دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 تير 1403 - 21:16

جلیلی: باید تبعیض‌ها را کنار بگذاریم

جلیلی: باید تبعیض‌ها را کنار بگذاریم
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: اگر می‌خواهیم یک موفقیت شکل بگیرد و شعار من که یک جهان فرصت و یک ایران جهش است و باید برخی از تبعیض‌ها را کنار بگذاریم و برخی از فضاهای سیاسی عبور کنیم. کشور را با نمایش و تعارف نمی‌توان اداره کرد.
کد خبر : 918448

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا،  سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه بدون تعارف امشب، (۲ تیر ماه) که از شبکه دو سیما پخش شد در پاسخ به پرسش اول مبنی بر اینکه چه شد وارد میدان انتخابات شدید، گفت: فکر می‌کنیم این عرصه یک عرصه بدون تعارف است و در شرایطی که در کشور داریم ایجاب می‌کند که جهش داشته باشیم. نیازمند اشراف به برنامه و داشتن برنامه و هدف گذاری است. همچنین ویژگی‌هایی که بتواند آن هدف را محقق کند.

وی، در مورد انتقاد به عملکرد گذشته خود بیان کرد: شاید در برخی از موضوعات کمتر صریح صحبت کردم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: اگر می‌خواهیم یک موفقیت شکل بگیرد و شعار من که یک جهان فرصت و یک ایران جهش است و باید برخی از تبعیض‌ها را کنار بگذاریم و برخی از فضاهای سیاسی عبور کنیم. کشور را با نمایش و تعارف نمی‌توان اداره کرد.

جلیلی افزود: برخی از مناسبات غلط در روابط سیاسی شکل گرفته است و باید عوض شود و برای انجام همه این موارد ممکن است برخی ناراحت شوند. اگر بخواهیم انحصار را در یک زمینه اقتصادی بشکنیم و یا بر اساس شایستگی‌ها افراد را به کار بگیریم، مطمئناً مشکل خواهد بود.

وی ادامه داد: من معتقدم یکی از مواردی که بسیار اهمیت دارد عزم رئیس جمهور است. ممکن است در مسیر برخی از ساز و کارها مانع راه او شوند و گاهی یک فضای غلط فرهنگی سیاسی مانع باشد رئیس جمهور باید حواسش باشد که این‌ها غلبه نکند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در عرصه کار سیاسی موضوع محبوبیت بسیار پیش می‌آید به خاطرم هست زمانی که برجام مطرح شد، برخی از دوستان به ما ایراد می‌گرفتند که فضای کشور که مردم برجام را دوست دارند و این مطالب را نگو، و برخی می‌گفتند برجام لغو می‌شود و ما می‌گفتیم این‌طور نمی‌شود و همچنان باقی مانده است.

جلیلی افزود: برخی می‌گفتند ۸ سال دیگر تعلیق می‌شود که آن ۸ سال دیگر همان شش ماه پیش بود. اگر نمی‌گفتیم مردم فردا می‌گفتند چرا نگفتید.

وی در مورد اینکه فکر می‌کنید چه چیزی از شما در ذهن مردم برجسته است گفت: این چیزی است که شما باید نظرسنجی کنید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در مورد شبهاتی که نسبت به خودش وجود دارد گفت: این از همون شبهاتی است که نباید به آن دامن بزنیم یکی از آنها این است که اگر کسی می‌خواد در این جایگاه قرار بگیرد اجرایی هست یا خیر؟ اما نکته مهم‌تر این است که باید بدانیم تعریف ما از مدیر اجرایی در رأس قوه مجریه چیست؟ در فرایندی که طی می‌شود آیا مردم نتیجه کار را می‌بینند آنجا که من از صف وارد قوه مجریه شدم، می‌دانم یک تصمیمی که اتخاذ می‌شود چه مسیری را برای اجرا طی می‌کند.

جلیلی، در ادامه در رابطه با اینکه برخی می‌گویند ما یک جمع بسته‌ای هستیم و اطرافیان ما یک جمع محدودی هستند، گفت: در ۱۱ سالی که تحت عنوان دولت در سایه کار می‌کردیم در دفتر ما بر روی هزاران و شاید صدها جوان، مدیر، استاد دانشگاه و فضلای حوزه باز بود، جمعیت‌های کارگری و کشاورزی می‌آمدند و می‌دیدند که ما در کارگروه‌های مختلف نوع جدیدی از سیاست ورزی و مباحثی که چگونه آن کار سیاسی واقعی را باید انجام داد، دنبال می‌کنیم. بیش از ۱۴۰ سفر به اقصی نقاط کشور داشتم از بازدید از کارگاه و مزرعه، کارخانه، شرکت دانش‌بنیان و حضور درمجامع و شهر و روستاهای فراوان برای آشنایی از ظرفیت آنها که اتفاق افتاد و من اگر بسته بودم به عنوان مثال من به گعده‌های سیاسی و کارهای محفلی و لابی‌ها باور ندارم و شاید این‌ها را بعضاً مفید نمی‌دانم و کم مایه می‌دانم، این‌ها مواردی است که به عنوان بسته بودن تفکر من استنباط کنند.

وی، در همین رابطه افزود: به عنوان مثال یک فردی که مشهور هم هست زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم گفتند که فردی یک بحث بسیار مهمی راجع به یک موضوع امنیتی ملی دارد و من پذیرفتم که او را ببینم و فکر می‌کردم آدم محترمی است و فکر می‌کردم فرد جاافتاده‌ای بیاید یک بحثی را راجع به امنیت ملی مطرح کند که فوریت هم داشته باشد و دیدم یک جوان آمد و من در ابتدا جا خوردم و دیدم می‌گوید که شما امروز یک ملاقات با هیئت خارجی دارید توصیه ما را برای کار اقتصادی بکنید و من او را بیرون کردم. بله در این موارد من بسته هستم و شاید آن فرد و کسی که او را توصیه کرده بگوید این چه آدم بسته‌ای است؟ اینکه من عرض کردم نباید اجازه دهیم در فرهنگ سیاسی چنین کارهایی شکل بگیرد این کارهایی که رسماً ضد ارزش است.

وی در مورد اینکه فکر می‌کند چه زمانی بازنشسته می‌شود و چه برنامه‌ای برای اوقات فراغت دارید؟ بیان کرد: دولت سایه تشکیلات و یا یک دکان و دستگاه نیست بلکه یک گفتمان است یعنی اینکه هر فردی در حد توان و وسع خودش وظیفه دارد. هر کسی که علاقه به نظام، پیشرفت و مردم دارد وظیفه دارد در حد وسع خودش تحولات را سایه به سایه دنبال کند؛ اگر اقدامی خوب است، کمک کند که آن کار پیش برود و اگر کاری خطا است کمک کند که آن تصحیح بشود و اگر کاری ناقص است کمک بکند که کامل شود. لذا این هیچ وقت بازنشستگی ندارد و لازمه این گفتمان این نیست که مسئولیت داشته باشیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: من در زمان‌هایی که در دولت‌ها هم مسئولیت نداشتم این کار را دنبال کردم و به دولت‌ها هم ارائه می‌دادیم و اگر قبول می‌کردند هم خوشحال می‌شدیم و بارها هم اعلام کردم که اگر در رأس دولت باشم از مردم خواهش می‌کنم این نگاه را به دولت داشته باشند.

جلیلی درباره اختیارات قانونی برای انجام وظیفه رئیس جمهور در ایران، تاکید کرد: من به لحاظ شناختی که دارم و همچنین به دلیل مطالعه در اسناد بالادستی کشور نظیر قانون اساسی در مورد اختیارات رئیس جمهور وجود دارد معتقدم رئیس جمهور هیچ مانعی و هیچ کمبودی اختیاری برای انجام وظایف قانونی ندارد و به اندازه کافی در ساختار جمهوری اسلامی برای رئیس جمهور اختیار قرار داده شده است تا آن وظایف قانونی ه از آن می‌خواهند و بر آن اساس مردم به آن رای داده‌اند را انجام دهد.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که بدون تعارف با هواداران خود سخن بگویید، بیان کرد: فکر می‌کنم عرصه انتخابات باید عرصه خدمت باشد. لذا خواهش می‌کنم وقت خود را برای مسائل حاشیه‌ای و یا ضعف تلف نکنند. از لحاظ اخلاقی و تقوا بارها گفتم کسی به خاطر ما آخرت خود را خراب نکند. این چند روز دنیا می‌گذرد، کسانی که که منتقد ما هستند بر اساس یک نگاه خیرخواهانه برای کشور انتقاد دارند و یا مخالفتی دارند سعی می‌کنند نکات آنها را گوش دهم ببینم نکات چیست توجه می‌کنم.

وی خطاب به مردم گفت: این را دوباره می‌گویم که در شرایط حساسی هستیم و الان در شرایط بزنگاه تاریخی هستیم از خوشبختانه از جنبه فرصت‌ها که اگر یک انتخاب درست داشته باشیم و با مدیریت صحیح این فرصت‌ها می‌توانیم کشور را جهش دهیم. مردم روی این تامل داشته باشند ببینند که کدامین مسیر می‌تواند کشور را جهش دهد که آثار آن می‌تواند برای همه مردم انشاالله فراگیر خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته