: خطر تأثیر جنگ بر جنوب لبنان و اشاعه آن روزبه‌روز بیشتر می‌شود. ما در آستانه گسترش جنگ هستیم.

سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان شامگاه چهارشنبه (۳۰ خرداد) در یک نطق تلویزیونی اخطار داد چنانچه جنگی تمام‌عیار در منطقه رخ دهد، هیچ نقطه‌ای در اسرائیل امن نخواهد بود.

نصرالله گفت: «اسرائیل می‌داند آنچه در دریای مدیترانه انتظارش را می‌کشد، بسیار بزرگ است. در مواجهه با نبردی به این بزرگی، می‌داند که باید در زمین، هوا و دریا منتظر ما باشد.»

او همچنین برای نخستین بار قبرس را خطاب قرار داد و گفت: گشودن فرودگاه‌ها و پایگاه‌ها به روی دشمن صهیونیست برای هدف قرار دادن لبنان به این معنی است که دولت قبرس بخشی از جنگ شده و گروه مقاومت حزب‌الله به‌عنوان بخشی از جنگ با این کشور برخورد خواهد کرد.

بورل در بخش دیگری از اظهارات امروز دوشنبه که در آستانه برگزاری نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا به میزبانی لوکزامبورگ ایراد شد، با اشاره به تشدید بحران غزه و غیرممکن بودن انتقال کمک‌های بشردوستانه به مردم ساکن در این باریکه، بر لزوم برقراری آتش‌بس تأکید کرد.

وی هشدار داد: برخی از کالا‌ها در حال فاسدشدن هستند. ارزش مالی آنها مهم نیست بلکه این کمک‌ها نمی‌تواند وارد غزه و توزیع شود؛ زیرا بافت اجتماعی و جامعه مدنی از بین رفته است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از اظهارات خود، به طرح ادعایی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای توقف جنگ در غزه اشاره کرد و مدعی شد که اتحادیه اروپا از این پیشنهاد حمایت می‌کند، اما (رژیم) اسرائیل و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس اراده‌ای برای اجرای آن ندارند.

وی افزود: آخرین سخنان نتانیاهو (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) نشان داد که متأسفانه این طرح قرار نیست اجرا شود. اما ما به حمایت از این ایده‌ها ادامه می‌دهیم، زیرا برای انتقال کمک‌ها به غزه به یک آتش‌بس نیاز داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته