دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
محمودزاده مطرح کرد؛

اهمیت زیرساخت‌های استاندارد در کلاس‌های درس برای توسعه کشور/ رشد درآمد شوراهای آموزش و پروش و حل مشکلات آموزشی در منطقه 22 تهران

اهمیت زیرساخت‌های استاندارد در کلاس‌های درس برای توسعه کشور  رشد درآمد شوراهای آموزش و پروش و حل مشکلات آموزشی در منطقه 22 تهران
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش از نقش این شوراها در تسهیل فرآیندهای اجرایی و کاهش تمرکز در نظام آموزشی کشور سخن گفت و بر لزوم توجه به نیروی انسانی به‌عنوان بزرگترین سرمایه کشور تأکید کرد.
کد خبر : 951089

به گزارش خبرنگار آنا، احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری به مناسبت سی و یکمین سالگرد تصویب قانون تشکیل شورا‌های آموزش و پرورش، که امروز پیش از ظهر برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد، با اشاره به اهمیت نقش نظام آموزش و پرورش در تحقق اهداف اجتماعی کشور، اظهار کرد: نظام آموزش و پرورش به‌عنوان یکی از ارکان اصلی جامعه در تحقق رسالت‌های آن، نقش بسیار مهمی دارد. همه عوامل مؤثر در این نظام، اعم از تربیت‌کنندگان و زیرساخت‌ها، باید در راستای این اهداف نقش‌آفرینی کنند.

محمودزاده در ادامه، نیروی انسانی را بزرگ‌ترین سرمایه کشور دانست و افزود: آموزش و پرورش، دستگاهی است که نیروی انسانی مورد نیاز برای توسعه کشور را تربیت می‌کند. اگر کلاس‌های درس با معماری مناسب و شرایط استاندارد ساخته شوند، فرآیند‌های پیشرفت و تعالی در حوزه‌های مختلف کشور سریع‌تر محقق خواهد شد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش همچنین به تاریخچه تأسیس شورا‌های آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: شورا‌های آموزش و پرورش در سال ۱۳۷۲ با هدف تسهیل در فرآیند‌های اجرایی و کاهش تمرکز در این حوزه فعالیت خود را آغاز کردند و از آن زمان تاکنون یکی از نهاد‌های کلیدی و تأثیرگذار در کشور به شمار می‌آیند.

وی با اشاره به پیشرفت‌های صورت‌گرفته در طی ۳۱ سال گذشته، اظهار داشت: در این مدت اقدامات زیادی در سطح کشور برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش انجام شده است و این اقدامات به‌طور سالانه گسترده‌تر و مؤثرتر شده‌اند.

محمودزاده همچنین به مشکلات موجود در بخش سخت‌افزار آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: ما در آموزش و پرورش با دو بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار مواجهیم. مشکلات در بخش سخت‌افزار، چالش‌های متعددی را برای سیستم آموزشی کشور به‌وجود آورده که باید به آنها توجه ویژه‌ای شود.

وی به برگزاری همایشی به مناسبت سی و یکمین سالروز تصویب قانون تشکیل شورا‌های آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: این همایش در تاریخ ۲۴ دی ماه برگزار خواهد شد که در آن ۵۰۰ نفر از مراکز استان‌ها حضور خواهند داشت. همچنین، ۱۷ دستگاه دولتی مسئولیت‌هایی در حوزه آموزش و پرورش دارند که در این همایش به آن پرداخته خواهد شد.

رشد درآمد شوراهای آموزش و پروش و حل مشکلات آموزشی در منطقه 22 تهران

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آیا میزان درآمد شوراهای آموزش و پرورش با نرخ رشد درآمد شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌ها افزایش یافته است، در پاسخ به خبرنگار آنا، گفت: موضوع درآمد‌های مالی شورا‌ها و تأثیر آن بر تأمین منابع لازم برای پروژه‌های شهری و آموزشی مورد بررسی قرار گرفت.

وی، درآمد شورا‌ها معمولاً از منابع مختلفی همچون عوارض شهرداری، مالیات‌ها و کمک‌های دولتی تأمین می‌شود که به حساب‌های ویژه واریز می‌شود. از جمله تغییرات جدید در آیین‌نامه‌های اجرایی، رشد نرخ درآمد شهرداری و تأثیر آن بر افزایش درآمد شورا‌ها در سال‌های آتی، مورد توجه قرار گرفته است.

محمودزاده در ادامه تأکید کرد: افزایش قابل توجه درآمد شورا‌ها به معنای بهبود شرایط مالی و اجرای پروژه‌های مختلف در مناطق شهری خواهد بود.

وی افزود: در زمینه تخصیص این منابع، نظارت دقیق و اختصاصی بر روند واریز درآمد‌ها به حساب‌های مشخص، تضمین‌کننده استفاده بهینه از این منابع خواهد بود.

در ادامه، معاون وزیر عنوان کرد: مسئله کمبود مدارس و مشکل عدم اختصاص زمین توسط شهرداری در منطقه ۲۲ تهران مورد توجه قرار گرفت.

محمودزاده در این خصوص گفت: مباحثی در خصوص تأمین زمین و امکانات برای احداث مدارس در این منطقه مطرح است. شهرداری به‌ویژه در حوزه تخصیص زمین به مدارس، مسئولیت‌هایی بر عهده دارد که در جلسات اخیر پیگیری‌های لازم انجام شده است.

همچنین، با توجه به تکالیف مشخص شهرداری در این زمینه، مسئولین منطقه ۲۲ تهران اقدامات لازم را برای رفع مشکلات موجود آغاز کرده‌اند و امیدوارند در سال‌های آینده شرایط بهتری برای توسعه مدارس و دیگر زیرساخت‌های آموزشی فراهم شود.

در پایان، معاون وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود و مدیریت منابع مالی شورا‌ها برای رفع مشکلات شهری و آموزشی تأکید کرد و گفت: با تغییرات جدید و پیگیری‌های مستمر، امید می‌رود که شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه توسعه زیرساخت‌های آموزشی و رفع مشکلات موجود باشیم.

افزایش درآمد مراکز غیر دولتی و تغییرات در نحوه واریز عوارض به حساب آموزش و پرورش

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی، اعلام کرد: درآمد مراکز غیر دولتی در سال ۱۴۰۱ معادل سه هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم امسال به ۱۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
وی افزود: این مراکز دیگر عوارض خود را به حساب شهرداری‌ها واریز نمی‌کنند و بر اساس تغییرات آیین‌نامه جدید، عوارض باید مستقیماً به حساب آموزش و پرورش واریز شود. این اقدام به منظور اختصاص بخشی از درآمد حاصل از عوارض شهرداری‌ها به آموزش و پرورش انجام شده است.

محمودزاده همچنین از برنامه‌ریزی‌ها برای بهبود کیفیت آموزشی در استان‌هایی که معدل دانش‌آموزان آن‌ها پایین است، خبر داد و گفت: این موضوع در شورای آموزش و پرورش هر استان مورد بررسی قرار گرفته و برای رفع آن برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای انجام می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره عدم اجرای ماده ۱۸ قانون شوراهای آموزش و پرورش نیز تصریح کرد: در تغییرات آیین‌نامه شوراهای آموزش و پرورش، این موضوع به‌طور شفاف مطرح شده است. طبق این تغییرات، وزارت راه و شهرسازی موظف شده است که در پروژه‌های مسکن، از جمله مسکن مهر و نهضت ملی مسکن، مدارس را نیز احداث کند.
معاون وزیر افزود: سازندگان مسکن باید پس از ساخت مدارس، سند آن‌ها را به نام آموزش و پرورش منتقل کنند.

محمودزاده همچنین اظهار کرد: انبوه‌سازان مسکن موظف به دریافت مجوز از آموزش و پرورش برای ساخت مجتمع‌های مسکونی هستند. طبق این قانون، ۵ درصد از ارزش واحدهای مسکونی باید به حساب آموزش و پرورش واریز شود.
وی تاکید کرد: سازمان نوسازی مدارس، مجوز ساخت مدارس را صادر می‌کند و هیچ انبوه‌سازی نمی‌تواند بدون دریافت این مجوز، مجوز ساخت مجتمع مسکونی را دریافت کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای جلوگیری از فرار انبوه‌سازان از ساخت مدرسه، که ممکن بود با ساخت تعداد کمی واحد مسکونی به جای ۲۰۰ واحد، از ساخت مدرسه خودداری کنند، تصمیم گرفته شد که اگر تعداد واحدهای مسکونی کمتر از ۲۰۰ باشد، سازندگان موظف به ساخت مدرسه خواهند بود.
محمودزاده افزود: به ازای هر واحد کمتر از ۲۰۰، باید مدرسه‌ای با تعداد کلاس‌های مشخص ساخته شود یا مبلغی به حساب آموزش و پرورش واریز شود.

وی  به اهمیت بررسی کیفیت آموزش در استان‌ها اشاره کرد و گفت: شورای آموزش و پرورش در این زمینه نقش مهمی دارد و باید بر رفع مشکلات آموزشی به‌ویژه در استان‌هایی که معدل دانش‌آموزان پایین است، تمرکز کند.

محمودزاده با بیان اینکه نمایندگانی از مدیران، معلمان و مربیان در جلسات شوراهای آموزش و پرورش حضور دارند و به نمایندگی از مردم صحبت می‌کنند و در تصمیم گیری نظارت دارند ادامه داد: یکی از وظایف شوراهای آموزش و پرورش بررسی کیفیت آموزش استان است که بر این اساس در برخی استان‌ها که معدل دانش‌آموزان پایین است این موضوع در شورای آموزش و پرورش بررسی و برای آن برنامه‌ریزی می‌شود.

به گزارش آنا، بر اساس روز شمار شوراها، دوشنبه ۲۴ دی محور ترویج فرهنگ مشارکت و وفاق در مدیریت محلی، سه شنبه ۲۵ دی افزایش نظارتت مردم در نظام تعلیم و تربیت، چهارشنبه ۲۶ دی مدیریت استقرار الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین، پنج‌شنبه ۲۷ دی بستر برقراری عدالت آموزشی و تربیتی، جمعه ۲۸ دی جلب و جذب مشارکت خیرین مدرسه ساز، مدرسه یار و واقفین، شنبه ۲۹ دی توسعه مهارت آموزی و جلب مشارکت صاحبان حرف و صنایع و یک شنبه ۳۰ دی بستر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نامگذاری شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب