دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

۸ کشور برتر جهان در آموزش را بشناسید

۸ کشور برتر جهان در آموزش را بشناسید
برنامه ارزیابی بین المللی دانش آموزان 8 کشور برتر در جهان در حوزه آموزش را معرفی کرده است.
کد خبر : 917487

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، برنامه ارزیابی بین المللی دانش آموزان، موسوم به «PISA»، اخیراً رتبه‌بندی آموزش جهانی مورد انتظار خود را منتشر کرده است. این رتبه‌بندی که هر سه سال یک بار برگزار می‌شود، اما این بار به دلیل همه‌گیری کرونا با تاخیر منتشر می‌شود، به میانگین نمرات دانش‌آموزان در هر کشور بر اساس آزمون‌های ریاضی، خواندن و علوم می‌پردازد.

سنگاپور

سنگاپور با ۵۶۰ امتیار دارای بالاترین امتیاز کللی است. این امتیاز در ریاضیات به ۵۷۵، در خواندن به ۵۴۳ و در علوم ۵۶۱ می‌رسد که همگی بالاتر از میانگین کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OCED) در هر درس هستند.

آموزش در سنگاپور به عنوان یکی از بهترین‌ها در جهان شناخته می‌شود. اعتقاد بر این است که این امر تا حدودی به دلیل سبک تدریس در این کشور است که بر برنامه درسی محدودتر اما عمیق‌تر تمرکز می‌کند و تا زمانی که هر دانش‌آموزی متوجه نشود، کلاس به مبحث بعدی نمی‌رود. ین بدان معنی است که کل کلاس می‌تواند برنامه درسی را فرا بگیرد. دانش‌آموزانی که دچار مشکل هستند با ارائه جلسات اضافی کمک می‌شود تا دروس را درک کنند.

سنگاپور همچنین بر تربیت معلمان با کیفیت عالی نیز متمرکز شده است. هر معلم هر سال ۱۰۰ ساعت آموزش می‌بیند تا اطمینان حاضل شود که بروزترین و بهترین تکنیک‌های آموزشی را برای دانش آموزان خود دارد. معلمان عموماً حقوق خوبی حتی دربخش دولتی دریافت می‌کند و این امر به استخدام و حفظ افراد مناسب و ماهر کمک می‌کند.

به طور کلی، سنگاپور بر آموزش خوب تاکید و تمرکز دارد و دولت سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را برای حمایت از آن انجام می‌دهد. ترکیب روش‌های تدریس و معلمان با کیفیت به این معنی است که این کشور می‌تواند شرایط دریافت آموزش فوق‌العاده‌ای را برای دانش آموزان تضمین کند.

 ماکائو

ماکائو با امتیاز کلی ۵۳۵ دومین کشور برتر در حوزه آموزش است. این امتیاز برای ریاضیات به ۵۵۲، برای خواندن به ۵۱۰ و برای علوم به ۵۴۳ تقسیم می‌شود. جالب اینجاست که ماکائو از نظر خواندن تنها هفتم و از نظر علوم سوم شد، اما با چنین نمره ریاضی بالایی، این کشور در مجموع به رتبه دوم ارتقا یافت. همه نمرات بالاتر از میانگین کشورهای عضور سازمان توسعه و همکاری اقتصادی است.

ماکائو دارای فرهنگی است که برای آموزش و توسعه شخصی اولویت و ارزش قائل است. کودکان در ماکائو به ۱۵ سال آموزش رایگان دسترسی دارند. بسیاری از مدارس خصوصی یا یارانه‌ای هستند و حدود ۱۰ مدرسه دولتی و ۶۴ مدرسه خصوصی در این منطقه وجود دارد. اکثر مدارس به عنوان مدارس دستور زبان فعالیت می‌کنند، اما برخی از مدارس حرفه‌ای نیز وجود دارند. بسیاری از مدارس در ماکائو توسط سازمان‌های کاتولیک اداره می‌شوند، اگرچه دولت سیاست‌هایی را در مورد سیستم آموزشی و مدیریت مدارس تدوین می‌کند که هر مدرسه باید از آن پیروی کند.

تایوان

تایوان با امتیاز کلی ۵۳۳ در رتبه سوم کشورهای برتر آموزش و پرورش قرار گرفت. این امتیاز برای ریاضیات به ۵۴۷، برای خواندن به ۵۱۵ و برای علوم به ۵۳۷ است. این منطقه در ریاضی سوم، در خواندن پنجم و در علوم چهارم است.

در تایوان، آموزش از اولویت بالایی در میان خانواده‌ها برخوردار است. والدین عموماً از فرزندان خود توقعات زیادی دارند و بر پشتکار و تلاش تمرکز دارند. معلمان، والدین را از نحوه پیشرفت فرزندانشان در مدرسه بروز نگه می‌دارند و خانواده‌ها معمولاً زمانی وارد عمل می‌شوند که برای کسب نمرات خوب فرزندانشان به حمایت بیشتری نیاز باشد.

تایوان ۱۲ سال آموزش ابتدایی و متوسطه را ارائه می‌دهد و بیش از ۸۰ درصد دانش آموزان به تحصیلات عالی می‌روند. در سال ۲۰۱۸، یک برنامه درسی جدید برای ترویج رویکرد جامع‌تر به رشد دانش آموزان معرفی شد که سازگاری، خلاقیت، ارتباطات و مشارکت اجتماعی دانش‌اموزان در آموزش در آن گنجانده شده است و نه صرفاً یادگیری. این طرح با حمایت قوی وزارت آموزش و پرورش و همچنین منابع آموزشی بروز برای معلمان نیز همراه شده است.

ژاپن

ژاپن با امتیاز کلی ۵۳۳ به صورت مشترک با تایوان در رتبه سوم کشورهای برتر جهان در زمینه آموزش قرار دارد. این امتیاز برای ریاضیات به ۵۳۶ (پنجمین در جهان)، ۵۱۶ برای خواندن (سومین در جهان) و ۵۴۷ برای علوم (دومین در جهان). تقسیم می‌شود.

ژاپن دارای نرخ باسوادی ۹۹ درصد است و به دلیل کیفیت آموزش در سطح جهانی مشهور است. سیستم آموزشی بر نظم و انضباط تمرکز دارد و بسیار سازماندهی شده است. به کودکان از سنین پایین آموزش داده می‌شود که به معلمان احترام بگذارند و برخی مدارس از دانش‌آموزان می‌خواهند که کلاس‌های درس و مکان‌های مشترک را تمیز کنند تا آن‌ها را به ادای احترام بیشتری نسبت به محیط اطراف خود تشویق کنند.

طیف گسترده‌ای از موضوعات از سنین پایین در مدارس ژاپن تدریس می‌شود، از جمله علوم، فناوری، مهندسی، هنر و ریاضیات، کدنویسی و رباتیک. کودکان در تعطیلات مدرسه به مطالعه تشویق می‌شوند و بسیاری از آن‌ها در فعالیت‌های فوق برنامه خارج از ساعات مدرسه شرکت می‌کنند.

کره جنوبی

کره جنوبی با امتیاز کلی ۵۲۳ در جایگاه چهارم برترین کشورهای دارای برترین عملکرد آموزشی قرار دارد. این امتیاز برای ریاضیات به ۵۲۷ (ششم در جهان)، ۵۱۵ برای خواندن (چهارمین در جهان) و ۵۲۸ برای علوم (پنجم در جهان) تقسیم می‌شود.

برای آموزش در سراسر کره جنوبی ارزش بسیار زیادی قائل می‌شود، به ویژه از نظر پیشرفت شخصی و حرفه‌ای که به عنوان بک نظام آموزشی سختگیرانه، منضبط و دشوار شناخته می‌شود. دانش آموزان معمولاً حدود ۱۲ ساعت در روز را صرف مطالعه می‌کنند و برنامه درسی بر آزمون‌ها و نتایج امتحانات متمرکز است. البته از سویی انتقادهایی در مورد سخت‌گیری سیستم آموزشی در کره جنوبی شامل نگرانی‌هایی در مورد کار بیش از حد، استرس و خستگی دانش‌آموزان و همچنین سرکوب خلاقیت نیز مطرح است.

معلمی نیز یک حرفه ارزشمند در کره جنوبی است و به طور کلی درآمد خوبی دارد. دولت حدود ۵.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی را برای آموزش هزینه می‌کند که کمی بالاتر از میانگین کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OCED) است.

هنگ کنگ

در این رتبه بندی، هنگ کنگ با امتیاز کلی ۵۲۰ رتبه پنجم را از حیث کیفیت آموزش و پرورش به خود اختصاص داده و این امتیاز در ریاضیات ۵۴۰ (چهارمین در جهان)، ۵۰۰ در خواندن (یازدهم در جهان) و ۵۲۰ برای علوم (هفتم در جهان) است.

سیستم آموزشی هنگ کنگ در سطح جهانی به عنوان یکی از بهترین‌ها شناخته شده است. این کشور آموزش را با تمرکز بر کیفیت بالا در همه زمینه‌ها در اولویت قرار می‌دهد و این امر شامل آموزش و استخدام معلمان و یافتن افرادی است که به ویژه در زمینه خود آگاه هستند. اکثر معلمان حداقل مدرک کارشناسی ارشد دارند و این حرفه در جامعه هنگ کنگ به خوبی مورد احترام است.

سیستم آموزشی در هنگ کنگ بر امتحانات و تست زنی متمرکز است، اما صرفا ملتنی بر یادگیری روتین نیست و بر مهارت‌هایی مانند تفکر انتقادی، حل مسئله و ارتباط تأکید دارد که در نتیجه افرادی کاملاًماهر و حرفه‌ای تربیت می‌کند.

استونی

استونی با امتیاز کلی ۵۱۵ در رتبه‌بندی کشورهای برتر آموزش و پرورش رتبه ششم را دارد. این رتبه در ریاضیات به ۵۱۰ (هفتم در جهان)، ۵۱۱ برای خواندن (ششم در جهان) و ۵۲۶ برای علوم (ششم در جهان) است.

استونی اولین کشور اروپایی در این رده‌بندی است و از رویکرد برابری طلبانه برای آموزش پیروی می‌کند که هدف آن ارائه آموزش با کیفیت به همه کودکان، صرف نظر از پیشینه اجتماعی-اقتصادی آن‌هاست.

به مدارس امکان این آزادی و انعطاف داده می‌شود تا برنامه‌های درسی خود را برای تکمیل برنامه درسی ملی توسعه دهند، که این امر می‌تواند یادگیری دانش آموزان را بسط دهد. معلمان می‌توانند انتخاب کنند که چه منابع آموزشی به بهترین وجه از ارائه آن‌ها پشتیبانی می‌کند، مانند کتاب‌های درسی و روش‌های تدریس. اکثر معلمان دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد هستند و نسبت به سایر معلمان کشورهای عضو همکاری اقتصادی، زمان کمتری را در کلاس درس می‌گذرانند، بنابراین می‌توانند زمان بیشتری را به آماده‌سازی دروس و همچنین برای آموزش خود اختصاص دهند.

فناوری به طور گسترده‌ای در سیستم آموزشی در استونی استفاده می‌شود و دانش آموزان به جدول زمانی الکترونیکی دسترسی دارند و حتی برخی از امتحانات به صورت آنلاین انجام می‌شود. همچنین یک کتابخانه آنلاین ملی با بیش از ۲۰ هزار منبع آموزشی برای دانش آموزان وجود دارد.

کانادا

کانادا با امتیاز کلی ۵۰۶ در این رتبه‌بندی، جایگاه هفتم جهان را در زمینه عملکرد برتر از نظر آموزش داراست. این رتبه در ریاضیات به ۴۹۷ (نهمین در جهان)، ۵۰۷ در خواندن (هشتمین در جهان) و ۵۱۵ در علوم (هشتم در جهان) است.

کانادا دارای خدمات آموزشی در سطح جهانی در سراسر آموزش ابتدایی، متوسطه و عالی است. بیش از ۹۵ درصد از کانادایی‌ها تصمیم می‌گیرند فرزندان خود را به مدرسه دولتی بفرستند، که گواهی بر برتری این مدارس است. هدف این کشور ارائه آموزش با کیفیت به همه، صرف نظر از پیشینه اجتماعی-اقتصادی آن‌هاست.

کانادا زیرساخت‌های آموزشی بسیار خوبی دارد و می‌تواند برنامه درسی توسعه یافته و جامعی را ارائه دهد. این به طور معمول شامل درس‌های کلایب، سخنرانی ها، جلسات آزمایشگاهی و موارد دیگر می‌شود. سیستم آموزشی به عنوان یک کل بر تحقیق، تجزیه و تحلیل و مشارکت تمرکز می‌کند و نه صرفاً یادگیری محض.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش
ارسال نظر
هلدینگ شایسته