دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فرود موفق «چانگ‌ای۶»/ دسترسی به نمونه‌های سمت دور ماه ممکن شد

فرود موفق «چانگ‌ای۶»  دسترسی به نمونه‌های سمت دور ماه ممکن شد
مرکز ملی هوافضای چین اعلام کرد، آخرین مرحله بازگشت چانگ‌ای۶ که طی چند روز گذشته آغاز شده بود با موفقیت ادامه پیدا کرد و این کاوشگر درنهایت ساعاتی پیش در زمین فرود آمد.
کد خبر : 918975

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل سی‌جی‌تی‌ان، کانال رسانه‌ای رسمی ماموریت چانگ‌ای ساعاتی پیش ۶ اعلام کرد که کاوشگر ماه بیش از ۷۰ درصد از سفر ۳۸۰ هزار کیلومتری خود را به زمین انجام داده است و بدین ترتیب نخستین دسته از نمونه‌های ماه جمع آوری شده از سمت دور مرموز ماه را به زمین می‌رساند. 

این کانال ساعتی پیش در به‌روزرسانی خبر قبلی خود اعلام کرد، کاوشگر چینی ساعاتی پیش در منطقه خودمختار مغولستان داخلی در شمال چین فرود موفقیت‌آمیز داشته است و نمونه‌ها را بدون آسیب به پایگاه زمینی رسانده است.

فضاپیمای چانگ‌ای ۶ چین، پس از گذراندن دو هفته در سمت پنهان ماه و جمع‌آوری نمونه‌هایی ارزشمند، در حال بازگشت به زمین است. این ماموریت که در ماه مه ۲۰۲۴ آغاز شد، نخستین ماموریتی بود که با موفقیت از سمت پنهان ماه نمونه جمع‌آوری کرد.

چانگ‌ای ۶ چهاردهم مه سال ۲۰۲۴ با موشک لانگ مارچ‌۵ از پایگاه فضایی ونچانگ در جنوب چین به فضا پرتاب شد و آخر ماه می‌در دهانه آپولو در حوضه قطب جنوبی-آیتکن فرود آمد.

این کاوشگر حدود ۲ کیلوگرم نمونه از سطح ماه و همچنین مواد حفاری شده از زیر سطح را جمع‌آوری کرد و در بیست‌وسوم ماه ژوئن ماژول صعود چانگ‌ای ۶ از سطح ماه جدا و به سمت مدارگرد ماموریت در مدار ماه حرکت کرد.

این فضاپیما اکنون در آخرین مرحله ماموریت پیچیده و چالش برانگیز ۵۳ روزه خود قرار دارد که شامل فرود روی ماه، جمع آوری نمونه، صعود، پهلوگیری و بازگشت بود.

مشاهدات نوری و رادیویی تأیید کرده اند که کپسول بازگشتی چانگ‌ای‌۶ در مسیر زمین است. سازمان‌های غیرنظامی و آماتور مانند سازمان ماهواره‌ای رادیویی آماتور آلمان، شواهدی از فعالیت‌های این کاوشگر از طریق مشاهدات و سوابق ردیابی خود ارائه کرده‌اند.

پس از بازگشت، نمونه‌ها توسط دانشمندان چینی مورد بررسی قرار خواهند گرفت تا اطلاعات بیشتری در مورد تاریخچه و تکامل ماه به دست آید.

ماموریت چانگ‌ای ۶ یک دستاورد مهم علمی برای چین است. این نخستین بار است که یک کشور نمونه‌هایی را از سمت پنهان ماه جمع‌آوری می‌کند و این نمونه‌ها می‌توانند به دانشمندان در درک بهتر تنها قمر زمین و منشاء آن کمک کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته