دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش خبر داد؛

تجهیز ۲۰۰۰ مدرسه به نیروگاه خورشیدی با حمایت خیرین مدرسه‌ساز

تجهیز ۲۰۰۰ مدرسه به نیروگاه خورشیدی با حمایت خیرین مدرسه‌ساز
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، به دستاوردهای علمی و آموزشی کشور اشاره کرد و از برنامه‌های دولت برای تحقق عدالت آموزشی، حمایت از معلمان و تجهیز مدارس به نیروگاه‌های خورشیدی خبر داد.
کد خبر : 950783

به گزارش خبرنگار آنا، علی فرهادی، سخنگوی وزیر آموزش و پرورش، در نشستی خبری که امروز ظهر در مدرسه ابتدایی پسرانه شهید سردار سلیمانی برگزار شد، اظهار کرد: مدرسه محل تجلی دانایی و حرکت به سوی تعالی است که بر سر انگشتان معلم شکل می‌گیرد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در سخنرانی خود ضمن تأکید بر اهمیت نقش معلمان در شکل‌دهی به آینده کشور، از پیشرفت‌های آموزش و پرورش در سال‌های اخیر خبر داد.

فرهادی با بیان اینکه آموزش و پرورش در حوزه‌های مختلف پیشرفت داشته است، افزود: این پیشرفت‌ها از المپیادهای علمی تا کمک به دانش‌آموزانی که در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، در دستور کار قرار داشته است و آموزش و پرورش طرح‌های مختلفی را در این راستا اجرا کرده است.

وی با اشاره به برگزاری ۸ المپیاد علمی جهانی شامل ترکیبیات و ریاضی، شیمی، فیزیک و هوش مصنوعی، اظهار کرد: ایران در این المپیادها ۳۴ مدال کسب کرده است و دو مورد از این المپیادها در ایران برگزار شده است.

فرهادی گفت: آموزش و پرورش همواره به‌عنوان یکی از ارکان اساسی توسعه کشور شناخته می‌شود و معلمان در این مسیر نقش بی‌بدیلی دارند.

وی همچنین افزود: ۲۵۸۱ طرح در جشنواره نوجوان خوارزمی بررسی و ۳۵ طرح برتر به وزارت علوم معرفی شده است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌های دولت برای کاهش شکاف‌های آموزشی در کشور، گفت: یکی از اهداف اصلی ما کاهش فاصله‌های آموزشی و فراهم کردن امکانات برابر برای تمام دانش‌آموزان است.

فرهادی همچنین گفت: در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی، حدود ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در اردوی تمشک که به همت سازمان دانش‌آموزی برگزار شده، شرکت کرده‌اند. این اردو با هدف کمک به دانش‌آموزانی است که در معرض آسیب قرار دارند.

وی افزود: در همین راستا، هر هفته جلسات مختلفی با حضور رئیس‌جمهور برای بررسی عدالت آموزشی برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: به همت خیرین مدرسه‌ساز، ۲ هزار مدرسه قرار است به نیروگاه خورشیدی مجهز شوند که تاکنون صد مدرسه به این نیروگاه‌ها تجهیز شده‌اند.

فرهادی در ادامه بیان کرد: کل اعتباری که سازمان برنامه برای سال گذشته برای کارکنان دولت تعیین کرده بود، ۲۲ همت بود که کل این مبلغ به آموزش و پرورش اختصاص یافت و ۴۰ درصد از آن پرداخت شده است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره رتبه‌بندی آزمون‌های بین‌المللی تیمز و پرلز گفت: ایران از بین ۵۸ کشور، رتبه ۵۴ آزمون بین‌المللی تیمز و پرلز را کسب کرده است. در جهان، میانگین سوالات بی‌پاسخ در آزمون تیمز ۱۰ درصد است، اما در ایران این رقم به ۲۲ درصد می‌رسد. این امر به معنای ناآشنایی دانش‌آموزان با محتوا نیست، بلکه به تمرکز پایین آنها اشاره دارد. همچنین باید در عمق‌بخشی به دروس ریاضی و علوم پایه در مقاطع چهارم و هشتم توجه بیشتری شود.

وی افزود: آموزش و پرورش به منظور فرهنگ‌سازی و کاهش مصرف انرژی، نصب نیروگاه‌های خورشیدی در مدارس را در دستور کار خود قرار داده است. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار نیروگاه خورشیدی در مدارس سراسر کشور نصب شده است که این میزان معادل تولید انرژی یک نیروگاه حرارتی بزرگ است.

فرهادی به حمایت‌های دولت از معلمان اشاره کرد و اظهار داشت: در سال‌های اخیر، تلاش‌های زیادی برای بهبود شرایط معیشتی و حرفه‌ای معلمان صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: ۱۷۰۷ مدرسه جدید شامل ۸ هزار کلاس درس در مهرماه تحویل دانش‌آموزان شده است و سیستم گرمایشی ۱۹ هزار مدرسه نیز تجهیز شده است.

وی افزود: همچنین ۱۰۴ هزار معلم جدید به جمع معلمان کشور پیوسته‌اند که از طریق دانشگاه‌ها و کانون‌های ارزیابی جذب شده‌اند. این افراد پس از شرکت در آزمون کتبی و ارزیابی در کانون‌های ارزیابی، از مهرماه وارد کلاس‌ها شده‌اند.

فرهادی ادامه داد: در سال گذشته، پرونده هزار و ۵۷۲ معلم رسیدگی و احکام جدید آنها صادر شد. البته هنوز برخی از معلمان که مدارک آنها ناقص بود یا نتواسته بودند پرونده خود را تشکیل دهند، در حال بررسی هستند.

وی تأکید کرد: دولت همواره در تلاش است تا با حمایت از معلمان و دانش‌آموزان، مسیر پیشرفت و تعالی کشور را هموار سازد.

تحلیل و چالش‌های آزمون‌های تیمز و پرلز در آموزش ایران: نیاز به ارتقاء تمرکز و آمادگی معلمان

فرهادی در ادامه افزود: در راستای ارزیابی‌های آموزشی و آزمون‌های بین‌المللی، تحلیل‌های جدیدی در خصوص عملکرد دانش‌آموزان ایرانی در آزمون‌های تیمز (TIMSS) و دیگر ارزیابی‌های سیستماتیک در حال انجام است. این تحلیل‌ها بر اساس ارزیابی دانش‌آموزان، معلمان و والدین در کنار یکدیگر، به‌عنوان یک سیستم جامع مورد توجه قرار گرفته‌اند.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات عمده‌ای که در ارزیابی‌های اخیر مشاهده شده، عدم تمرکز کافی دانش‌آموزان در حین انجام آزمون‌ها است. طبق آمارهای جهانی، میانگین درصد سوالات بی‌پاسخ در آزمون‌های تیمز ۱۰ درصد است، در حالی که این رقم در ایران به‌طور قابل توجهی بالاتر است. این مسئله تنها به عدم توانایی در پاسخ‌دهی مربوط نمی‌شود، بلکه به کمبود تمرکز و انگیزه دانش‌آموزان نیز اشاره دارد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: بررسی‌های دقیق‌تر نشان داده‌اند که این عدم تمرکز به‌طور مستمر در حال بررسی و تحلیل است و نیاز به ارتقاء آگاهی جامعه هدف (دانش‌آموزان، معلمان و والدین) در خصوص نحوه انجام این ارزیابی‌ها وجود دارد. کارشناسان آموزش و پرورش تأکید دارند که بهبود تمرکز دانش‌آموزان باید یکی از اولویت‌های اساسی در نظام آموزشی کشور باشد.

فرهادی گفت: آسیب‌های ناشی از آموزش غیرحضوری در دوران کرونا یکی دیگر از عوامل مؤثر بر نتایج این آزمون‌ها است. پژوهش‌های وزارت آموزش و پرورش نشان می‌دهند که این آسیب‌ها هنوز تأثیر خود را در نتایج آزمون‌ها نشان می‌دهند و به‌طور خاص به تحلیل علل و پیامدهای این آسیب‌ها پرداخته‌اند.

وی اضافه کرد: در کنار مشکلات یادگیری، توجه به عمق‌بخشی به دروس پایه مانند ریاضی و علوم در مقاطع چهارم و هشتم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در آزمون‌های تیمز، این دروس به‌عنوان محور اصلی ارزیابی قرار دارند و عدم توجه کافی به آن‌ها می‌تواند نتایج نگران‌کننده‌ای به دنبال داشته باشد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش همچنین تأکید کرد: آمادگی معلمان و والدین برای پاسخ‌دهی به سوالات و تعامل صحیح با سیستم آموزشی نیز امری ضروری است. وزارت آموزش و پرورش باید برنامه‌های ویژه‌ای برای آموزش معلمان و افزایش آگاهی والدین از فرایندهای این ارزیابی‌ها تدوین کند تا در نهایت نتایج واقعی و دقیقی از عملکرد دانش‌آموزان حاصل شود.

وی در پایان گفت: ایران در میان ۵۸ کشور مورد ارزیابی در آزمون‌های تیمز، رتبه ۵۴ را کسب کرده است. این در حالی است که در تولید علم، ایران رتبه ۱۵ جهانی را داراست. این تضاد بین جایگاه علمی و رتبه در آزمون‌های بین‌المللی نشان‌دهنده نیاز به توجه بیشتر به عمق یادگیری و کیفیت آموزش است.

فرهادی افزود: نظام آموزشی کشور باید با جدیت بیشتری به دنبال ارتقاء کیفیت آموزش در مقاطع مختلف باشد تا از کاهش کیفیت یادگیری جلوگیری کرده و در عین حال حضور موثرتری در آزمون‌های جهانی داشته باشد.

فرهادی در خصوص وضعیت بودجه وزارت آموزش و پرورش توضیح داد: در بودجه سال جاری، همان احکام سال گذشته برای این وزارتخانه پیش‌بینی شده است. یکی از تغییرات مثبت، تخصیص خودرو به مناطق مختلف کشور است، به‌ویژه برای مدارس شبانه‌روزی. از محل عوارض واردات خودرو برای هر منطقه سه خودرو در نظر گرفته شده است. همچنین، بودجه وزارت آموزش و پرورش به مبلغ ۷۹۰ هزار میلیارد تومان برای سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است.

وی در خصوص عدالت و کیفیت آموزشی نیز گفت: «عدالت به معنای برابری نیست.» برای تحقق عدالت آموزشی باید به برنامه هفتم توسعه و نقشه راه جامع سند تحول بنیادین توجه کنیم. به باور وی، برای رسیدن به این اهداف، باید به‌طور مستمر اصلاحات و پیشرفت‌های لازم را در نظر گرفت.

فرهادی در مورد تعطیلی مدارس نیز اظهار داشت: این تصمیم بیشتر به دلیل ناترازی انرژی بوده و نه از روی تصمیم‌گیری مستقیم وزارت آموزش و پرورش. وی با اشاره به هزینه سنگین تعطیلی مدارس (حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای هر روز تعطیلی) تاکید کرد که وزارت آموزش و پرورش اصولاً با تعطیلی مدارس مخالف است و همواره خواسته است تا بر اساس پژوهش‌های علمی، تاثیرات تعطیلی‌ها مشخص شود.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به اهمیت حضور مشاوران در مدارس برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: در این راستا دوره‌های آموزشی برای معلمان در قالب دوره‌های ضمن خدمت برگزار شده است. وی همچنین از افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌های فرهنگیان و رجایی خبر داد. در پایان، فرهادی به تاثیرات هوش مصنوعی در زندگی دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت که باید دانش‌آموزان را در این زمینه توانمند سازیم تا با چالش‌های آینده بهتر مواجه شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب