دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1403 - 17:23

اسلامی: واحدهای دوم و سوم نیروگاه بوشهر در پنج و هفت سال آینده تکمیل می‌شوند

اسلامی: واحدهای دوم و سوم نیروگاه بوشهر در پنج و هفت سال آینده تکمیل می‌شوند
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که اهتمام و حمایت‌های پیوسته شهید رئیسی برای توسعه علم و فناوری هرگز فراموش نمی‌شود. این تلاش در رئیس‌جمهور شهید بود و اگر دستاوردی داریم به خاطر هدایت‌گری ایشان بود.
کد خبر : 918626

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد اسلامی در نشست خبری مشترک با معاون علمی رئیس‌جمهور گفت: وجه تمایز سازمان انرژی اتمی این است که سازمان هم محقق علم و فناوری است و هم مصرف کننده است؛ از این رو فشار تحقیق و توسعه در گروه محققان سازمان یک عامل ثانوی دارد که همان تقاضاست که وقتی این ۲ با هم هم راستا می‌شود رشد را سبب می‌شود.

وی افزود: آقای رئیسی در بازدیدی که از دستاورد‌های سازمان داشتند پرسیدند که انرژی اتمی می‌تواند این الگو را محقق کند، اما دیگران نمی‌توانند. این ظرفیتی است که رهبری از آن به عنوان آبروی علم و فناوری کشور نام بردند.

ثبت بیش از ۳۰۰ دستاورد دانشی و صنعتی در ۲ سالانه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲

وی گفت اولین گام ما این بود که سند جامع راهبردی را برای اینکه نسبتش را با آینده روشن کند تهیه کنیم و در ۱۴۰۱ توسط رئیس‌جمهور رونمایی شد و در پرتو این ریل‌گذاری در ۲ سالانه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۳۰۰ دستاورد دانشی و صنعتی را ثبت کردیم یعنی هر یک و نیم روز یک دستاورد ثبت شده است و رویکرد برنامه محور و نتیجه گرا که حاصل سیاست جدید بود تحولاتی ایجاد کرد که از فرایند تحقیقاتی بودن عبور کردیم به سمت صنعتی شدن و حرکت‌مان را برای تحقق اهداف سند راهبردی محکم کردیم.

اسلامی ادامه داد: فناوری هسته‌ای تاثیرات خود را در زندگی مردم نشان می‌دهد در ۲ محور انرژی و غیر انرژی. رسیدن به ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای از مهمترین اهداف در محور انرژی است.

وی ادامه داد: برای تحقق این برنامه در مناطق ساحلی شرکت‌هایی تاسیس و مطالعات تفصیلی و عملیات پیش‌نیاز  آغاز شده و پروژه‌های اجرایی هم شروع شده و در ۱۴۰۰ ما ۳۰۰ نفر نیروی انسانی در این پروژه‌ها داشتیم الان بیش از پنج هزار نفر فعال هستند؛ از این رو این یک اتفاق بزرگ است که قابلیت صنعتی خودمان را به کار گرفتیم.

وی تاکید کرد که کشوری را هسته‌ای می‌دانند که سوخت و راکتور تحقیقاتی داشته باشد نه تبلیغاتی که برای بخش نظامی به راه می‌اندازند.

اسلامی گفت در بخش غیرانرژی نیز پرتودهی را در دستورکار قرار دادیم. ما اراده کردیم کل سامانه‌های مولد پرتو در هر سه نوع آن توسط شرکت‌های دانش بنیان احداث شده است. در ساخت این شبکه‌ها مشارکت بخش خصوصی جدی و قابل توجه است. در سه ماه اول سال سه سایت را افتتاح کردیم و تا شهریور به هشت سامانه می‌رسد که با اینها هدف افزایش ماندگاری محصولات کشور را در بخش‌های مختلف داریم.

بیش از ۲۰ محصول رادیودارو در فاز تحقیقاتی داریم

وی افزود: الان در تولید محصولاتی از جمله در بخش سلامت بیش از ۶۵ محصول رادیودارویی در سطح کشور تولید می‌کنیم و سعی بر گسترش بازار در منطقه داریم. امروز بیش از ۲۰ محصول رادیودارو در فاز تحقیقاتی داریم که قابل توجه است و ۲۲۰ مرکز پزشکی را پشتیبانی می‌کنیم در حالی که در ۱۴۰۰، این مراکز ۱۹۰ مرکز بودند. همچنین ما مرکز تولید و  توسعه رادیودارو را در دست اقدام داریم که ظرفیت جدیدی ایجاد می‌کند و امیدوار بودیم با حضور رئیس‌جمهور شهید آن را افتتاح کنیم به هرحال ان‌شاءالله این کار صورت می‌گیرد که ظرفیت ما را از پنج تا هفت برابر در تولید رادیو دارو ارتقا می‌دهد.

آمادگی برای ایجاد ۵۰ کلینیک زخم در کشور

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: در بخش پلاسمای سرد هم برای بیماران خاص از جمله دیابت کاربرد دارو در درمان زخم بسیار موثر است و آمادگی داریم تا پنجاه کلینیک زخم در کشور ایجاد کنیم. در سم زدایی از افلاتوکسین در رابطه با پسته این پلاسماتراپی کمک کرده است و در ابزار دقیق هسته‌ای هم تعداد زیادی از مجتمع‌های صنعتی داشتیم که در این رابطه مشکل داشتند و امروز کلیه این سامانه‌ها طراحی و ساخته شده است.

اسلامی همچنین گفت: سازمان انرژی اتمی شرکت هایش مقام اول بهره برداری را کسب کرده‌اند و این موفقیت بزرگی بوده  و شرکت‌هایی که به نوعی ورشکسته تلقی می‌شدند در صدر بهره‌وری قرار گرفتند.

