دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نخستین تصاویر جهان از سمت پنهان ماه

نخستین تصاویر جهان از سمت پنهان ماه
کاوشگر چانگ‌ای‌۶ که برای نخستین بار در جهان توانست سمت دور ماه را کاوش کند، تصاویری از محل فرود خود گرفته که داده‌های مهمی در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد.
کد خبر : 915564

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، اداره ملی فضایی چین نخستین تصاویر ثبت شده توسط کاوشگر چانگ‌ای‌۶ را پس از فرود تاریخی آن در سمت دور ماه منتشر کرد.  

این تصاویر که به تازگی رونمایی شده، شامل سه عکس است که در هنگام فرود گرفته شده، نمای پانوراما از منطقه فرود نیز در میان این تصاویر است.

نخستین تصاویر جهان از سمت پنهان ماه

نخستین تصاویر جهان از سمت پنهان ماه

نخستین تصاویر جهان از سمت پنهان ماه

رن شین، از رصدخانه ملی نجوم آکادمی علوم چین می‌گوید: نمای پانوراما نشان‌دهنده یک منطقه فرود بسیار مسطح است که تأیید می‌کند محل فرود، خوب و امن بوده است. در دوردست نیز می‌توان کوه‌ها و لبه‌های دهانه‌ها در حوضه آپولو را که فراتر از محل فرود هستند، مشاهده کرد.

این محقق با مقایسه محل فرود چانگ‌ای‌۶ با کاوشگر چانگ‌ای‌۵ توضیح داد، در این دو فرود تفاوت‌های مهم و برجسته وجود دارد که بارزترین آن، کمیاب بودن سنگ‌های بزرگ در منطقه فرود چانگ‌ای‌۶ است، درحالی‌که در منطقه فرود کاوشگر قبلی یک سنگ بزرگ به قطر ۳۰ سانتی‌متر مشاهده شد که تصور می‌شد از یک منبع دور به این سمت پرتاب شده و درمقابل تنها چند سنگ کوچک ۳ تا۵ سانتی‌متری در منطقه فرود چانگ‌ای‌۶ مشاهده می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد، هنوز می‌توان دهانه‌های برخوردی کوچک‌تر و اثرات شبیه گل را در محل فرود چانگ‌ای‌۶ مشاهده کرد که ممکن است به طور بالقوه نشان‌دهنده بقایای مواد پرتاب‌شده داخل این منطقه باشد.   

فرودگر چانگ‌ای‌۶ مجموعه‌ای از ابزار‌های علمی از جمله دوربین فرود، دوربین پانوراما، آشکارساز ساختار خاک ماه و تحلیلگر طیف معدنی ماه را حمل می‌کرد که همه ابزار‌ها طبق برنامه عمل کردند و وظایف علمی محول شده خود را با موفقیت انجام دادند.

سو یان، یکی دیگر از محققان این پروژه در توضیح عملکرد آشکارساز ساختار خاک ماه اضافه کرد: "این ابزار اساسا مانند یک اسکنر سی تی ماه عمل و از امواج الکترومغناطیسی برای کاوش در زیر سطح کم عمق استفاده می‌کند. آشکارساز در طول این ماموریت نیز چهار اسکن انجام داد. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته