دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای؛

همکاری‌های علمی و فناورانه سلامت‌محور و علوم شناختی در حوزه بین‌الملل توسعه می‌یابد

همکاری‌های علمی و فناورانه سلامت‌محور و علوم شناختی در حوزه بین‌الملل توسعه می‌یابد
تفاهم‌نامه تشکیل کنسرسیوم سه‌جانبه همکاری‌های علمی و فناورانه سلامت‌محور و علوم شناختی در حوزه بین‌المللی میان دو نهاد حمایتی و یک مرکز دانشگاهی کشور منعقد شد.
کد خبر : 918288

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، تفاهم‌نامه‌ای با هدف توسعه وگسترش هدفمند همکاری‌های علمی و فناورانه، انتقال و تبادل دانش و تجارت مبتنی بر محصولات فناورانه و پیشرفته در حوزه سلامت و علوم شناختی با کشور جمهوری چین منعقد شد.

این تفاهم‌نامه بین شقایق حق‌جوی جوانمرد رئس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، سجاد احدزاده رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امضا و مبادله شد. 

گسترش و توسعه هدفمند همکاری‌های علمی و فناورانه، انتقال و تبادل دانش و فناور و همچنین تجارت مبتنی بر محصولات فناورانه و پیشرفته در حوزه سلامت و علوم شناختی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهور خلق چین در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی و سازمانی هریک از طرفین از اهداف تشکیل این کنسرسیوم سه جانبه عنوان شده است.

شقایق حق‌جوی رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در این مراسم گسترش این روابط با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را حائز اهمیت دانست و گفت: علوم شناختی ابزار تعیین کننده ابرقدرتی در جهان خواهد بود و با وجود اینکه موج فناوری هوش مصنوعی جهان را تحت تاثیر قرار داده است، اما همچنان علوم شناختی قله دست نیافتنی در حوزه هوش مصنوعی است.

وی با قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات موثر و مثبت دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در امر توسعه و ارتقا و ترویج دانش علوم شناختی و حمایت از فعالیت‌های فناورانه و خلاقانه در حوزه شناختی، افزود: هوش مصنوعی درحال حاضر یک ابزار یادگیری ساده ماشینی با بهره‌گیری از ظرفیت کلان است، اما تولید مفاهیم جدید توسط هوش مصنوعی، غایت و چشم‌اندازی است که بشر در تلاش است به آن دست پیدا کند؛ البته این توانایی نیز همچنان از جزئی‌ترین توانایی‌های مغز انسان است.

سجاد احدزاده رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری نیز در این نشست با اشاره به تاثیرات چشمگیر همکاری‌های با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نظیر پروژه امنیت غذایی، گفت: باعث افتخار است که مسئولیت برقراری ارتباط با طرف خارجی را در کنار مدیران کارآزموده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در اختیار داریم. وی ادامه داد: به واسطه روابط و سیاست‌های کلان کشور با کشور چین، در آینده‌ای نزدیک نمایندگان رسمی از ایران در حوزه فناوری در سه شهر چین مستقر خواهند شد.

وی گفت: کشور چین یکی از قدرت‌های اصلی در حوزه علوم شناختی بحساب می‌آید و علی‌رغم همه نقاط مشترک ایران با این کشور، ادبیات فناورانه متفاوتی وجود دارد؛ تشکیل این کنسرسیوم با هدف ایجاد ادبیات مشترک علمی میان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و سایر مراکز علمی کشور با طرف خارجی است.

علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این نشست با بیان اینکه ماهیت علوم شناختی، چندوجهی و ترجمانی است و این ماهیت اقتضا می‌کند ظرفیت همکاری‌های نهادی آن هم چند وجهی باشد، گفت: تشکیل کنسرسیوم سه جانبه، پیام روشن فرهنگی این حقیقت است.

زالی با بیان اینکه علم شناختی، صرف علم، تحقیقات و ترویج فناوری تعریف نمی‌شود بلکه حرکتی آینده‌نگارانه در جهت صیانت از منافع ملی و استراتژیک است، یادآور شد: علوم شناختی امروزه به قلمرو حکمرانی اعتباریافته منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تبدیل شده است.

وی علوم شناختی را مرکز ثقل فناوری‌های همگرا دانست و گفت: فناوری‌های همگرا در ۱۰ سال اخیر یکی از جذاب‌ترین یافته‌های بشری بوده و علوم همگرا سرمایه‌گذاری هنگفتی را در جهان به خود اختصاص داده است و علوم شناختی از اواخر هزاره سوم با شتابی حیرت‌انگیز در حال درنوردیدن قله‌های دانش است و یکی از مصادیق روشن پیشرفت دولت‌ها است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته