دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فاوا در دولت آینده (۶)؛

هوش مصنوعی نیازمند متولی باقدرت و تشکیل وزارتخانه است

هوش مصنوعی نیازمند متولی باقدرت و تشکیل وزارتخانه است
عضو هیئت مدیره انجمن هوش مصنوعی ایران گفت: برای توسعه هرچه بیشتر هوش مصنوعی در کشور لازم است یک نهاد قدرتمند به گسترش زیرساختی و ساختاری این فناوری کمک کند.
کد خبر : 917084

«الهام فراهانی» استاد دانشگاه شریف و عضو هیئت مدیره انجمن هوش مصنوعی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره اقدامات مثبت دولت سیزدهم در حوزه هوش مصنوعی اظهار کرد: طبق تأکیدات مقام معظم رهبری در هوش مصنوعی باید به گونه‌ای عمل کنیم که ایران جزء ۱۰ کشور برتر جهان باشد؛ بنابراین برای تحقق این شعار لازم است تمامی قوا بسیج شوند.

عضو هیئت مدیره انجمن هوش مصنوعی ایران با اشاره به اقدامات و دستارودهای دولت شهید رئیسی در حوزه هوش مصنوعی گفت:  در دولت سیزدهم اقداماتی از جمله تشکیل ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک، تشکیل مرکز ملی هوش مصنوعی، تشکیل شورای ملی راهبری هوش مصنوعی، راه‌اندازی انجمن هوش مصنوعی ایران، طراحی و راه‌اندازی پنجره ملی خمات هوشمند دولت و تعریف پروژه‌های پیشران دولت هوشمند، تدوین سند ملی هوش مصنوعی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه ریزی برای راه‌اندازی اپراتور هوش مصنوعی و پردازش سریع انجام شد؛ اما این اقدامات به خودی خود کافی نبوده و باید برای ثمرات بیشتر در دولت بعدی ادامه‌دار باشد.

وی با اشاره به اینکه که دولت سیزدهم بر حفظ و جذب استعداد‌های کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال و برداشتن گام‌های بلند در زمینه هوش مصنوعی تاکید داشت، افزود: یکی از چالش‌هایی که در این زمینه با آن مواجه بودیم و هستیم کمبود نیروی انسانی تحصیل کرده است؛ چراکه لازمه توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمند‌سازی در سطح کلان جذب و نگه داری استعدادهای کشور و استفاده از آن‌هاست.

عضو هیئت مدیره انجمن هوش مصنوعی ایران خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان لازم است سقف حقوقی فعالین هوش مصنوعی برداشته و با ایجاد انگیزه در اساتید دانشگاه از مهاجرت آنها جلوگیری شود؛ اگر در دستگاه‌های دولتی اجرای پروژه هوش مصنوعی اجباری شود و انجام آن به دانشگاه‌ها سپرده شود می‌توان به پیشرفت هرچه بیشتر هوش مصنوعی در کشور امیدوار بود. از سوی دیگر باید ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در این زمینه افزایش پیدا کند تا راه برای علاقه‌مندان این حوزه و پیشرفت آن هموارتر شود.

ضرورت تشکیل وزارتخانه هوش مصنوعی

فراهانی ادامه داد: یکی از نکات بسیار مهمی که دولت باید به آن بپردازد تشکیل وزارتخانه‌ای است که به گسترش زیرساختی و ساختاری این فناوری اهمیت دهد زیرا یک مرکز در معاونت علمی و فناوری نمی‌تواند سیاست‌های کلان تنظیم کند و اقدامات مثمر ثمری اداشته باشد. به عنوان مثال کشور امارات و عربستان که از پیشروان استفاده از هوش مصنوعی است با در نظر گرفتن وزارتخانه‌ای خاص به گسترش این فناوری پرداخته و با به‌کارگیری نیروهای متخصص آن را توسعه داده است.

حرکت به سمت کاربردی‌سازی هوش مصنوعی

وی افزود: در کاربردی‌سازی هوش مصنوعی در کشور بسیار ضعیف عمل کردیم رویکرد وزارت صمت باید تغییر کند و به سمت هوشمندسازی و کاربردی کردن هوش مصنوعی پیش برود تا بتوانیم به نقطه مطلوب برسیم. پس اول از همه لازم است نهادی رسمی که قدرت لازم اجرایی داشه تأسیس شود تا بتواند با تعریف برنامه در زمینه هوش مصنوعی سازمان‌ها و دستگاه های دولتی را ملزم به اجرای قوانین کند این فضا باید سازمان یافته و ساختارمند باشد تا با تسلط بر ارگان‌های مربوط  و استخدام نیروهای متخصص و تخصیص بودجه مناسب از آن‌ها انتظار فعالیت داشته باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن هوش مصنوعی ایران با اشاره به اینکه لازم است همه نهادها باید سمت و سوی هوش مصنوعی فعالیت کنند افزود: لازم است هر نهاد به صورت ویژه به این موضوع بپردازد و اپراتور مخصوص به خود را داشته باشد. مثلاً بانک مرکزی، وزارت علوم، دانشگاه‌ها ، ارتش ، سپاه و... هر کدام به صورت جداگانه اداره هوش مصنوعی داشته باشند که در نهایت داده‌های طبقه بندی بهتری در اختیار داشته باشند. از سوی دیگر در مرحله بعد به پردازنده سریع نیاز است که باید سرمایه گذاری و بودجه خاصی به آن اختصاص داده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته