پیوستگی خانواده و مدرسه؛ کلید موفقیت در تربیت نسل آینده
به گزارش خبرنگار آنا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و و پرورش گردهمایی روسای ادارات انجمن اولیا و مربیان ادارات کل آموزش و پرورش استانهای کشور که با حضور مدیران کل و همکاران انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، ضمن تشکر از حضور فعال زهرا بهروز آذر، مسئول حوزه خانواده و زنان، بر اهمیت ویژه نقش خانوادهها در فرآیند تربیت دانشآموزان و نسل آینده تأکید کرد.
وزیر آموزش و پرورش در این مراسم اظهار کرد: در استان فارس ۶۱ منطقه داریم که هر منطقه یک مسئول دارد که به روسای انجمن ها متصل است، بزرگترین ظرفیت مردمی دولت انجمن ها و انجمن اولین و مربیان است.
وی ادامه داد: در خصوص سرویس مدارس با معاون اول رئیسجمهور جلسه ای داشتیم، اصلاحیه ای در این خصوص به استان ها ابلاغ شد و باید در این راستا باید افق دید خود را بلندتر کنیم.
کاظمی با بیان اینکه یکی از ناکامی ها در تربیت دانش آموزان، غفلت از نظام تربیتی خانواده است، اظهار کرد: این امر در آموزش و پرورش بدون متولی بوده در حالیکه امروز معاونت امور زنان و خانواده داریم اما نقش و مسیولین تعریفی نشده است.
وی بابیان اینکه اتشکیل انجمن اولیا و مربیان در آموزش و پرورش به ۱۰۰ سال گذشته بازمیگردد، عنوان کرد: این ساز وکاز باید رد حوزه تربیتی نقض داشته باشد در حالیکه به وسیله حمایت مالی و سخت افزاری نقش انجمن متزلزل شده است و ما تنها باید به تعلیم و تربیت بپردازیم. درواقع، دغدغههای یک مدیر تنها باید تعلیم و تربیت باشد و فقط نباید به حوزه سخت افزاری بپردازیم.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: یکی از اعضای مهم تحقق اهداف ماموریتی نظام تعلیم و تربیت، خانواده است و معتقدیم که نقش خانواده در تربیت اهمیت بیشتری نسبت به مدرسه دارد چراکه شخصیت دانش آموزان در خانواده شکل گرفته و در مدارس پرورش می یابد.
وی گفت: نظام تربیتی خانوادهها از دیرباز یکی از ارکان اصلی رشد و کمال شخصیت کودکان بوده است و به رغم اهمیت آن، در سالهای اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش حیاتی انجمن اولیا و مربیان در پیوند میان خانوادهها و مدارس افزود: این انجمن باید به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی با اختیارات گستردهتر عمل کند تا قادر به ارائه خدمات مؤثرتر در عرصه تربیتی باشد.
وی همچنین از لزوم بازنگری در اساسنامه انجمن اولیا و مربیان و ایجاد زیرساختهای لازم برای ارتقای این نهاد به عنوان یک مؤلفه کلیدی در نظام تعلیم و تربیت سخن گفت.
کاظمی در ادامه، مشکلات مختلف اجتماعی و آسیبهای تربیتی ناشی از کمبود مهارتهای تربیتی در خانوادهها و مدارس را بررسی کرد و بر این نکته تأکید کرد: ما باید مهارتهای تربیتی والدین و مربیان را تقویت کنیم تا بتوانند با چالشهای نسل جدید بهتر مقابله کنند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آسیبهای اجتماعی که در سالهای اخیر از جمله خودکشیهای ناشی از مشکلات خانوادگی افزایش یافته است، از ضرورت توجه ویژه به این مسأله خبر داد.
این مقام مسئول همچنین بهضرورت تدوین یک سند راهبردی برای تربیت نسل آینده و تقویت هویت ملی و دینی در مدارس اشاره کرده و گفت: نظام تعلیم و تربیت باید در راستای تحقق اهداف کلان جمهوری اسلامی ایران حرکت کند و توجه به مسائل تربیتی باید در اولویت تمامی سیاستهای دولت قرار گیرد.
وزیر آموزش و پرورش در پایان از بهروز آذر خواست تا با کمک و همفکری وزارتخانه، اقدامات لازم برای اصلاح ساختارهای موجود و ارتقای جایگاه انجمن اولیا و مربیان را انجام دهند تا این نهاد به جایگاه واقعی خود در نظام تربیتی کشور دست یابد.
کاظمی ادامه داد: ما دارای حلقه اتصالی با خانواده ها به عنوان انجمن اولیا و مربیان هستیم و در این راستا باید زیر ساخت ها را ایجاد و همچنین اساسنامه انجمن اولیا و مربیان را تدوین و برای تصویب به شورای انقلاب فرهنگی ارسال کنیم.
وی همچنین بر اهمیت برگزاری جلسات مشترک با حضور همه ذینفعان این حوزه برای دستیابی به اهداف مشترک تأکید کرد.
در این نشست، زهرا بهروز آذر نیز با تشکر از وزیر آموزش و پرورش و همکاران، بر اهمیت پیوستگی خانواده و مدرسه در تربیت نسل آینده و چالشهای موجود در این مسیر تأکید و بر همکاری بیشتر میان وزارتخانهها و نهادهای مختلف در راستای حمایت از خانوادهها و دانشآموزان، اشاره کرد.
انتهای پیام/