مقاومت در برابر نوآوری؛ چالش جدی پژوهش در ایران است + فیلم
محمد علیاکبری سرپرست دانشگاه جامع علمی و کاربردی در گفتوگو با خبرنگار آنا، درباره چگونگی تعیین و برنامه ریزی اولویتهای پژوهشی دانشگاهها اظهار کرد: از آنجایی که ماموریت دانشگاه علمی کاربردی نسبت به سایر دانشگاههای جامع متفاوت است؛ بنابراین روند فعالیتهای پژوهشی هم با یکدیگر فرق دارند.
وی با بیان اینکه آنچه در دانشگاهها دیگر مثل چاپ مقالات در مجلات خارجی و ... اولویت است؛ در دانشگاه جامع علمی کاربردی هدف قرار نمیگیرد؛ تاکید کرد: «پژوهشهای مهارت محور» مرتبط با درس و شغل دانشجو در آینده اولویت دانشگاه جامع علمی کاربردی با توجه به نوع آموزشی است که ارائه میدهد.
علی اکبری ادامه داد: دستاوردهای پژوهشی دانشگاه جامع علمی کاربردی به شکل محصولات فناوری در جامعه ارائه میشود؛ بنابراین بروندادهای پژوهشی این دانشگاه با سایر نهادهای علمی کاملا فرق دارد.
سرپرست دانشگاه جامع علمی و کاربردی با اشاره به اقدامات جدی سرمایه گذاری در حوزه میان رشتهایها گفت: کلمه «تولید» مقوله میان رشتهای است، یعنی نمیتوان در حوزه مکانیک بدون IT و بازاریابی فعالیت داشت؛ بنابراین هر زمانی که از محصول صحبت میکنیم بین رشتهای بودن بودن فعالیتها بخشی از آن را در بر میگیرد که هم اکنون در حال انجام است و با برنامه ریزی برای توسعه آنها اقدامات بیشتری خواهیم داشت.
علی اکبری با اشاره به حمایت از تجاری سازی محصولات فناوری گفت: تجاری سازی محصولات نیازمند تایید نهادهای بیرونی خارج از دانشگاه هاست؛ بنابراین نقش دانشگاه فراهم کردن تسهیلات و حمایتهای لازم برای معرفی و ایجاد انگیزه و مشارههای لازم است تا بتوانند توانمندی خود را در سطح قابلیت استانداردسازی برسانند که این مسئله نقطه قوت به شمار میآید.
وی مهمترین موانع و چالشهای حوزه پژوهش را «انگیزه» و «بازار پژوهش پسند» عنوان کرد و گفت: سنتی بودن جامعه و ریسک پذیرنبودن بازار برای حرکت به سمت تولیدات و برنامههای جدید یکی از معضلات اصلی است. برخلاف سایرکشورهای دنیا که به نوآوری بها زیادی داده میشود، اما جامعه ایرانی تا حدودی نسبت به تحول، نوآوری و تغییر مقاومت دارد که شاید مسئله فرهنگی باشد، اما باید به مرور در این مملکت زنگ نوآوری، خلاقیت و تحول نواخته شود تا ارزش جدی در اختیار آنها قرار بگیرد.
انتهای پیام/