دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

از معلم‌های مجازی تا کتاب‌های درسی در دسترس؛ ۵ روش مبتنی بر هوش مصنوعی که آموزش را متحول می‌کند

از معلم‌های مجازی تا کتاب‌های درسی در دسترس؛ ۵ روش مبتنی بر هوش مصنوعی که آموزش را متحول می‌کند
گزارش جدید مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد که هوش مصنوعی دارای پتانسیل بالایی برای حل شکاف‌هایی است که سیستم‌های آموزشی جهانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
کد خبر : 917461

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ گزارش جدید مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد که هوش مصنوعی دارای پتانسیل بالایی برای حل شکاف‌هایی است که سیستم‌های آموزشی جهانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

مربیان در سراسر جهان پیشتر به هوش مصنوعی روی آورده بودند و پروژه‌های آزمایشی موفق و گسترده‌تری در دست اجرا هستند.

"لورا فریجنتی"، مدیر عامل مشارکت جهانی برای آموزش در مجمع جهانی اقتصاد گفت: در حال حاضر حدود 220 میلیون کودک از مدرسه بازمانده‌اند. حدود هفت کودک از هر ده کودک در کشورهای کمتر توسعه یافته، در پایان کلاس چهارم، نمی‌توانند یک جمله ساده بخوانند یا یک پاراگراف ساده بنویسند.

وی ادامه داد: ما نه تنها تعداد زیادی از کودکانی که مدرسه نمی‌روند داریم که باید به سیستم آموزش بازگردانده شوند، بلکه کودکانی که در مدرسه هستند نیز مهارت‌هایی را یاد نمی‌گیرند که بتوانند با موفقیت آن را انتقال دهند و وارد بازار کار شوند. فریجنتی این وضعیت را "دستورالعملی که به فاجعه منجر می‌گردد" توصیف کرد.

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند نحوه ارزیابی و هدایت دانش‌آموزان را بهبود بخشد و در عین حال به ایجاد سواد دیجیتال، تفکر انتقادی، خلاقیت و مهارت‌های حل مسئله کمک کند.

مهمتر از همه، هوش مصنوعی یک رویکرد شخصی‌تر برای آموزش و یادگیری را نوید می‌دهد که متناسب با نیازها و ترجیحات هر دانش‌آموز طراحی شده است.

رشد سریع هوش مصنوعی باعث شده است که مربیان از این فناوری برای آماده کردن زبان آموزان برای آینده استفاده کنند.

در ادامه پنج مثال آورده شده است که نشان می‌دهد هوش مصنوعی چگونه می‌تواند بر نتایج آموزشی تأثیر مثبت بگذارد. در ادامه به بررسی 5 مطالعه موردی که مزایای هوش مصنوعی در آموزش را نشان می‌دهد، پرداختیم.

کتاب‌های درسی مبتنی بر هوش مصنوعی، بخش آموزش در کره جنوبی را ارتقا می‌دهند

وزارت آموزش کره جنوبی در نظر دارد از سال 2025 کتاب‌های درسی دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی را در مدارس مقطع ابتدایی و متوسطه معرفی کند.

این امر تلاشی برای رسیدگی به نابرابری آموزشی و همچنین تکیه بر آموزش خصوصی و فرهنگ آموزشی بسیار رقابتی این کشور است.

هوش مصنوعی برای ایجاد فرصت‌های یادگیری شخصی به کار گرفته می‌شود تا دانش‌آموزان بتوانند با سرعت خودشان یاد بگیرند. این برنامه با ارائه ریاضیات، انگلیسی و انفورماتیک آغاز می‌شود و در نهایت کل فهرست دروس را در بر می‌گیرد. این وزارتخانه بر اتخاذ رویکرد مشترک بین معلمان انسانی و کمک هوش مصنوعی تاکید کرده است.

تسهیل یادگیری شخصی‌سازی شده در امارات

ایجاد یک محیط آموزشی عادلانه نیز از اولویتهای وزارت آموزش امارات متحده عربی است.

این پروژه که قرار است اواخر سال جاری میلادی راه اندازی شود، با هدف تقویت عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان و تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی از طریق یادگیری شخصی مبتنی بر هوش مصنوعی است.

در این روش یک معلم هوش مصنوعی، درس‌ها را بر اساس نیازها و سبک‌های یادگیری دانش‌آموزان تطبیق می‌دهد و سطح حمایتی که آنها نیاز دارند را ارائه می‌دهد.

