دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون وزیر علوم تشریح کرد؛

رشد بیش از ۲ برابری اشتغال و فروش محصولات فناوری/ برنامه وزارت علوم برای حمایت از ۱۰۰۰ پایان‌نامه فناورانه اعلام شد

رشد بیش از ۲ برابری اشتغال و فروش محصولات فناوری  برنامه وزارت علوم برای حمایت از ۱۰۰۰ پایان‌نامه فناورانه اعلام شد
معاون فناوری وزارت علوم گفت: ۱۰۰۰ پایان‌نامه‌ای که خروجی آنها منجر به محصولات فناورانه شوند از همان ابتدای ثبت پروپوزال حمایت می‌شوند و سامانه آن هم راه‌اندازی شده است.
کد خبر : 917668

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سجاد محمدعلی‌نژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۹ آذر ۱۴۰۳) در محل وزارت علوم برگزار شد، به تشریح برنامه‌های پیش روی این وزارتخانه در حوزه فناوری پرداخت.

محمدعلی نژاد در این برنامه اظهار کرد: ۳ ماموریت کلیدی برای حوزه فناوری با توجه به اهمیت حرکت دانشگاه‌ها به نسل جدید و خروجی‌های نیاز محور آموزش عالی در دولت سیزدهم کلید خورد، اولین گام ایجاد معاونت فناوری و نوآوری و ساختار مرتبط با آن برای ساماندهی دانشگاه‌های کشور و زیست بوم کشوری شکل گرفت.

وی افزود: اقتصاد دانش بنیان موضوع مهم دیگری است که در این دولت پیگیری شد، مثلا در این زمینه سامانه جان را راه اندازی کردیم تا ارتباط موثری بین شرکت‌های دانش بنیان و واحد‌های فناور با جامعه و صنعت ایجاد شود؛ بنابراین برای بسترسازی هدفمند و ساماندهی شرکت‌های دانش بنیان ۲۷۰۰ نیاز در سامانه جان ثبت شد، امیدوار هستیم با جان گرفتن این سامانه فروش محصولات فناورانه مستقر در پارک‌های علم و فناوری عملیاتی شود.

وی افزود: تا به امروز بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان از محصولات فناورانه مستقر در پارک‌های علم و فناورانه به فروش رسیده که در ابتدای دولت سیزدهم ۱۹ هزار میلیارد تومان بود و رشد ۱۰۰ درصدی در این راستا را نشان می‌دهد که در برنامه داریم آن را به ۴۶ هزار میلیارد تومان برسانیم.

محمدعلی‌نژاد تصریح کرد: سامانه جان به مابقی دستگاه‌ها وارد می‌شود، با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در فروش کالاست داخلی پس راه اندازی سامانه جان در این زمینه حل کننده ماجراست. بر اساس تفاهم نامه مابین وزارت علوم و وزارت صمت امکان ورود محصولات مشابه داخلی فناورانه در کشور از بین می‌رود و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند خودشان همین محصولات را با کیفیت مطلوب و قیمت کمتر از کشور‌های دیگر تولید کنند.

دانشجویان دیگر دغدغه مهارت نداشته باشند

وی گفت: اکنون دغدغه افزایش مهارت دانشجویان برای ورود به بازار کار جزء برنامه‌های وزارت علوم است، احتمال دارد آنها در بدو ورود نتوانند محصولات را تولید کنند که سامانه جان این امکان را فراهم کرده است، بر این اساس آنها می‌توانند ایده خود را به ثبت برسانند و به علت اینکه کار دانشجویی است از فرایند مشاوره اصلاح نقش ساخت بهره‌مند خواهند شد و بسته مشورتی برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

معاون فناوری وزارت علوم اضافه کرد: یکی از چالش‌های جدی فارغ التحصیلان پس از تشکیل هسته‌های فناور این است که امکان راه اندازی خط تولید ندارند، پس در حال کاهش زمان تولید هستیم تا نمونه اولیه محصولات آنها به صورت رقابت پذیر وارد بازار شود.

اعطای هزار گرنت ۱۰۰ میلیونی برای ساخت نمونه اولیه

وی ادامه داد: ۶ فب‌لب پیشرفته در ۶ نقطه کشور در حال راه اندازی است که برخی از آنها وارد مرحله دوم شده اند، هدف از کار این است که هر دانشجو یا واحد فناور نوپا بتواند به نزدیک‌ترین فب‌لب مراجعه کرده و نیاز خود را اعلام کند، طرح همساز ۱۰۰۰ گرنت تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به دانشجویان یا شرکت‌هایی که در مرحله شروع ساخت نمونه اولیه قرار بگیرند، اختصاص می‌یابد تا محصولاتی که تولید می‌کنند در اختیار افراد قرار بگیرد و امیدوار هستیم نتیجه این همکاری ایجاد محصولات و نوآوری‌ها و تشکیل شرکت‌های دانش بنیان جدید شود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم ادامه داد: از جمله مشکلات وزارت علوم این است که ایده‌ها تجاری سازی نمی‌شوند، مالکیت فکری یکی دیگر ماموریت‌های معاونت فناوری و نوآوری است. در این راستا، ۱۰ هزار نفر در دوره آموزشی شرکت کرده‌اند و با حمایت‌های ویژه از ثبت اختراع تا تولید آشنا شده‌اند. اقدام دیگری که در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه تهران انجام شد، این بود که ۲.۵ میلیارد تومان از پایان‌نامه‌هایی که خروجی آنها به محصول فناورانه شود حمایت کرده ایم، در تیر از طرح رویش فناوری رونمایی خواهیم کرد. به اینصورت که پایان نامه‌هایی که خروجی آنها منجر به محصولات فناورانه شوند از همان ابتدای ثبت پروپوزال حمایت خواهند شد و سامانه آن راه اندازی شده است، شرایطی را فراهیم می‌کنیم که در ابتدای کار از ۱۰۰۰ پایان نامه حمایت کنیم.

محمدعلی‌نژاد گفت: اخیرا مجوز راه اندازی پردیس‌های پارک علم و فناوری مشترک با پژوهشگاه‌ها را دریافت کرده ایم، تا سرریز محصولات محصولات فناورانه وارد حوزه فناوری شود.

وی بیان کرد: در حوزه علوم انسانی شرکت‌های دانش بنیان و واحد‌های فناور کمتر از مورد انتظار بوده و طبق گزارش اخیر ماه گذشته حدود ۴۸ عدد است، در این زمینه اقداماتی انجام شده و ظرف ابتدای سال فرایند شتاب دهی شرکت‌ها بیش از پیش گسترش می‌یابد و معاونت فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از پارک‌های علم و فناوری علوم انسانی وعده‌هایی داده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: تا به امروز ۳۵۰ شرکت در پارک علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران مستقر شده‌اند و این پارک تعاملات بین المللی خود را با کشور روسیه آغاز کرده و در حال گسترش با کشور‌های دیگر است که برخی از شرکت‌های تهران در آنجا مستقر می‌شوند، اشتغال دو برابر و فروش محصولات فناورانه نسبت به ابتدای دولت ۲ و نیم برابر شده و از ۸۰ میلیون دلار به ۲۰۰ میلیون دلار تا پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های وزارت علوم حرکت و جهت گیری انجام‌های علمی توانمند به سمت فناوری‌ها بوده است، امسال برای انتخاب برترین‌ها جشنواره روشنا را برگزار کردیم و ۴ انجمن انتخاب شدند و از ۱۰ انجمن علمی فعال در حوزه فناورانه مورد تشویق قرار گرفتند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته