دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فاوا در دولت آینده (۵)؛

لزوم حمایت دولتی از بازی‌سازان/ از ایجاد بستر نشر مناسب تا رفع فیلتر گوگل‌پلی

لزوم حمایت دولتی از بازی‌سازان  از ایجاد بستر نشر مناسب تا رفع فیلتر گوگل‌پلی
مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان و تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای در ایران گفت: در راستای ارتقای کیفیت بازی‌های اندرویدی بومی لازم است که نهاد‌های دولتی حمایت‌هایی در جهت انتشار هرچه بیشتر این بازی‌های داخلی انجام دهند.
کد خبر : 916398

حبیب داستانی بنیسی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان و تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره دستاوردها و اقدامات دولت سیزدهم در حوزه ارتقا و توسعه صنعت بازی‌سازی در ایران اظهار کرد: اقدامات مثبت دولت سیزدهم در حوزه بازی، داشتن مدیریت خوب و پیگیر در راستای ارتقای اهداف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است، همچنین برگزاری جام قهرمانان بازی‌های دیجیتال یکی از مهمترین اقداماتی بود که سال گذشته برای نخستین بار توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد.

ضرورت ایجاد بستری مناسب برای نشر بازی

وی با مطرح کردن برخی چالش‌های موجود در این حوزه گفت: در زمینه بازی‌سازی چند مشکل وجود دارد که مهمترین آن‌ نبود بستری مناسب برای نشر بازی است، اگر بستر نشر بازی دقیق و کامل باشد این صنعت خیلی سریع رشد می‌کند.

داستانی بنیسی با ارائه راه‌حل‌هایی برای برطرف کردن این مشکل افزود: ایرانی‌ها معمولاً در دو پلتفرم اندروید و ویندوز بازی می‌کنند، در پلتفرم اندروید فروشگاه‌های اینترنتی مایکت و کافه بازار را داریم که امکانات لازم برای عرضه بازی را دارند، اما امکان دیده شدن در آن کم است و باید هزینه‌های زیادی بابت آن پرداخته شود. راه حل این است که دولت با وضع قوانینی امکان دیده شدن بازی‌های ایرانی را بیشتر کند. مثلاً مجوزبازی‌ها به شرطی تمدید شود که چند بازی ایرانی را در صفحه اول تبلیغ کنند و یا لیست بازی ایرانی در صفحه اول داشته باشند و ظرفیت ویژه‌ای برای بازی‌های بومی و داخلی باز کنند که این اتفاق مستلزم یک برنامه ریزی ساده‌ است.

این بازی‌ساز خاطرنشان کرد: از سوی دیگر از آنجا که مارکت‌ خارجی گوگل پلی فیلتر است باعث ایجاد معضلاتی از جمله افت درآمد شرکت‌های داخلی شده؛ اگر این پلتفرم را تحت شرایطی باز کنند به نفع بازی‌سازان خواهد بود؛ زیرا علاوه بر ایجاد رقابت بین بازی سازان داخلی و خارجی درآمدزایی بهتری خواهند داشت.

وی یکی دیگر از معضلات این صنعت را اخذ مالیات بر ارزش افزوده از بازی سازان برشمرد و افزود: با توجه به اینکه این صنعت هنوز به صورت کامل شکل نگرفته و نوپاست برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده بهتر است تحت شرایطی خاص و یا پس از کسب درآمد کافی به آن‌ها تعلق بگیرد و مالیات برای فعالیت‌های فرهنگی جدا محاسبه شود.

رشد دوباره بازی‌های ویندوزی در ایران

این بازی ساز گفت: سال‌های گذشته بازی‌های ویندوزی بسیار محبوب بودند و تولیدکنندگان و ناشران زیادی داشتیم؛ اما با آمدن بازی‌های اندرویدی  تولید و انتشار بازی‌های ویندوز کاهش پیدا کرد، اما اکنون این صنعت مجدداً در حال رشد است و به سمت ارائه و ارتقای بازی‌های ویندوزی پیش می‌رود و مخاطبان خود را دارد؛ بنابراین لازم است برای این موضوع هم راه حلی در نظر گرفته شود چون دیگر ناشری در این زمینه وجود ندارد و ما به یک بستر نشر بزرگ و مرتب برای بازی‌های بزرگ ویندوزی نیاز داریم؛ البته که انتظار نداریم دولت ناشر شود اما می‌تواند با حمایت شرکت‌های با انگیزه و علاقه‌مند این سیستم را راه بیندازند.

داستانی بنیسی بیان کرد: موضوع دیگر بحث نیروی انسانی و بیمه آنهاست که باید به صورت ویژه به آن پرداخت، زیرا پیشتر وزیرفرهنگ و ارشاد قول داد که بازی ساز‌ان را تحت پوشش صندوق هنرمندان قرار می‌دهد که متاسفانه تاکنون محقق نشده است.

وی گفت: نکته بعدی بحث فرهنگ سازی در استفاده از بازی‌های ایرانی است که در دو سطح مشکل وجود دارد یکی سرمایه گذاری در حوزه تولید که باید تولیدات بنیاد به سمت قوی شدن حرکت کند و بتواند سه برابر هزینه‌ای که می‌کند درآمد داشته باشد و دیگری در بحث مصرف، بسیاری از نهادها وظیفه فرهنگ سازی دارند؛ اما به میزان کافی ثمربخش نیستند و باید تلاش مضاعفی انجام دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته