دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 تير 1403 - 14:52

اسلامی: ستاد انتخابات کشور آماده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است

اسلامی: ستاد انتخابات کشور آماده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: این ستاد آماده برگزاری انتخابات روز جمعه هشتم تیرماه بوده و دستورالعمل‌های لازم به فرمانداران ارسال شده است.
کد خبر : 918813

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در نشست خبری خود با اعلام اینکه روز جمعه هشتم تیرماه رأس ساعت ۸ صبح انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم در کشور و همینطور خارج از برگزار خواهد شد، اظهار کرد: ستاد انتخابات کشور آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات برای روز جمعه هشتم تیر را دارد و دستورالعمل‌های لازم به فرمانداران هم ارسال شده است.

وی با بیان اینکه توزیع تعرفه و اقلام مرتبط با شعب در همه استان‌ها انجام و به خارج از کشور هم ارسال شده است، افزود: در خارج از کشور ۳۴۴ اخذ رأی در خارج از کشور داریم که با گذرنامه این احراز صورت می‌گیرد. توصیه این است که با کارت ملی رأی دهندگان برای اخذ رأی تشریف بیرند.

اسلامی با اشاره به پایان زمان تبلیغات انتخاباتی نامزدها تا ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه هفتم تیرماه گفت: مدت زمان اخذ رأی بر اساس قانون ۱۰ ساعت است. به جهت احراز هویت رأی‌دهندگان بر اساس قانون باید شناسنامه یا کارت ملی همراه داشته باشند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور عنوان کرد: منتظر انتشار آگهی در زمان مقرر بر اساس جدول زمانبندی که توزیع کرده‌ایم، هستیم.

اسلامی بیان کرد: تبلیغات انتخاباتی نامزدها تا ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه هفتم تیر ماه به پایان می‌رسد.

وی با بیان اینکه در سراسر کشور ۵۸۶۴۰ شعبه داریم که ۳۴۵۲۲ شعبه شهری و ۲۴۱۱۸ شعبه روستایی هستند، تأکید کرد: در صورتی که کاندیداها نتوانند اکثریت آرا را به‌دست بیاورند، انتخابات با حضور ۲ نامزد که بیشترین آرا را داشتند به مرحلۀ دوم کشیده می‌شود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور ادامه داد: درصورت رفتن به دور دوم، انتخابات مرحلۀ دوم جمعه ۱۵ تیر برگزار خواهد شد.

اسلامی در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور نیز بیان کرد: وزارت امور خارجه مسئولیت برگزاری انتخابات در خارج از کشور را دارد و ۳۴۴ شعبه برای خارج از کشور تعریف شده است. در کشور کانادا اعلام کردند مجوز انتخابات در این کشور از ناحیه دولت مربوطه صادر نشده است  و انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار نمی‌شود.

وی تأکید کرد: در آمریکا شعبی تعیین شده است که ایرانیان با مراجعه به شعب و با گذرنامه می‌توانند رأی دهند. در کشور آمریکا رأی‌گیری به صورت حضوری است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: فرآیند احراز هویت در چند ثانیه صورت می‌گیرد و کار رأی‌گیری با سرعت و سهولت انجام خواهد گرفت.

اسلامی خاطرنشان کرد: آموزش‌های لازمه برای مدیران انتخابات که اقشار مختلف مردم هستند و با ما همکاری می‌کنند، انجام گرفته و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی هم‌چنین گفت: عوامل اجرایی شعب أخذ رأی نهایی شده‌اند و اسامی این عوامل در هر شعبه، در دستگاه احراز هویت ثبت می‌شود. ما مجموعا ۵۸ هزار شعبه داریم که ۳۴ هزار شعبه شهری و ۲۴ هزار شعبه روستایی را شامل می‌شود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور عنوان کرد: واجدین شرایط حضور در انتخابات ریاست جمهوری امسال، متولدین ۸ تیرماه ۱۳۸۵ به قبل هستند و اگر انتخابات به دور دوم برود که در تاریخ ۱۵ تیر ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد، متولدین ۱۵ تیر ۱۳۸۵ به قبل می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. هم‌چنین کسانی که در دور اول در رأی‌گیری مشارکت نکنند نیز می‌توانند در دور دوم انتخابات مشارکت داشته باشند.

اسلامی اظهار داشت: ما برخی شعب سیار را در نظر گرفتیم که فرمانداران می‌توانند صندوق را به درب منازل مردمی که مشکلات حرکتی دارند، برسانند.

وی گفت: هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری در محل ستاد انتخابات کشور دو نماینده دارد که از ابتدای رأی‌گیری تا پایان فرآیند‌ها مستقر هستند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه چگونه انتخابات به دور دوم خواهد رفت، عنوان کرد: اگر نامزد‌ها در مرحله اول اکثریت مطلق آراء را به‌دست نیاورند، انتخابات به مرحله دوم می‌رود و دو نفری که بیشترین آراء را بدست آورده‌اند، به مرحله دوم می‌روند. اکتریت آراء شامل همه‌ی آراء، چه آرای صحیح و چه آرای باطله.

اسلامی درباره امکان قانونی برای انصراف احتمال نامزدها، خاطر نشان کرد: در قانون انتخابات مجلس داریم که باید ۷۲ ساعت قبل از آغاز رأی‌گیری انصراف به ستاد انتخابات کشور داده شود ولی در انتخابات ریاست جمهوری نامزد‌ها شخصاً و یا از طریق نماینده‌ی خود می‌توانند کتباً به ستاد انتخابات کناره‌گیری خود را اعلام کنند و سقف زمانی انصراف مطرح نشده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب