دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نامه سرگشاده رؤسای ۶ دانشگاه بزرگ تهران به نامزدهای ریاست جمهوری

نامه سرگشاده رؤسای ۶ دانشگاه بزرگ تهران به نامزدهای ریاست جمهوری
رؤسای 6 دانشگاه بزرگ تهران در نامه‌ای سرگشاده به نامزدهای ریاست جمهوری، ضمن ضروری دانستن تدابیر عالمانه‌ برای جلب مشارکت مردم در تمام صحنه‌ها، بر توجه ویژه به بخش آموزش عالی و سرمایه‌های انسانی مؤلد تأکید کردند.
کد خبر : 917167

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رؤسای دانشگاه‌های علامه‌ طباطبائی، شهید بهشتی، صنعتی شریف، علم و صنعت ایران، تربیت مدرس و صنعتی امیرکبیر در نامه‌ای سرگشاده به نامزدهای ریاست جمهوری، ضمن ضروری دانستن تدابیر عالمانه برای جلب مشارکت مردم در تمام صحنه‌ها، بر توجه به بخش آموزش عالی و سرمایه‌های انسانی مؤلد تأکید کردند.

در این نامه آمده است:

جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان 
جناب آقای حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی 
جناب آقای دکتر سعید جلیلی 
جناب آقای دکتر علیرضا زاکانی 
جناب آقای دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی 
جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف

سلام علیکم

«اهتمام جناب‌عالی برای داوطلبی پذیرش ریاست جمهوری اسلامی کشور بزرگ ایران و خود را در معرض رای مردم قرار دادن حاکی از روحیه مسئولیت‌پذیری و علاقه‌مندی شما به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران که ثمره خون هزاران شهید و مجاهدت‌ها و تلاش امامان انقلاب و حضور مستمر و عاشقانه آحاد مردم ایران در صحنه‌های مختلف بوده است، پیام انسانیت، عدالت، رستگاری و بازگشت به ارزش‌های انسانی و دینی را برای جهانیان به ارمغان آورد. فراگیر شدن طنین الله اکبر و مقاومت در مقابل خواست و اراده قدرت‌های بزرگ در سراسر عالم، امید آفرین و گویای آینده‌ای روشن برای بشریت است. 

رئیس جمهور کشور بزرگ ایران تنها مدیریت یک بخش جغرافیایی از دنیا به نام ایران را بر عهده ندارد بلکه با درک عمیق از عظمت انقلاب اسلامی و پیام رهایی‌بخشی که در راستای بعثت انبیاء برای هدایت انسان‌ها و برداشتن غل و زنجیر از پای انسان‌ها در مسیر عبودیت و برای تعالی و کمال بشریت است، تدابیر عالمانه‌ای را با جلب مشارکت مردم در تمام صحنه‌ها اتخاذ می‌کند تا بتواند پاسخگوی مسئولیت بزرگ خود باشد. 

از میان تمام موضوعات و مسائلی که در حال حاضر در مقابل داوطلبان محترم ریاست جمهوری قرار دارد توجه به بخش آموزش عالی و سرمایه‌های انسانی مؤلد، می‌تواند تسهیل‌گر در فهم موضوعات و حل مسائل و حرکت در افق‌های بلند و آرمان‌های ملت قهرمان ایران باشد، لذا در این مجال به برخی از مهمترین موضوعات و مسائل آموزش عالی اشاره می‌شود:

۱- پیش از بیان هرمورد لازم است با درود به روح ملکوتی و بلند شهید رئیسی، رئیس جمهور انقلابی، مردمی، مخلص، پرتلاش و شاخص، از توجه ویژه ایشان به دانشگاه‌ها، اهتمام به استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و توصیه‌های مکرر ایشان به اعضای هیئت دولت برای ارتباط با دانشگاه‌ها و تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها اتاق فکر دولت هستند، حضور مکرر در جمع دانشگاهیان، حساسیت نسیت به اعتبارات دانشگاه‌ها و جدیت در امر مسکن دانشگاهیان و حمایت مستمر ایشان از برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سپاسگزاری کنیم.

۲- سرمایه‌های انسانی هر ملت اصلی‌ترین سرمایه و قدرت آفرین‌ترین عنصر حیات اجتماعی هستند. ارزش و قیمت هر یک از آحاد مردم که واحدی از سرمایه انسانی هستند غیر قابل محاسبه و گران قیمت‌ترین عنصر از لحاظ مادی و معنوی است و آنگاه که آحادی از مردم پرورش پیدا می‌کند و با کسب فضیلت و دانش، استعداد‌های خود را بروز می‌دهد، او همچنان قیمتی‌تر می‌شود و ارزش و قیمت بی‌مانندی پیدا می‌کند. در کشور ما دانشگاه‌ها، اصلی‌ترین محل تجمع سرمایه‌های انسانی رشدیافته هستند که در کسوت استادی و یا دانشجویی مشغول فعالیت هستند. بی‌توجهی یا کم‌توجهی به جایگاه و اهمیت فعالیت آنها در کشور به نحوی که باعث شود برخی از آنها مجبور به مهاجرت به سایر کشور‌ها شوند به معنای محرومیت ملت ما از ظرفیت و توان و استعداد یک انسان رشدیافته است. خسارتی که ابعاد آن بسیار گسترده و جبران ناپذیر است. 

نگهداشت سرمایه‌های انسانی و نخبگان در کشور یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. نخبگان موتور محرکی برای هم‌افزایی نیروی انسانی در دولت، صنعت، نوآوری، فناوری و تولید ثروت هستند. تربیت و نگهداشت نخبگان، نیازمند سکوی مناسب رقابتی در سطح بین‌المللی است. بخشی از نخبگان ما دانشگاه‌های کشور را سکوی مناسب و مورد نیاز برای بروز استعداد و توان خود نمی‌دانند و بنابراین عزم مهاجرت را در سر می‌پرورانند.

توجه و برنامه‌ریزی برای حفظ این سرمایه‌های بزرگ که می‌توانند با اندیشه‌های والا، دانش تخصصی، کارآفرینی و تدابیر عالمانه ضامن پیشرفت و تعالی کشور باشند باید فراتر از شعار، در قالب برنامه‌های عینی که کاندیدای محترم ارائه می‌کند تجلی پیدا کند. 

۳- قهرمان، زمین بازی در شآن خود می‌خواهد. قهرمانان علمی برای توسغه دانش خود و بروز برونداد‌های علمی خود، محیط به‌روز و رقابتی، شامل تجهیزات، تیم مستعد، دسترسی به منابع علمی، مواجهه با مسئله، آزمایشگاه، مبادله محقق،.؛ و درک و دیده شدن می‌خواهند. وضع کنونی دانشگاه‌های ما علیرغم همه موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها در علوم به‌ویژه علوم راهبردی و نوظهور، با مطلوب قهرمانان ما فاصله دارد.

۴- هرچند در مقطعی از زمان سیاست گسترش کمی در آموزش عالی انجام شده است، اما امروز آموزش عالی کشور به قله نیاز دارد. هم اکنون ما تعدادی دانشگاه مطرح در تراز ملی و بین‌المللی داریم لیکن با توجه به نظام‌های رتبه‌بندی جهانی که تنها معیار دیده‌شدن در انظار جهانیان و ایرانیان است رتبه‌های دانشگاه‌های برتر ما با رتبه‌های دانشگاه‌های برتر جهان فاصله زیادی دارند. قرار گرفتن دانشگاه‌های برتر ما در فهرست انتخاب دانشگاه‌های محل تحصیل برترین استعداد‌های ایران، منطقه و جهان مستلزم قله‌سازی و دیده‌شدن در سطح جهانی به عنوان قله است. قله باید در دامنه‌های موجود ساخته شود و بلندتر باشد تا دیده شود. تعداد قله‌ها را باید محدودتر کرد تا ارتفاع بیشتری برای قله متصور باشد. 

۵- به طور کلی ارتقا سطح علمی در دانشگاه‌ها نیازمند توجه ویژه به جایگاه استادان و دانشجویان، فراهم کردن امکانات مناسب آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها مانند تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها، بها دادن به استقلال دانشگاه‌ها، رفع محدودیت‌های حقوقی و قانونی از تصمیمات هیئت‌های امنای دانشگاه‌ها، الزام‌های قانونی برای تعامل و استفاده سازمان‌یافته دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها، فراهم کردن امکان ارتباط و تعامل گسترده دانشگاه‌ها با مراکز علمی و تحقیقاتی بین‌المللی و تسهیل رفت و آمد‌های علمی در سطح بین‌المللی، حمایت مالی ویژه از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها و از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و عملیاتی کردن حضور تمام‌وقت آنها در دانشگاه و...، نیازمند ارائه برنامه‌ای دقیق و اجرایی و مبتنی بر اسناد بالادستی است.

۶- چالش‌های حکمرانی و لزوم فهم دقیق فرصت‌ها و تهدیدها، شناسایی نقاط قوت و ضعف، ترویج فرهنگ غربی با کمک رسانه‌ها، اراده قدرت‌های سیاسی در تغییر نظام ارزشی مردم و گسترش فرهنگ بی بندوباری و لذت‌طلبی، بنا کردن علوم انسانی بر مبانی فلسفی مادی، اومانیستی، مدرنیزم و پست مدرنیزم، جهت‌دهی به تحولات اجتماعی با دخالت‌های گسترده آشکار و پنهان در جهت منافع قدرت‌های بزرگ، تضعیف نظام خانواده، مقابله مستمر با ارزش‌های برآمده از نظام سیاسی انقلاب اسلامی و موارد متعدد دیگری از این سنخ، نیازمند نهادینه‌سازی ارتباط حکمرانی با علم آن‌هم علم نافع، شناخت اقتضائات جدید در پرتو پیشرفت‌های علم و فناوری، استفاده به موقع از فرصت‌ها و باز تعریف مستمر تاکتیک‌ها است که کلا این موارد، اموری تخصصی و نیازمند ارتباط نزدیک و تنگاتنگ دانشگاه‌ها و حاکمیت است.

در پایان با آرزوی بهترین‌ها برای امت اسلامی، در پیشگاه شهدای گرانقدر و ملت قدرشناس و بزرگ ایران از خدواند منان عزت و عظمت ایران اسلامی را در سایه رهبری‌های داهیانه مقام عظمای ولایت مسئلت داشته و برای همه خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی آرزوی توفیق و عزت روزافزون داریم. امید است جناب‌عالی بتوانید در ارتباط با موارد فوق برنامه‌ها، دیدگاه‌ها و مواضع‌تان را به سمع و نظر آحاد مردم به ویژه دانشگاهیان عزیز برسانید.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته