افزایش ظرفیت پزشکی بدون تأمین زیرساخت به عدالت آموزشی لطمه زد
به گزارش خبرنگار آنا؛ محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صبح امروز یکشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۴ در گردهمایی سالیانه دبیران منتخب نهادهای دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی کشور، با اشاره به ماهیت خدمت در حوزه سلامت اظهار کرد: همه ما، از ماما و پرستار گرفته تا پزشک و دندانپزشک، در نهایت یک هدف داریم و آن خدمت به مردم است. مسئولیتها موقت است اما آنچه باقی میماند، اثر خدمت ماست.
۱۶ آذر؛ میراث اعتراض دانشجویی و ضرورت تداوم گفتوگو
وی با اشاره به جایگاه تاریخی ۱۶ آذر گفت: سالهایی بوده که اطراف دانشگاهها مملو از نیروهای نظامی بوده، اما امروز باور داریم هر چه گفتوگو بیشتر باشد، اشکالات مطرح و پاسخ داده یا اصلاح شود، محیط ایدهآلتری برای دانشگاه شکل میگیرد. از شهدای ۱۶ آذر گرفته تا شهدای دفاع مقدس و جنگ ۱۲ روزه، همه نشاندهنده هزینههایی است که این کشور برای استقلال داده است.
جنگ ۱۲ روزه؛ تقدیم ۸۸ شهید و نقش محوری کادر درمان
وزیر بهداشت افزود: در جنگ ۱۲ روزه، حدود ۸۸ شهید تقدیم شد که نزدیک به ۲۰ نفر از آنان از اساتید دانشگاه بودند. جامعه پزشکی و پرستاری در میدان حاضر بود و نقش اصلی را ایفا کرد. مسئولان نقش راهبری داشتند، اما بار اصلی بر دوش نیروهای درمان بود.
وی گفت: ما از قبل پیشبینی بحران کرده بودیم. پروتکلهای تروما، سازماندهی نیروها، بیمارستانهای معین و تجهیزات آماده شد. ۱۰ میلیون لیتر سرم نرمال سالین قبل از بحران ذخیرهسازی شد و هیچ نقطهای دچار کمبود نشد.
رشد کمّی بدون پشتیبانی؛ گره اصلی آموزش پزشکی
ظفرقندی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره افزایش سالانه ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی گفت: این افزایش به شرط تأمین زیرساخت، خوابگاه، بیمارستان و تجهیزات بوده است، اما در عمل این شرط بهطور کامل محقق نشد. تعداد دانشجویان افزایش یافت اما تعداد اساتید فقط ۹ درصد رشد کرد و یونیتهای دندانپزشکی نیز با کمبود مواجه شد.
وی افزود: بدون تأمین بودجه و زیرساخت، تصمیمگیری صرف، باعث فشار به آموزش و درمان میشود. آموزش پزشکی با افزایش کمّی بدون کیفیت، آسیب میبیند.
عبور از سرانه قانونی پزشک؛ مسئله دیگر کمبود نیست
وزیر بهداشت با ارائه آمار گفت: امروز حدود ۱۷۲ هزار پزشک در کشور داریم و با احتساب دانشجویان در حال تحصیل، این رقم به حدود ۲۵۰ هزار نفر خواهد رسید. با توجه به قانون برنامه که سرانه ۲.۳ پزشک به ازای هر هزار نفر جمعیت را تعیین کرده، ما به این عدد رسیدهایم و حتی از آن عبور کردهایم.
وی تصریح کرد: اگر از امروز هم ورودی پزشکی متوقف شود، تا چند سال آینده همین تعداد پزشک وارد سیستم میشوند، پس مسئله اصلی دیگر کمبود پزشک نیست، بلکه توزیع، کیفیت آموزش و زیرساخت است.
سهم ۴ درصدی سلامت از GDP و پیامدهای کمبود منابع
ظفرقندی گفت: کل حوزه سلامت حدود چهار درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) را به خود اختصاص داده که شامل بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. کمبود منابع در حوزه آموزش، مستقیماً به کیفیت خدمات درمانی نیز آسیب میزند.
چالش عدالت آموزشی در بازگشت دانشجویان پزشکی خارج از کشور
وی با انتقاد از روند بازگشت برخی دانشجویان پزشکی خارج از کشور اظهار کرد: فردی که در کنکور پزشکی پذیرفته نشده اما به دلیل تمکن مالی به خارج رفته، با گذراندن ۷۲ واحد، وارد دانشگاههای دولتی ما میشود و در نهایت پزشک میشود؛ این را عدالت آموزشی نمیدانم.
وی افزود: در مجلس هم اعلام کردم آیا حاضرید سلامت خانواده خود را به کسی بسپارید که حداقلهای آموزشی استاندارد را در خارج از کشور بهدرستی طی نکرده؟ هیچکس حاضر نشد دست خود را بلند کند.
بحران جمعیت؛ مسألهای فراتر از اقتصاد
وزیر بهداشت با تأکید بر ملی و بینالمللی بودن بحران جمعیت گفت: امروز بیش از ۹۰ کشور دنیا با چالش جمعیت روبهرو هستند. این مشکل فقط اقتصادی نیست؛ کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن با وجود اقتصاد قوی، دچار بحران جمعیت هستند.
وی افزود: جمعیت مسئلهای چندبعدی است؛ ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، شغلی و ثبات اجتماعی همه باید همزمان دیده شود. این مشکل با یک بخشنامه یا در یک سال حل نمیشود و نیاز به برنامهریزی زمانبر و عزم ملی دارد.
برنامههای دولت برای جمعیت با محور فرهنگ و اقتصاد
ظفرقندی تصریح کرد: در دولت، هم در بعد اقتصادی و هم در ابعاد فرهنگی و اجتماعی برای جمعیت برنامهریزی شده است و اقدامات مشترکی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حال انجام است.
انتهای پیام/