پرتودهی و افزایش عمر محصولات کشاورزی

وی درباره افتتاح تجهیزات پرتودهی گفت: ما ظرفیت متناسب با حجم تولید در کشور را در این بخش ایجاد می‌کنیم با کمک بخش خصوصی. آن بخشی که ریسک دارد را ما به بخش خصوصی کمک می‌کنیم. در استان خراسان رضوی که از قطب‌های کشاورزی است جا دارد از این سامانه‌ها بیشتر نصب شود. پرتودهی باعث می‌شود آثار سموم از محصول حذف شود و عمر محصول افزایش می‌یابد. در محصولات کشاورزی مثل سیب زمینی و حبوبات این دستگاه‌ها موثر هستند و این از ضایعات بیشتر در بخش تولید محصولات کشاورزی جلوگیری می‌کند. در دنیا حدود ۵۰ سال است این کار انجام می‌شود ما هم داشتیم، اما باید گسترش پیدا می‌کرد و این ملموس‌ترین نوع حضور انرژی اتمی در زندگی مردم است و در آینده در اردبیل هم سامانه را افتتاح می‌کنیم.

با «نون خ» حضور و اثر انرژی هسته‌ای را به خانه‌های مردم بردیم

اسلامی گفت: گسترش رادیودارو‌ها را با هدفی نو پی گرفتیم یعنی این که در رادیودارو‌های تشخیصی ضریب دقت را ارتقا دهیم و در درمانی اثرگذاری را ارتقا دهیم و این هدف تا حد زیادی محقق شده است. در سال ۱۴۰۲ حجم پرتودهی محصولات که شامل محصولات یکبار مصرف پزشکی می‌شود را سه برابر توسعه دادیم و این روند ادامه دارد و شرکت‌هایی که علاقه دارند در این حوزه وارد شوند به آنها کمک می‌کنیم. در سریال «نون خ» با زبان طنز حضور و اثر انرژی هسته‌ای را به خانه‌های مردم بردیم و این یک زنجیره است که از نقطه شروع تا جایی که در اختیار مردم قرار گیرد را در سطوح مختلف دنبال می‌کنیم.

اتمام ساخت واحد‌های دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر در پنج و هفت سال آینده

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره روند ساخت واحد‌های دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر گفت:  در ۱۴۰۰ به دلایلی در وضعیت رکود در روند ساخت این ۲ واحد بودیم، اما امروز در همه زمینه‌ها در سایت بوشهر و در کارخانه‌های ایرانی طرف قرارداد اقلام در حال ساخت هستند و از امروز تا پنج سال دیگر واحد اول آماده می‌شود و طی هفت سال واحد دوم. نیروگاه‌های دیگر هم به این شکل و در همین بازه زمانی یک واحد از نیروگاه‌های کارون و از واحد‌های دیگر هم یک واحد احتمالاً بتوانیم در مدار قرار دهیم.

وی درباره جهاد تبیین و سیاست در‌های باز سازمان انرژی اتمی گفت در ۱۴۰۰ پنج گروه از سازمان بازدید کرده بودند. در ۱۴۰۲ به ۲۰۰ گروه رسید و جمعیتی که توانستند بازدید کنند به ده هزار نفر رسیدند که شامل اشخاص و گروه‌های مختلف بودند و در ۱۴۰۰ سازمان چهار نمایشگاه برگزار کرده بود، اما در ۱۴۰۲، ۴۲ نمایشگاه برگزار کردیم.

مطالبات آژانس باید در چارچوب ان‌پی‌تی و پادمان جامع باشد

اسلامی در پاسخ به اینکه گروسی اخیرا گفته است به سمت دیپلماسی با ایران و یک توافق جدید باید رفت گفت روابط ایران و آژانس مبنای قانونی دارد و این مبنا ان‌پی‌تی و پادمان جامع است. آژانس در این چارچوب حرکت می‌کند و در همین قالب باید مطالبه داشته باشد و غیر از این نیست.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه برخی معتقدند به لحاظ فنی و مالی و تامین سوخت پشتوانه کافی برای ورود به ساخت نیروگاه‌های اتمی نداریم گفت: ساخت نیروگاه‌های اتمی بسته به نوع قراردادش متفاوت است. قراردادی که برای نیروگاه بوشهر است آن‌چه در گذشته امضا شده احداث هشت نیروگاه است که تعهد تامین سوخت هم با سازنده است. این قراداد ۲ بخش دارد یکی داخلی سازی و بخش دیگر ساخت در کشور طرف قرارداد است.

برای تامین سوخت ۲۰ هزار مگاوات نگرانی نداریم

وی ادامه داد: برای سایر بخش‌ها از پروژه‌های صفر فرایند که معدن است ظرفیت‌های خود را گسترش دادیم، منابع کافی و متنوع در کشور است و نگرانی برای تامین سوخت ۲۰ هزار مگاوات نداریم.

اسلامی در ادامه گفت متاسفانه یک اظهار نظر ذهنی توسط برخی کارشناسان در این رابطه می‌شود، اما ما مورد به مورد هر یک از اضلاع نیروگاه را شناسایی کردیم و با شناسایی شرکت‌ها و ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد این را در قالب نقشه راه بومی‌سازی نیروگاه‌های اتمی احصا کردیم و با راستی‌آزمایی که کردیم و یک سال هم طول کشید انجام دادیم.

 اسلامی گفت: با تجربه ۳۰ ساله‌ای که در حوزه صنعت دارم و شناخت از ظرفیت‌های صنعتی خوشبین هستم و مطمئنم این کار‌ها انجام می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته