رونمایی از دو رام قطار ملی/ اولین محموله اتوبوسهای BRT تا ۱۰ روز آینده وارد بندرعباس میشود
به گزارش خبرگزاری آنا، در آیین رونمایی از دو رام قطار داخلی مترو، محسن هرمزی معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد که ظرفیت تولید شرکت واگنسازی تهران در دوره مدیریت شهری فعلی با رشد ۴۴ درصدی، از ۴۸ هزار متر به حدود ۶۹ هزار متر افزایش یافته و این مجموعه اکنون به یکی از نقاط اتکای کشور در ساخت واگن مترو تبدیل شده است.
هرمزی با اشاره به وضعیت ابتدای دوره مدیریت شهری گفت: در آغاز دوره، شرکت واگنسازی تهران فاقد پروژه فعال بود و حتی برای پرداخت حقوق کارکنان با مشکل مواجه بود، اما اکنون با توسعه سالنهای تولید، رنگ، سنبلاست و ورود نخستین رباتهای تخصصی این حوزه، شرایط کاملاً متحول شده است.
وی درباره پروژه قطار ملی نیز توضیح داد: بخشی از مشکلات این پروژه به دلیل ناتمامبودن تستها و دریافتنشدن گواهیهای عملکردی بود که با ورود مشاور و حمایت دولت، شورای عالی امنیت ملی و اختصاص اعتبار ۷۷ میلیون یورویی، مسیر اجرایی آن فعال شد. معاون شهردار تهران افزود که ادامه تخصیص این منابع باید به صورت پایدار تأمین شود تا روند تولید بدون توقف ادامه یابد.
به گفته هرمزی، با افزایش ظرفیت تولید، شرکت واگنسازی قادر است ماهانه تعداد قابل توجهی واگن تحویل دهد و در همین چارچوب، ۶۳۰ دستگاه سفارششده برای وزارت کشور و چین در مرحله تحویل قرار دارد. وی اعلام کرد که از هفته آینده تیم کارشناسان شهرداری برای تحویل نخستین محموله قطارهای چینی به این کشور اعزام میشوند.
معاون حملونقل شهرداری تهران همچنین از پیشرفت پروژههای اتوبوسرانی خبر داد و گفت: نخستین محموله اتوبوسهای BRT وارد بندرعباس شده و تولید انبوه اتوبوسهای متروباس نیز آغاز شده است. بر اساس برنامه، تا پایان سال ۴۰۰ دستگاه متروباس و ۱۱۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان خواهند شد. وی افزود که ناوگان اتوبوسرانی تهران از ۸۶۰ دستگاه فعال در ابتدای دوره، اکنون به بیش از ۳۲۰۰ دستگاه رسیده و بهزودی به مرز پنجهزار دستگاه خواهد رسید.
هرمزی درباره توسعه مترو نیز گفت: تعداد ایستگاههای فعال به ۱۶۱ رسیده و دو ایستگاه «سرباز» و «ورزشگاه تختی» در هفتههای پیشرو افتتاح خواهند شد.
او با قدردانی از حمایت شورای شهر و شهردار تهران تأکید کرد که پروژههای حملونقل عمومی به نقطهای رسیدهاند که نیازمند استمرار پشتیبانی و تخصیص منابع پایدار برای تثبیت دستاوردهای بهدستآمده هستند.
شیخ طاهری با اشاره به ورود نخستین نمونه قطار ملی به ناوگان تهران ـ پرند در سال گذشته و تداوم روند تولید بر اساس همان پلتفرم گفت: در آذر سال گذشته کلید تولید مجموعه قطارهای جدید زده شد و محصولی که امروز رونمایی میشود، حاصل اتکای جدی مدیریت شهری به «علمباوری» و «خودکفایی» است.
وی تاکید کرد: «الگوبرداری صحیح از فناوریهای روز دنیا، زمانی که با خودباوری ایرانی همراه میشود، دستاوردی قابل احترام در سطح جهانی بهدنبال دارد.»
به گفته او قطار جدید، پس از طی مراحل مختلف پایش و سنجش عملکرد، با کیفیتی درخور شهروندان و مطابق آخرین استانداردهای ریلی تولید شده و حتی پیش از موعد قراردادی به شهرداری تهران تحویل داده شده است.
مدیرعامل شرکت واگنسازی تهران با قدردانی از تلاش نیروهای متخصص این شرکت و مجموعه شرکتهای همکار پروژه اظهار کرد: نام تمامی شرکتهای همکار در بروشورها و کاتالوگهای پروژه درج شده است. او همچنین از حمایتهای شرکت راهآهن شهری تهران و حومه، شرکت بهرهبرداری مترو و شرکت مشاوره «بهرو» قدردانی کرد.
طاهری در بخش دیگری از سخنان خود، از توجه و حمایت شورای اسلامی شهر تهران، شهردار تهران، معاون حملونقل شهرداری و مجموعه بانک شهر قدردانی کرد و گفت: «بدون این حمایتها، دستیابی به نقطه فعلی در مسیر داخلیسازی ناوگان مترو امکانپذیر نبود.»
وی ابراز امیدواری کرد که تلاشهای صورتگرفته در جهت ارتقای کیفیت ناوگان و خودکفایی در تولید قطارهای مترو، مورد پذیرش خداوند قرار گیرد و به بهبود خدمترسانی به مردم منجر شود.
مدیرعامل بانک شهر اعلام کرد بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در شهرداری تهران و دیگر کلانشهرها با تسهیلات این بانک در حال اجراست. او گفت تأمین مالی پروژه داخلیسازی قطار مترو که سالها بهدلیل نبود منابع متوقف بود، با پیگیری مستقیم شهردار تهران و همکاری بانک شهر احیا شد.
احمدی با اشاره به رشد جایگاه بانک شهر در بازار سرمایه اظهار کرد این بانک اکنون سومین بانک کشور از نظر ارزش بازار است و نقش مهمی در پیشبرد پروژههای حملونقل عمومی ایفا میکند. او افزود تسهیلات بانک شهر مستقیماً در خدمت پروژههای عمومی و مردم است، برخلاف برخی بانکهای خصوصی که تسهیلاتشان به شرکتهای وابسته پرداخت میشود.
مدیرعامل بانک شهر از شورای شهر و شهردار تهران خواست معافیتهای قانونی برای تسهیلات پروژههای حملونقل و مدیریت شهری را در مجلس و نهادهای نظارتی پیگیری کنند تا امکان توسعه بیشتر حمایت مالی از این پروژهها فراهم شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به همزمانی این مراسم با ایام میلاد حضرت فاطمه زهرا علیهالسلام و ۱۶ آذر، گفت: امروز کشور نیازمند اثبات عملی «ما میتوانیم» است و ساخت قطار ملی یکی از جلوههای مهم این توانمندی محسوب میشود.
چمران با قدردانی از متخصصان، مهندسان و کارگران فعال در پروژه داخلیسازی قطار مترو تأکید کرد: تولید واگن در داخل به معنای تقویت توان مهندسی کشور و کاهش وابستگی خارجی است. بهگفته او، زمانی که کشور بتواند بخش قابلتوجهی از نیاز ناوگان را تولید کند، نگاه طرفهای خارجی نیز نسبت به ایران تغییر خواهد کرد.
وی با اشاره به امکان کاهش فواصل حرکت قطارها اظهار داشت: اگر سر فاصله ۶ دقیقهای به سه دقیقه برسد، ظرفیت جابهجایی مسافر عملاً دو برابر میشود و این موضوع تأثیر مستقیم بر کاهش استفاده از خودروی شخصی و کاهش آلودگی هوا دارد.
چمران ضمن اشاره به بازدید امروز اعضای شورا از قطار ملی و کیفیت آن افزود: سال گذشته اعلام شد که مجموعه سازنده میتواند روزانه یک واگن تولید کند؛ بنابراین سالانه حدود ۳۰۰ واگن قابل ساخت است و این وعده باید عملی شود. او نقش شرکتهای دانشبنیان، مبنا، جهاد دانشگاهی و سایر مجموعههای همکار را در تحقق این هدف مهم ارزیابی کرد.
رئیس شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود به کندی فرآیند واردات واگنهای خارجی اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۷۰ واگن قرار بوده از خارج وارد شود، اما به دلیل مشکلات اداری، تأخیرهای طولانی و همکاری ناکافی برخی وزارتخانهها، از جمله وزارت کشور، این روند با کندی پیش رفته است. چمران تأکید کرد: اگر همکاریها کامل بود، بخشی از این واگنها از اسفند سال گذشته باید وارد خطوط میشد.
او با بیان اینکه مسیر ساخت یا واردات واگن گاهی مستلزم عبور از «هفتخان» و حتی «هفتصد خان» اداری است، افزود: در موضوع آلودگی هوا، هر روز تأخیر هزینه انسانی دارد. طبق اعلام رسمی، در روزهای اخیر حدود ۴۰ نفر به تعداد متوفیات روزانه افزوده شده که این آمار نگرانکننده، لزوم اقدام فوری در حوزه حملونقل عمومی را دوچندان میکند.
چمران ادامه داد: شورا آماده است موضوع ساخت واگن را بهعنوان یک تکلیف الزامآور برای مجموعه سازنده تثبیت کند تا تحویل روزانه محقق شود. او همچنین به نیاز تهران به ورود اتوبوسهای جدید اشاره کرد و گفت: علاوه بر واگن، باید چندین دستگاه اتوبوس نیز هر روز وارد چرخه خدمترسانی شود.
رئیس شورای شهر تهران در پایان ابراز امیدواری کرد که با همکاری دستگاههای مسئول، هم تولید داخل سرعت بگیرد و هم روند واردات واگن و اتوبوس به موقع انجام شود تا شهروندان نتیجه آن را در کاهش آلودگی و بهبود خدمات حملونقل عمومی مشاهده کنند.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در آیین رونمایی از دو رام قطار ملی، با تشریح دستاوردهای چهار سال اخیر و افق توسعه متروی پایتخت، اعلام کرد که تهران در آستانه ورود به مرحلهای جدید از گسترش خطوط و نوسازی ناوگان قرار دارد.
زاکانی گفت که طی ۲۵ سال نخست فعالیت مترو، مجموع خطوط به ۲۶۹ کیلومتر و تعداد ایستگاهها به ۱۴۱ مورد رسیده بود، در حالی که در چهار سال اخیر این رقم به ۳۱۰ کیلومتر خط و ۱۶۱ ایستگاه افزایش یافته است. او توضیح داد که قراردادهای توسعه خطوط ۲، ۴, ۶, ۷, ۸, ۱۰ و ۱۱ بسته شده و عملیات اجرایی در بخشهایی از خطوط ۸، ۱۰ و ۱۱ آغاز شده است. شهردار تهران اعلام کرد که افق پنجساله پیش رو رسیدن شبکه مترو به ۴۹۸ کیلومتر و ۳۳۰ ایستگاه است.
در حوزه ناوگان، زاکانی توضیح داد که در خطوط داخل تهران (به جز خط پنج) مجموعاً ۱۹۸۱ واگن فعال بوده است. او افزود که قرارداد ۶۳۰ واگن که سالها متوقف بود با افزایش ۲۵ درصدی به حدود ۷۱۷ دستگاه رسیده و علاوه بر آن ۲۸۰ واگن دیگر نیز در قالب برنامهریزی تکمیلی پیشبینی شده است. به گفته او، واگنسازی تهران اکنون قادر است سهم داخلیسازی را از حدود ۳۵ درصد به ۵۵ درصد افزایش دهد.
شهردار تهران تأکید کرد که پس از مذاکرات اخیر با طرف چینی، زمان تحویل بخشی از ناوگان یک سال جلو افتاده است. او اعلام کرد که از مرداد سال آینده، ماهانه دو رام قطار وارد خطوط میشود و از پاییز نیز قطعات وارداتی برای مونتاژ داخلی به کشور میرسد. همچنین، ۶۳ رام دیگر قرار است مستقیماً در واگنسازی تهران ساخته شود.
زاکانی با اشاره به اهمیت یکپارچهسازی تولید قطار ملی گفت که این اقدام تحویل نخستین رام را یک سال جلوتر آورد و امکان افزایش ظرفیت تولید را فراهم کرد. او اضافه کرد که بر اساس برنامهریزی صورت گرفته، سال آینده مجموعاً ۲۱ واگن در ماه به خطوط اضافه خواهد شد و با توسعه زیرساختها در سالهای بعد نیز این ظرفیت افزایش مییابد.
شهردار تهران با قدردانی از نقش شرکتهای دانشبنیان، جهاد دانشگاهی، بخش خصوصی و بانک شهر در پیشبرد پروژههای حملونقل ریلی گفت که تمرکز همه مجموعهها بر هدف مشترک، موجب این جهش در توسعه زیرساختهای حملونقل شده است.
انتهای پیام/


