دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نادی: ساختار دانشی دانشگاه آزاد اسلامی متأثر از سند تحول و تعالی است

نادی: ساختار دانشی دانشگاه آزاد اسلامی متأثر از سند تحول و تعالی است
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه ساختار دانشی متأثر از سند تحول و تعالی است، گفت: نظم‌دهی دقیق رشته‌ها باید با رسالت و ماموریت گروه‌های آموزشی انجام شود.
کد خبر : 917665

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی نادی، معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست هم‌اندیشی شبکه علمی دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی استان تهران که پیش از ظهر امروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: توسعه مهارت‌های فناوری و کارآفرینی در دانشگاه بسیار حائز اهیمت و موضوع مورد بحث ما است. سال گذشته در جلسه اعضای هیئت علمی از من خواسته شد ساختار جدید دانشگاه را توضیح دهیم و کار سختی است. ساختار دانشی رویکرد دانشگاه را تغییر داد.

نادی افزود: سند تحول و تعالی دانشگاه از اتفاقات بسیار مهمی است که در دانشگاه از سال ۱۴۰۰ عملیات اجرایی آن شروع شد و با ابلاغ سند توسط هیئت امنای دانشکده دانشگاه از حالت علم‌محور با مسئله‌محور تغییر رویکرد بدهند و قرار بر این است رشته‌ها را متناسب با حل مسئله تغییر دهند.

وی ادامه داد: بهم‌ریختگی عجیب در رابطه با رشته‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد و ماموریت آن‌ها مشخص نبود.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه ساختار دانشی متاثر از سند تحول و تعالی است، تصریح کرد: نظم‌دهی دقیق رشته‌ها با رسالت و ماموریت گروه‌های آموزشی باید انجام شود.

وی با بیان اینکه دانشجویان صلاحیت و شایسته مرتبط با رشته و شغل آینده خود را نمی‌توانند کسب کنند، اظهار کرد: دانشجویان وابسته به کلاس درس و دانشگاه هستند و این اتفاق باید تغییر پیدا کند.

نادی با بیان اینکه حوزه دانشگاه آزاد اسلامی کجاست و به کجا می‌خواهد برود، اظهار کرد: ماموریت دانشگاه آزاد در گذشته این‌گونه بود که تنها به جای کلاس درس اتاق می‌ساختند.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: باید به زیست‌بوم مهارتی دانشگاه توجه کنیم و ما در گذشته اتاق ساختیم که اسم آن را کلاس گذاشتیم. کمیته توسعه فضایی تشکیل شده است که در آن واقعا کلاس درس می‌سازند و اتاق معنایی ندارد.

وی با بیان اینکه آزمایشگاه هنوز هم در برخی از رشته‌ها وجود ندارد، ابراز کرد: هدف دانشکدگان طراحی و استخراج الگوهای تربیتی برای نظام آموزشی کشور است.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بازدید از محیط واقعی از نسل دوم زیست‌بوم مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی است، عنوان کرد: سعی کردیم یک مقدار فضا را از نظری محض در این نسل خارج کنیم.

نادی با بیان اینکه محیط واقعی بستر گسترده ندارد، اظهار کرد: از آنجایی‌که محیط واقعی بستر گسترده ندارد به تنش میخوریم و به این دلیل شبیه‌سازی کردیم.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه کارگاه شبیه‌سازی ایجاد کردیم، تصریح کرد: این موضوع کمی ما را به سمت مهارت‌محوری می‌برد و تولید خط شبیه‌سازی کمی به سمت واقعیت نزدیک بود ولی مهارت‌ها تصنعی بود.

وی افزود: مزرعه میگو ساختیم و  شما استادان با دانشجویان اداره کنید و بر اساس اداره کردن باید به شکل واقعی مهارت‌ها را به دانشجویان آموزش دهند ‌و بعد از چند دوره نتیجه خوب و شبکه شغلی ایجاد شد.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه‌ یکی از خروجی‌های سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد توسعه‌دهندگان کسب‌و‌کارها و معطوف‌کننده رشته‌ها است، تصریح کرد: شبکه‌های شغلی کارآزموده را باید ایجاد کنیم که وابستگی به هیچ اشتغالی ندارد و لازمه این است که متفاوت فکر کنیم و مباحث نظری و مدرک را باید کنار بگذاریم.

وی افزود: دانشگاه باید فرآیند شغلی و بخشی از خسارت را برعهده بگیرد تا کار تیمی به دانشجویان بیاموزد و یک شبکه تحویل جامعه دهد؛ این موضوع دو استاد متفاوت میخواهد. پیاده‌سازی مدل باید در دانشجویان رخ دهد ‌و تفکر آموزش را باید تغییر دهیم.

نادی با بیان اینکه قوس مهارت نسل پنجمی است که در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد و در دنیا مورد بحث است، اظهار کرد: ایجاد دانشکده مهارت کارآفرینی مثل دانشگاه فنی حرفه ایی نگاه متمایزی بود؛ اما کارساز نبود ‌و اگر می خواهیم شایستگی شکل بگیرد باید رویکرد را تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه ۱۵۵ هزار دانش‌آموز و  ۸۲۶ مدرسه سما وجود دارد، عنوان کرد: همچنین درصدد هستیم که به ۹۰۰ مدرسه برسیم و بحث زبان در آن وجود دارد. دانش‌آموزان پایه هفتم زمانی‌که به پایه هشتم می‌روند، باید بتوانند انگلیسی صحبت کنند و مسئله حوزه مهارت است.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: رویداد صدرا در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود. از چهار سال قبل دانشجویان را به محیط واقعی کار اعم‌از بیمارستان، آموزشگاه زبان، کلینیک و… اعزام کنند. آن‌ها باید ۹۶۰ ساعت مرحله کارآموزی را بگذرانند.

وی افزود: بر اساس برگزاری رویداد صدرا و پویش یک سری غرفه ایجاد می‌کنیم و در این غرفه‌ها دانشجو فرصت‌ شغلی مرتبط با رشته خود را شناسایی می‌کند و می‌تواند کارآموزی در محیط واقعی کار را بگذراند که پویش نامیده می‌شود.

نادی با بیان اینکه نقطه شروع ارتباط دانشجویان با محیط واقعی کار نشا (کاشتن) نامیده می‌شود، اظهار کرد: مهم است که دانشجو چگونه با محیط واقعی کار خود ارتباط برقرار کند و پیامد نشا ایجاد امید است؛ همان‌طور که می‌دانید امید توسط دشمنان هدف‌گیری شده است تا در جامعه از بین برود؛ اما ما باید دانشجویان را از مرحله امید به مرحله خودباوری برسانیم.

وی افزود: مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مدیریت شغلی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که دانشجویان در این مراکز استعدادسنجی می‌شوند.

نادی با بیان اینکه مدرسه عالیه مهارت باید جایگزین کلاس توانمندسازی مهارت نظری شود، عنوان کرد: در این مدرسه می‌توانید مهارت‌های مورد نیاز را به دانش‌آموزان انتقال دهید.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ماموریت اصلی دانشگاه آموزش است و برای اولین بار کارآمدی دانشجویان در هنگام ورود و خروج از دانشگاه سنجش می‌شود تا دریابیم آیا آن‌ها بدون تاخیر می‌توانند در شغل مورد نظر مشغول شوند یا خیر.

وی با بیان اینکه انتهای قوس مهارت اشتغال‌پذیری است، عنوان کرد: فردی در کانادا گفت دو سال طول کشید که فقط کد اخلاق دریافت کنیم؛ بنابراین اینگونه نیست که فرد به محض دریافت مدرک وارد شغل مربوطه شود و باید دوره‌های حرفه‌ای را بگذراند.

به گفته نادی، د‌وره‌های حرفه‌ای در کلاس حاصل نمی‌شود؛ بنابراین می‌توانیم مدرسه عالیه مهارت ایجاد کنیم. مدل دانشگاه آزاد در توسعه مهارتی دستخوش تغییرات شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته