دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کاوشگر ماه ناسا فضاپیمای چینی را مشاهده کرد +عکس

کاوشگر ماه ناسا فضاپیمای چینی را مشاهده کرد +عکس
فضاپیمای رباتیک ناسا که در مدار قطب‌آهنگ در حال گردش در مدار ماه است، کاوشگر چینی را در سمت پنهان تنها قمر زمین مشاهده و تصویری از آن ثبت کرده است.
کد خبر : 917640

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، مدارگرد ماه ناسا برای نخستین‌بار کاوشگر چینی را در سمت دور ماه مشاهده کرد.

مارک رابینسون، محقق اصلی سیستم دوربین تیزبین مربوط به مدارگرد ناسا، گزارش داده است، فرودگر چانگ‌ای‌۶ توسط دو دهانه مشابه از نظر اندازه احاطه شده و در لبه یک دهانه بسیار ظریف‌تر با عرض حدود ۵۰ متر قرار دارد. 

این مدارگرد کاوشگر چینی را در حوضه آپولو در سمت دور ماه مشاهده کرد؛ فرودگر به عنوان یک خوشه کوچک از پیکسل‌های روشن در مرکز تصویر دیده می‌شود. افزایش روشنایی زمین اطراف فرودگر به دلیل اختلال در موتور فرودگر و شبیه منطقه انفجار است که در اطراف سایر فرودگر‌های قمری مشاهده می‌شود.

کاوشگر ماه ناسا فضاپیمای چینی را مشاهده کرد +عکس

کاوشگر چانگ‌ای‌۶ سوم ماه میلادی جاری با موفقیت در سمت دور ماه فرود آمد و نقطه عطفی در تاریخ اکتشافات فضایی را رقم زد. این نخستین بار بود که یک کاوشگر به طور مستقل در این بخش ناشناخته از ماه فرود می‌آمد.

فرود این کاوشگر بخشی از برنامه بلندپروازانه چین برای اکتشاف ماه است که شامل فرود انسان در این کره خاکی در دهه ۲۰۳۰ نیز می‌شود.

چانگ‌ای‌۶ مجهز به مجموعه‌ای از ابزار‌های علمی است که به کمک آنها سطح ماه، از جمله ترکیب آن، تاریخچه زمین‌شناسی و منابع احتمالی آب را در تنها قمر زمین مورد مطالعه قرار می‌دهد.

یکی از اهداف کلیدی چانگ‌ای۶ جمع‌آوری نمونه‌هایی از خاک و سنگ ماه و بازگرداندن آنها به زمین برای تجزیه و تحلیل دقیق‌تر است که اکنون این ماموریت در حال انجام است و انتظار می‌رود اوایل ماه میلادی آینده کاوشگر چینی نمونه‌های جمع‌آوری شده را به پایگاه زمینی تحویل دهد.

سمت دور ماه که از دید مستقیم زمین پنهان است، به دلیل عدم تداخل امواج رادیویی از زمین، محیطی آرام‌تر برای انجام رصد‌های نجومی فراهم می‌کند. این بخش از ماه همچنین دارای ویژگی‌های زمین‌شناسی منحصر به فردی است که می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد تاریخچه اولیه ماه و منظومه شمسی ارائه دهد.

فرود در سمت دور ماه، چالش‌های فنی قابل توجهی را به همراه دارد و ارتباط با کاوشگر از طریق ماهواره‌های زمین غیرممکن است، برای غلبه بر این مشکل، چانگ‌ای‌۶ از یک ماهواره رله که در مدار ماه قرار گرفته استفاده می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته