پاسخ وزارت آموزش و پرورش به چالشهای آموزشی در حوزه زبان و ادبیات فارسی
آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، در گفتوگو با خبرگزاری آنا، بر اهمیت زبان فارسی و برنامههای آموزشی مرتبط با آن در مدارس تاکید کرد.
زبان فارسی؛ نقطه اشتراک برای ملت ایران
وی با اشاره به تاثیرگذاری برنامههای درسی در ترویج زبان و ادبیات فارسی گفت: زبان فارسی همیشه به عنوان یک نقطه اشتراک برای ملت ایران عمل کرده و همچنان در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.
توجه ویژه به زبان فارسی و انشا در مدارس
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: در این راستا، مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش مبنای توسعه برنامههای آموزشی است و در هر دوره، توجه ویژهای به درس زبان فارسی و انشا در مدارس میشود.
بهروزرسانی محتواهای آموزشی برای افزایش کیفیت درس انشا
آذرکیش با اشاره به نگرانیهای برخی از کارشناسان در مورد کاهش کیفیت درس انشا در مدارس، اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش در تلاش است تا با بازنگری و بهروزرسانی محتواهای آموزشی و افزایش ساعات تدریس، این مسئله را برطرف کند.
وی همچنین تاکید کرد: اگر پژوهشی در این زمینه صورت گرفته باشد، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش آن را بررسی خواهد کرد.
تدوین برنامههایی برای بهبود کیفیت آموزش زبان فارسی
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه اظهار داشت: برای تقویت مهارتهای زبانی و نگارشی دانشآموزان، همکاریهای مستمری با پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش انجام میشود و برنامههایی برای بهبود کیفیت آموزش زبان فارسی در حال پیگیری است.
وی در نهایت تاکید کرد: زبان فارسی به عنوان یک عنصر فرهنگی و هویتی در تمامی برنامههای آموزشی وزارت آموزش و پرورش همواره جایگاه ویژهای داشته و دارد، و این نگاه در سیاستگذاریها و برنامههای درسی آموزش و پرورش لحاظ میشود.
این مصاحبه از سوی معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، نمایانگر عزم جدی وزارتخانه برای حفظ و تقویت زبان فارسی در مدارس است.
آذرکیش بهطور واضح به اهمیت زبان فارسی به عنوان ابزاری برای همبستگی ملی و فرهنگی اشاره کرده و از مسئولیت آموزش و پرورش در راستای حفظ این زبان در برنامههای درسی دفاع کرده است.
همکاری با نهادهای پژوهشی ضروری است
بر اساس این گفتوگو، وزارت آموزش و پرورش در تلاش است که مشکلاتی همچون کاهش کیفیت درس انشا را شناسایی و رفع کند. بهویژه توجه به پژوهشها و همکاری با نهادهای پژوهشی مختلف، نشاندهنده عزم دولت برای ارتقای کیفیت آموزشی و پاسخ به چالشهای آموزشی است.
این مصاحبه همچنین نشاندهنده توجه به نظرات کارشناسان و پژوهشگران است که میتواند زمینهساز تغییرات مثبت در برنامههای درسی باشد. با این حال، نیاز به نظارت دقیق و بررسیهای بیشتر برای اجرای موفق برنامههای آموزشی در سطح مدارس و ارزیابی تاثیرات آن بر دانشآموزان وجود دارد.
انتهای پیام/