همچنین ارزیابی مستمر دانش‌آموزان را مدیریت می‌کند، بازخورد هدفمند ارائه می‌کند و منابع مناسبی را که یک زبان‌آموز برای توسعه نیاز دارد، فراهم می‌کند.

تجزیه و تحلیل زمان واقعی، معلمان را قادر می‌سازد تا استراتژی‌های تطبیقی و شخصی‌سازی شده را به کار گیرند.

هدف این پروژه با خودکار کردن برخی وظایف آموزشی، این است که معلمان را قادر سازد تا بر عناصر استراتژیک و تعاملی روش یادگیری تمرکز کنند. یک پروژه آزمایشی که قبلاً انجام شده است، افزایش 10 درصدی در نتایج یادگیری با به کارگیری این رویکرد را نشان داده است.

فراگیرتر کردن آموزش با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند نتایج آموزشی را در زمینه‌هایی مانند دسترسی بهبود بخشد.

در سراسر جهان، 240 میلیون کودک معلول وجود دارد. در گزارشی آمده است که اکثریت آنها از امکانات آموزشی، فناوری یا پشتیبانی آموزشی در دسترس برخوردار نیستند.

 یونیسف در حال حاضر از هوش مصنوعی برای غلبه بر این موضوع استفاده می‌کند و کتاب‌های درسی دیجیتالی را ایجاد می‌کند. کتاب‌های درسی با ارائه قابلیت‌هایی مانند ویدئوهای زبان اشاره، تعامل، توضیحات صوتی و تبدیل متن به گفتار، که محتوا را با نیازهای دانش‌آموزان سازگار می‌سازند. دانش‌آموزان می‌توانند مطالب را دانلود کرده و به صورت آفلاین از آنها استفاده کنند.

زبان آموزان غرب آفریقا از یک مربی هوش مصنوعی بهره می‌برند

یک استارت آپ فناوری آموزشی در مالی واقع در غرب آفریقا با هدف ارتقاء مهارت جوانان در محیطی با چشم‌انداز اشتغال رسمی محدود، مشغول به کار است.

 بیش از 80 درصد اشتغال در آفریقا غیررسمی است. آکادمی "کاباکو" از محتوای رسانه‌های اجتماعی و مشارکت‌های محلی برای دسترسی به جوانان شهری و نیمه شهری غرب آفریقا استفاده می‌کند.

کاباکو بر یادگیری تجربی با یک شبکه واقعی از دانش‌آموزان و مربیان تمرکز می‌کند. با این حال، برنامه آن یک مربی مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی را به صورت تمام وقت در دسترس قرار می‌دهد و در صورت نیاز، راهنمایی، منابع و مشاوره ارائه می‌دهد.

از جمله موفقیت‌های گزارش شده توسط دانشجویان، افزایش 44 درصدی درآمد آنها شش ماه پس از اتمام برنامه است.

افزایش سطح سواد در برزیل

با توجه به عملکرد ضعیف برزیل در آخرین رتبه بندی " برنامه برای ارزیابی دانشجویان بین المللی" PISA)) برنامه " Letrus" با هدف افزایش سطح سواد در مدارس مقاطع راهنمایی و دبیرستان با کمک هوش مصنوعی انجام می‌شود.

این برنامه به طور خاص عملکرد متفاوت دانش‌آموزان کم درآمد و با درآمد بالا را هدف قرار می‌دهد.

"Letrus " بر یادگیری شخصی از طریق هوش مصنوعی تمرکز دارد و بازخورد در لحظه ای برای دانش‌آموزان و مربیان و مدیران مدرسه ارائه می‌دهد. معلمان از محتوای مناسب و توصیه‌های عملی برای ارتقا فردی دانش‌آموزان بهره می‌برند.

این ابتکار موفقیت قابل توجهی را در بهبود عملکرد دانش‌آموزان در امتحانات نوشتاری در ایالت اسپیریتو سانتو نشان داده است و Letrus به عنوان برنامه رسمی توسعه سوادآموزی برای همه دبیرستان‌های آن مننطقه انتخاب شده است.

گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2024 نتیجه می‌گیرد که ادغام هوش مصنوعی در آموزش، پتانسیل زیادی برای بهبود تجربیات و نتایج یادگیری دانش‌آموزان دارد. با این حال، این انجمن همچنین بر خطرات بالقوه هوش مصنوعی تأیید می‌کند، به خصوص اگر این هوش مصنوعی خیلی سریع و بدون حاکمیت و پیگیری اجرا شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته