دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اقتصاد و دولت آینده/۱۳

رئیس جمهور آینده راهکارهای توسعه صادرات محصولات زیست‌فناوری را اعلام کند

رئیس جمهور آینده راهکارهای توسعه صادرات محصولات زیست‌فناوری را اعلام کند
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کسب‌وکار‌های نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی گفت: موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان زمانی تکمیل و پایدار می‌شود که اندازه جهانی خود را پیدا کنند و این مستلزم شفاف‌سازی برنامه‌های حمایتی است.
کد خبر : 917068

مریم تاج‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به نیازمندی گروه‌های دانش‌بنیان بیان کرد: گام اول این است که یک نگاه و خط ویژه برای تولید محصولات دانش‌بنیان در نظر گرفته شود. این خط ویژه از مرحله رگولاتوری و قانون‌گذاری را دربر می‌گیرد؛ به‌خصوص برای محصولاتی که نیاز به ثبت دارند با توجه به اینکه نوین هستند و فرآیند‌های اخذ مجوز برایشان بسیار زمان‌بر است. انتظارمان این است که نگاه ویژه‌ای در مراحل ثبت و تسهیل صورت گیرد و سندیکا‌ها و انجمن‌های علمی مربوطه کمک کنند که فرآیند اخذ مجوز تسهیل شود.

این فعال دانش‌بنیان در حوزه زیست فناوری در پاسخ به اینکه تا کنون شرکت‌های دانش‌بنیان در کدام بخش‌ها فعالیت داشتند، توضیح داد: گام‌های بزرگی را در حوزه‌های مختلف فناوری برداشتیم. به‌طور خاص از موثرترین کار‌هایی که انجام شده، حوزه زیست‌فناوری یا بیوتکنولوژی است. در این حوزه شرکت‌های متعددی شروع به کار کردند، از شرکت‌های استارت‌آپی گرفته تا شرکت‌هایی که صادرکننده محصول و صادرکننده دانش فنی هستند.

دانش‌بنیان زیست‌فناوری

شرکت‌های دانش‌بنیان برای جهانی شدن به حمایت نیاز دارند

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کسب‌وکار‌های نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی با بیان اینکه اگر واقعا بخواهیم جایگاه جهانی داشته باشیم، زمان سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان و بزرگ کردن این شرکت‌هاست، گفت: انتظار ما از دولت جدید این است که نگاه ویژه‌ای در تامین سرمایه و توسعه زیرساخت این شرکت‌ها داشته باشد.

تاج‌آبادی ادامه داد: گام بعدی ورود به بازار است. این بازار می‌تواند بازار داخلی باشد که حمایت تولید داخلی مطالبه ماست. از طرف دیگر حمایت این شرکت‌ها در توسعه صادرات و ورودشان به بازار‌های بین‌المللی امید ما به دولت آینده است. در سال‌های گذشته نگاه ویژه‌ای به تولید و توسعه محصول دانش‌بنیان وجود داشته و حمایت‌هایی صورت گرفته؛ اما اکنون زمان بزرگ شدن این شرکت‌هاست. مهم‌ترین قسمت هم بخش سرمایه‌گذاری است برای اینکه این شرکت‌ها توسعه پیدا کنند. کل زنجیره هم باید مورد توجه قرار گیرد برای اینکه این توسعه انجام شود.

در حوزه زیست‌فناوری، موفق عمل کردیم

وی با بیان اینکه در حوزه زیست‌فناوری و بیوتکنولوژی گام‌های بسیار بزرگی برداشتیم، گفت: اگر بخواهم بگویم در کدام حوزه دانش‌بنیان خیلی موفق عمل کردیم، در حوزه زیست‌فناوری است. این حوزه هم مربوط به یکی دو سال گذشته نیست، بلکه در سال‌های گذشته در مقوله زیست‌فناوری انرژی زیادی صرف شده و سرمایه‌گذاری شده که موفق هم بوده است.

دانش‌بنیان زیست‌فناوری

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کسب‌وکار‌های نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ادامه داد: این موفقیت زمانی تکمیل و پایدار می‌شود که اندازه جهانی خود را پیدا کند. یعنی از یک شرکت متوسط خارج شده و تبدیل به شرکت‌های چندهزار نفره شود که صادرات معناداری دارند. آن زمان می‌توان گفت که کار را برایشان تمام کردیم و انتظار داریم در دولت‌های بعدی این کمک انجام شود و شرکت‌ها در حال حاضر این آمادگی را دارند.

این فعال دانش‌بنیان در حوزه زیست فناوری در ادامه خاطرنشان کرد: همین الان در حوزه زیست‌فناوری و پروبروتیک شرکت‌های بزرگی داریم، در حوزه واکسن و حوزه‌های مختلف زیست فناوری موفقیت‌های خوبی داشتیم؛ کما اینکه در حوزه واکسن کرونا خود را نشان دادند، اما اینها به یک حمایت جدی نیاز دارند که بتواند اندازه خود را بزرگ و جهانی کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته