دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

توانمندسازی معلمان برای بهره‌گیری از ابزارهای نوین آموزشی/ نقش بازی‌ها در تقویت یادگیری دانش‌آموزان

توانمندسازی معلمان برای بهره‌گیری از ابزارهای نوین آموزشی  نقش بازی‌ها در تقویت یادگیری دانش‌آموزان
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: استفاده از روش‌های نوین و فناوری‌های آموزشی در مدارس ابتدایی به‌ویژه از طریق مشارکت فعال دانش‌آموزان و بازی‌های آموزشی، از اولویت‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش در دوره جدید است.
کد خبر : 950568

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آنا درباره وضعیت کنونی و برنامه‌های آینده در حوزه آموزش ابتدایی کشور، از اهداف و چالش‌های پیش‌روی وزارت آموزش و پرورش صحبت کرد.

وی با اشاره به برخی برنامه‌های آموزشی، بر اهمیت استفاده از فناوری‌های نوین و روش‌های فعال در کلاس‌های درس تأکید کرد و گفت: این رویکرد‌ها به ویژه در دوره ابتدایی می‌تواند به رشد و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کمک کند.

دستاوردهای استفاده از سیستم آموزشی دوری

حکیم‌زاده در پاسخ به سوالاتی درخصوص استفاده از سیستم آموزشی دوری اظهار کرد: اگر شرایط لازم برای اجرای این نظام وجود داشته باشد، قطعاً می‌تواند دستاورد‌هایی داشته باشد، اما اگر شرایط موجود اجازه ندهد، اجرای این سیستم ممکن است منجر به نارضایتی برخی از دانش‌آموزان شود. در صورتی که این سیستم در مناطق خاصی از کشور اجرا شود، لازم است که میزان آموزش و تجربه معلمان به‌طور دقیق رعایت شود.

توانمندسازی معلمان و بهره‌گیری از ابزارهای نوین

وی در ادامه به چالش‌های ساختاری و محیطی در استفاده از روش‌های آموزشی نوین اشاره کرد و گفت: در بسیاری از مناطق، کلاس‌های درسی پرجمعیت و فضای محدود برای تدریس وجود دارد که این شرایط اجرای روش‌های فعال و نوین را دشوار می‌کند. در این راستا، یکی از اولویت‌های ما توانمندسازی معلمان است تا از ابزار‌های نوین آموزشی، مانند هنر، داستان‌گویی، نمایش و کار گروهی، بهره‌برداری بیشتری داشته باشند.

چگونگی استفاده از بازی‌ها در فرآیند یادگیری

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین در مورد استفاده از بازی‌ها در فرآیند یادگیری تصریح کرد: بازی یکی از ابزار‌های مهم در فرآیند یادگیری است که می‌تواند به جذاب‌تر و مؤثرتر شدن آموزش کمک کند. در گذشته برنامه‌هایی مانند اتاق بازی و یادگیری به اجرا درآمد که نتایج مثبتی داشت. اکنون ما به دنبال احیای این برنامه‌ها و تأکید بر استفاده از بازی در کلاس‌های درس هستیم تا معلمان بتوانند از این ابزار در جهت تقویت یادگیری و مشارکت دانش‌آموزان استفاده کنند.

بهره‌برداری شیوه‌های فعال آموزشی برای ارتقای کیفیت آموزش ابتدایی

حکیم‌زاده در پایان گفت: برای ارتقای کیفیت آموزش ابتدایی، معلمان باید توانمند شوند تا از شیوه‌های فعال آموزشی بهره‌برداری کنند، به‌ویژه که این شیوه‌ها به یادگیری عمیق‌تر و پایدارتر دانش‌آموزان منجر می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین، روش‌های فعال و بازی‌ها در کلاس‌های درس، از چالش‌های موجود در کلاس‌های پرجمعیت و کمبود نیروی انسانی برای پیاده‌سازی این رویکرد‌ها گفت. وی همچنین خواستار تقویت آموزش معلمان در این زمینه شد تا بتوانند به‌طور مؤثری از این روش‌ها در جهت ارتقای کیفیت آموزش ابتدایی بهره‌برداری کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب