دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

موفقیت دانشجویان در المپیک بازی‌های فکری

موفقیت دانشجویان در المپیک بازی‌های فکری
مقام نخست در اولین المپیک بازی‌های فکری دانشجویان ایران توسط کیارش محامدی، امیرمحمد براتی و آناهیتا کلایی و کسب مقام سوم مسابقات رومیزی بوت کمپ المپیک توسط آناهیتا کلایی کسب شد.
کد خبر : 950723

به گزارش خبرگزاری آنا، اولین المپیک بازی‌های فکری دانشجویان ایران که فراخوان شرکت در آن ۲۸ مرداد منتشر شده بود؛ در قالب بوت‌کمپ علمی و آموزشی با عنوان جهش کاپ، به همت جهاددانشگاهی واحد هنر و با مشارکت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

در این مسابقه ۹۶ اثر از ۶۰ دانشگاه، توسط ۱۶۰ دانشجو در قالب ۳بخش: طراحی بازی رومیزی، طراحی اتاق فرار و طراحی بازی محیطی به دبیرخانه ارسال شده بود که نفرات منتخب به بوت کمپ ۳روزه جهش کاپ دعوت شدند.

دانشجویان مجمع کانون بازی دانشگاه هنر ایران با نام‌های کیارش محامدی، امیرمحمد براتی و آناهیتا کلایی تحت عنوان گروه «سه‌تفنگدار»،‌ در بخش طراحی بازی‌های رومیزی المپیک برای طراحی بازی «معرکه»، رتبه نخست را کسب کردند.

الناز خدایی دانشجوی مطالعات موزه دانشگاه هنر ایران نیز موفق به کسب مقام دوم در بخش طراحی بازی رومیزی فردی در اولین المپیک بازی‌های فکری دانشجویان ایران شد.

در بازی معرکه، بازیکنان به دل دنیای اساطیری شاهنامه می‌روند و در نقش فرماندهان ارتش‌های قدرتمند، برای تصاحب پادشاهی به رقابت می‌پردازند. با انتخاب قهرمانان افسانه‌ای و استفاده از جادوهای قدرتمند، بازیکنان در نبردهای حماسی با یکدیگر روبرو می‌شوند. پیروزی در این بازی مستلزم استراتژی، همکاری تیمی و البته کمی شانس است.

همچنین آناهیتا کلایی در بازی‌های حضوری بوت کمپ المپیک، در بخش بازی‌های رومیزی موفق به کسب مقام سوم و دریافت مدال برنز بازی‌ها شد.

امین مختاری، که از دانش‌آموختگان دانشگاه هنر ایران است، در این مراسم اظهار داشت: این رویداد، بر اساس نیازسنجی‌های انجام‌شده و با همکاری جهاددانشگاهی و معاونت فرهنگی وزارت علوم برای اولین بار برگزار شد تا زمینه‌ای مناسب برای شناسایی استعدادها و تقویت ارتباط آن‌ها با صنعت بازی‌سازی فراهم شود.

رئیس جهاد دانشگاهی هنر و دبیر نخستین المپیک بازی‌های فکری دانشجویان ایران در ارائه آماری از آثار ارسال شده نیز گفت: ۹۶ اثر از ۶۰ دانشگاه توسط ۱۶۰ دانشجو به دبیرخانه ارسال شد.

وی با تأکید بر اهمیت جریان‌سازی در دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: بازی‌های فکری به دلیل ماهیت جذاب و چالش‌برانگیز، یکی از بهترین ابزارها برای جلب توجه دانشجویان و هدایت آن‌ها به سمت فعالیت‌های خلاقانه و پویا هستند. برگزاری چنین رویدادهایی نه‌تنها به تقویت مهارت‌های دانشجویان و کشف استعدادهای آن‌ها کمک می‌کند، بلکه باعث شکل‌گیری موجی از پویایی و نشاط در جامعه دانشگاهی می‌شود که می‌تواند به الگویی الهام‌بخش برای دیگر فعالیت‌های دانشجویی تبدیل شود.

مختاری گفت: تیم‌هایی که به مرحله نهایی راه یافتند، تحت حمایت شرکت‌های تولیدکننده بازی قرار خواهند گرفت تا امکان تجاری‌سازی آثارشان فراهم شود.

رویداد «جهش کاپ» با حضور ۱۶۰ دانشجو از بیش از ۶۰ دانشگاه سراسر کشور و با اهدافی همچون تقویت تفکر انتقادی، خلاقیت، همکاری تیمی و توسعه صنعت بازی ایرانی متناسب با هویت فرهنگی ملی، با حضور رئیس جهاد دانشگاهی هنر و دبیر اولین المپیک بازی‌های فکری دانشجویان ایران، رئیس مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی، نمایندگان وزارت علوم، دانشجویان شرکت‌کننده، داوران، منتورها، صنعت‌گران و تولیدکنندگان عرصه بازی کشور، در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی افتتاح شد.

دانشجویان شرکت‌کننده که از یک روز قبل پذیرش شده و در مجتمع تفریحی و اقامتی ایثار کردان اسکان یافته بودند، به مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی واقع در هلجرد استان البرز، منتقل شدند تا بوت کمپ این رویداد با برگزاری مراسم افتتاحیه، رسماً آغاز به کار کند.

کمپ علمی و آموزشی «جهش کاپ» برگزار شد و نمایشگاه جانبی بازی‌های فکری منتخب این رویداد نیز در محل بوت‌کمپ دایر بود. این نمایشگاه به ارائه طرح‌های برتر دانشجویان و نوآوری‌های مرتبط با بازی‌سازی اختصاص داشت. همچنین حامیان این رویداد از جمله اسکیپ‌زوم، باشگاه بازی‌های فکری دُن، شریف‌گیم، چترنگ و گروه مدریک که از فعالان اصلی صنعت بازی‌سازی کشور هستند، در محل کمپ حضور و فعالیت داشتند.

برنامه روز اول این رویداد ملی پس از مراسم افتتاحیه، شامل برگزاری ورکشاپ آموزشی تحت عنوان اصول بازی‌سازی توسط تیم گروه مدریک از ساعت ۱۱ تا ۱۳، اجرای دور مقدماتی رقابت‌های بازی‌های نقش‌آفرینی از ساعت ۱۴ تا ۱۶ و دور مقدماتی پانتومیم و بردگیم (بازی‌های رومیزی) از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در دو گروه آقایان و خانم‌ها به صورت جداگانه بود. همچنین روز چهارم دی‌ماه به برگزاری مراحل نیمه‌نهایی و فینال رقابت‌ها در سه شاخه بازی‌های رومیزی، پانتومیم و بازی‌های نقش‌آفرینی با سناریو شاهنامه اختصاص داشت.

دانشجویان شرکت‌کننده که به مراحل بعدی لیگ‌های رقابتی راه یافته بودند، در ساختمان عمارت مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی مشغول به رقابت‌ها شدند و سایر دانشجویان نیز به فعالیت‌های تدارک دیده شده در غرفه‌ها پرداختند تا از امتیاز غرفه‌ها بهره‌مند شوند.

همچنین دو کارگاه آموزشی تحت عنوان بازی‌وارسازی توسط تیم گروه مدریک در دو نوبت صبح و عصر به مدت ۴ ساعت برگزار شد. میلاد قهرمانی مدرس برجسته حوزه بازی‌سازی، استاد کارگاه‌های آموزشی روز دوم المپیک بازی‌های فکری بود.

اختتامیه این رویداد نیز با وجود تعطیلی ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها با حضور مسلمی نائینی رئیس جهاد دانشگاهی؛ وحید شالچی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ مهدی باصولی رئیس دانشگاه علم و فرهنگ و جمعی از نمایندگان وزارت علوم و دانشگاه‌ها، به میزبانی رئیس جهاد دانشگاهی هنر و دبیر این المپیک، برگزار شد.

گفتنی است نخستین دوره المپیک بازی‌های فکری دانشجویان ایران بعد از برگزاری بوت‌کمپ دوروزه، نمایشگاه جانبی از طرح‌های برتر دانشجویان و نوآوری‌های مرتبط با بازی‌سازی و گردآوردن دانشجویان خلاق و مبتکر در این حوزه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب