دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فاوا در دولت آینده (۱):

توقف در حوزه فضایی سم است/ دولت آینده مطالبه‌گر و حامی صنعت فضایی باشد

توقف در حوزه فضایی سم است  دولت آینده مطالبه‌گر و حامی صنعت فضایی باشد
رئیس سازمان فضایی گفت: توقف برای حوزه فضایی سم است، دولت چهاردهم باید همچون دولت سیزدهم بلکه بیشتر مطالبه‌گر و حامی توسعه صنعت فضایی باشد.
کد خبر : 916052

حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درخصوص اقدامات و دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در صنعت فضایی گفت: صنعت فضایی در ۳ سال گذشته ۱۲ پرتاب موفق داشته که ۱۰ پرتاب بومی و ۲ پرتاب بین‌المللی بوده است. این آمار در قیاس با ادوار گذشته به لحاظ تعداد و کیفیت رکورد محسوب می‌شود، همچنین دو پرتابگر بومی قائم ۱۰۰ و سیمرغ به تثبیت رسیدند. علاوه بر آن ماهواره‌های متعددی در این دولت به اتمام رسید که شامل ماهواره کیفی و پروازی ناهید، ماهوار پارس ۱ که به زودی نمونه دوم آن که نمونه ارتقاء یافته است، به پایان می‌رسد.

وی با اشاره به پیگیری و دغدغه شخص سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شهید در حوزه فضایی گفت: نزدیک به یک هزارمیلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی داشتیم که در تاریخ صنعت فضایی کشور بی‌نظیر است. و پروژه‌های متعددی شکل گرفت و زیرساخت پایگاه چابهار رشد پیدا کرد که حاصل تلاش شبانه روزی دولت پرکار است.

سالاریه از پایان یافتن نمونه پروازی بلوک انتقال مداری سامان خبر داد و گفت: در آینده نزدیک و تا پایان دولت سیزدهم دو پرتاب دیگر در دستور کار داریم که شامل یک نمونه ماهواره تحقیقاتی و تست مداری بلوک انتقال مداری سامان است که در این پرتاب‌ها صورت می‌گیرد.

وی در ادامه درباره انتظار و مطالبه پژوهشگاه فضایی از دولت آینده برای رونق بیشتر این صنعت افزود: توقف برای حوزه فضایی سم است و باعث می‌شود بسیاری از پروژه‌ها پیشرفت نکند و متوقف شود، به دنبال این عدم پیشرفت بسیاری از متخصصین این حوزه که آموزش دیده‌اند، انگیزه پیدا کردند و با انرژی فعالیت می‌کنند به محض اینکه ببینند شتاب کاهش پیدا کرده و متوقف شده و دیگر علاقه مندی وجود ندارد حوزه را ترک می‌کنند و در نتیجه همین موضوع باعث می‌شود صنعت فضایی آسیب ببیند و باعث عقب افتادگی‌هایی می‌شود که قابل جبران نیست.

رئیس سازمان فضایی ایران در ادامه گفت: دولت چهاردهم باید همچون دولت سیزدهم بلکه بیشتر در لایه‌های اجرایی کشور برای توسعه صنعت فضایی مطالبه گر و حامی باشد و سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه زیرساخت‌های صنعت فضایی را متوقف نکند، از سوی دیگر در حوزه فعال سازی بخش خصوصی که جز واجبات در صنعت فضایی است خوب عمل کند و بتواند به توسعه سریع این صنعت کمک کند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته