دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1403 - 15:04

پزشکیان: به دنبال حل مشکلات روابط خارجی هستم/ به‌خاطر رأی، وعده‌ای نداده‌ام

پزشکیان: به دنبال حل مشکلات روابط خارجی هستم  به‌خاطر رأی، وعده‌ای نداده‌ام
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: الان در رابطه با سیاست خارجی آقای ظریف و تیمش آستین بالا زدند و کار می‌کنند و ما معتقدیم که بدون ارتباط با کشورهای خارج هر کاری که در داخل انجام دهیم، به جایی نخواهد رسید.
کد خبر : 918578

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری پیش از ظهر یکشنبه (۳ تیر ۱۴۰۳) در نشست هم اندیشی هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه «امروز توسعه صنعتی کشور ارتباطی با محیط زیست و سایر حوزه‌ها ندارد»، اظهار کرد: امروز باید یک ظرفیت اجتماعی ایجاد شود و اعضای اتاق بازرگانی یک نقشه روشنی ارائه دهند و توقع داشته باشند که دولت‌ها آن را داشته باشند؛ مجموعه اتاق بازرگانی می‌تواند اتاق فکری برای دولت باشد و من آمادگی دارم اگر نقشه روشنی از سوی اتاق بازرگانی تدوین شود آن را به طور کامل اجرا کنم.

وی با تاکید بر اینکه بدون همکاری و مشارکت همدیگر راه به جایی نخواهیم برد، گفت: برای تحقق پیام رهبری که فرمودند مشارکت خصوصی برای تولید، ما آمادگی داریم که بخش خصوصی به اتاق فکر و نقشه کش دولت تبدیل شود و در این مسیر نیز از دانشگاه‌ها و خارج از کشور کمک بگیرد.

وی با اشاره به همراهی جواد ظریف در کمپین انتخاباتی خود گفت: الان در رابطه با سیاست خارجی آقای ظریف و تیمش آستین بالا زدند و کار می‌کنند و ما معتقدیم که بدون ارتباط با کشور‌های خارج هر کاری که در داخل انجام دهیم به جایی نخواهد رسید. از نظر اعتقادی و علمی می‌گویم که اگر می‌خواهیم شکوفا شویم باید بازار‌های وسیع‌تری پیدا کنیم و فعالیت در بازار‌های وسیع با وضع موجود امکان‌پذیر نیست؛ همچنین علت آنکه با وجود برجام مشکل ما در این بازار حل نشده است آن است که ما گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم و در این بین بسیاری پول می‌خورند و عده‌ای نیز کاسب تحریم شده‌اند و برای کار خود نیز توجیحاتی مطرح می‌کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نه من و نه دیگران نمی‌توانیم نسخه صریحی برای حل مشکلات اقتصادی بدهیم، اظهار کرد: در این نسخه باید نظر کارشناسان، مستندات علمی و تجربیات بین‌المللی نیز وجود داشته باشد.

پزشکیان در ادامه در پاسخ به مطالبه یکی از افراد حاضر در نشست در خصوص حضور بانوان در کابینه دولتش عنوان کرد: ما می‌توانیم بستر را فراهم کنیم و در حالت برابر و شایستگی بین زن و مرد فرقی نگذاریم. من می‌توانم موانعی که در روند پیشرفت بانوان وجود دارد را حذف کنم. از سوی دیگر از نظر ذهنی با اندیشه‌هایی در جامعه مواجهه‌ایم که نمی‌توانیم آنها را حذف کنیم، در این خصوص باید بنشینیم و با صاحبان این اندیشه‌ها گفتگو کنیم و موانعی که از سوی آنها ایجاد می‌شود را برطرف نماییم. اگر می‌خواهیم اصلاحی در سیستم ایجاد کنیم باید از مسیر علمی برویم. همچنین باید آلترناتیو‌هایی برای حل مسائل خود داشته باشیم؛ چرا که هر چقدر این آلترناتیو‌ها بیشتر باشد قدرت حل مسئله ما نیز افزایش می‌یابد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر لزوم کوچک سازی دولت گفت: باید با بخش خصوصی بنشینیم و بررسی کنیم که کدام بخش‌ها امکان واگذاری از دولت به این بخش را دارند؛ قصد و اراده ما در واگذاری به بخش خصوصی بر اساس قاعده و تجربیات بین‌المللی است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین بر لزوم آمایش سرزمینی تاکید کرد و افزود: خیلی راحت می‌توانستیم در گذشته صنایع آب‌بر را کنار خلیج فارس تاسیس کنیم و مطمئن باشیم که این صنایع تا ابد فعالیت می‌کنند. باید با همدیگر بنشینیم و یکبار دیگر برای ایران و آینده مملکت و فرزندان‌مان فکر کنیم؛ اگر بخش خصوصی کمک کند می‌توانیم بر مبنای چارچوب‌های علمی و مشاوران کارشناسی و تجربیات بین‌المللی بایستیم و شکوفا شویم. ما باید از مشاوران خارجی استفاده کنیم؛ برای توپ بازی کردن با وجود اینکه کلی مربی در داخل داریم خارجی می‌آوریم و چندین میلیارد به او می‌دهیم؛ بر اساس آیات قرآن نیز ما خودمان عقل داریم و اگر از عقل چند نفر دیگر نیز استفاده کنیم ضرر نمی‌کنیم؛ قطعاً باید از مشاور استفاده کنیم، برای اجرای سیاست‌های کلی باید در نگاه مان تغییر ایجاد کنیم و اگرنه غیر ممکن است که به آن اهداف دست یافت.

پزشکیان با بیان اینکه برخی نگاه و ذهنی بسته دارند و ادعا می‌کنند که ما می‌توانیم، افزود: ما می‌توانیم، اما عقل حکم می‌کند که نظر کارشناسان را جویا شویم تا بهترین‌ها را خلق کنیم؛ ما می‌توانیم به شرط اینکه عاقلانه عمل کنیم و از نظرات و کارشناسی‌های داخل و خارج از کشور و آمایش سرزمینی استفاده کنیم، در آن زمان آینده را با اطمینان خواهیم ساخت.

وی تصریح کرد: اگر برای ایران و کشور دل‌مان می‌سوزد باید از اختلافات دست برداریم و با هم باشیم و بپذیریم که شرایط یک مرتبه درست نمی‌شود بلکه از نظر علمی تغییر رفتار طی یک دهه رخ می‌دهد. باید از نظر علمی تجربیات را بپذیریم و آن را ادامه دهیم و به هم کمک کنیم. من هیچ وقت بخاطر رای وعده‌ای ندادم؛ الان هم در مناظرات وعده‌ای ندادم و فقط گفته‌ام که از کارشناسان استقاده خواهیم کرد؛ الان هم می‌گویم که من از کارشناسان استفاده خواهم کرد؛ کارشناسانی از دانشگاه‌ها و همچنین نظرات کارشناسی بین‌المللی و قطعاً به دنبال آن هستیم که مشکلات روابط خارجی مان را حل کنیم؛ اگر این کار را انجام ندهیم و FATF را حل نکنیم، به پیر و پیغمبر نمی‌شود کاری انجام داد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه اگر پیشنهاد و برنامه‌ای از سوی پارلمان بخش خصوصی به من ارائه شود، قطعاً آنها را پیگیری می‌کنم، گفت: من به صورت حزبی کار نخواهم کرد بلکه بر اساس نظرات کارشناسی فعالیت خواهم کرد؛ من حرف کارشناسی را می‌پذیرم. همچنین از اتاق بازرگانی می‌خواهم اگر فکر می‌کنند فردی می‌تواند وزیر خوبی شود به من معرفی کنند.

به گزارش آنا، در ابتدای این نشست فعالان و اعضای پارلمان بخش خصوص به بیان دغدغه‌ها و مطالبات خود پرداختند؛ حل ناترازی بودجه کشور، بهبود محیط کسب و کار، رفع تحریم‌های بین‌المللی و داخلی، استفاده از خبرگان صنعت، لزوم برنامه‌ریزی برای توسعه زیرساخت‌های کشور، تقویت ارتباطات بین‌المللی، ورود تکنولوژی به کشور، حضور زنان در مناصب سیاسی و اقتصادی، کاهش شکاف جنسیتی، اشتغال زنان و زمان فارغ‌التحصیل دانشگاهی، حمایت از زنان بازرگان، تسهیل خروج زنان از کشور، اجرای قانون رفع موانع تولید و اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، پرهیز دولت از تصدی‌گری، تک نرخی کردن ارز، حل بحران آب، کاهش تعدد نهاد‌ها و ارگان‌های مسئول در حوزه فناوری اطلاعات، تاسیس رگولاتوری مستقل در حضور بخش خصوصی، بازتعریف مدل فیلترینگ فعلی و حرکت به سمت فیلترینگ هوشمند از جمله مطالباتی بود که در این نشست مطرح شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته