مقیمی: ذخایر فرهنگی وارد محتوای درسی شود/ اختصاص «گرنت کوثر» به تحقیقات قرآنی
محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در گفتوگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره بهروزرسانی سرفصل دروس دانشگاهها اظهار کرد: سالهاست که در زمینه «تحول علوم انسانی اجتماعی» در حال بحث هستیم، البته به علوم تجربی هم میپردازیم و معتقد هستیم این علم میتواند تحت اقتضائات ارزشی برای تبیین نظریهها و تدوین فرضیات محققانی که اسرار موجود در قرآن را در قالب پایاننامه و پژوهش و مکتوب کردن مقالات پیش میبرند، کمک کننده باشد.
وی افزود: قرآن کریم مانند یک دایره المعارف علمی نیست که هرچه بخواهیم در آن وجود داشته باشد، بلکه هدف این کتاب الهی هدایت انسان و فراتری از توجه ویژه به موضوع خاصی است.
مقیمی تصریح کرد: قطعاً اگر با عینک علمی و علوم مختلف به قرآن نگاه کنیم حتما آموزههای بسیار ارزشمندی وجود دارد که میتواند جرقههای ذهنی و ایدهها و فرضیات جدید را در اندیشمندان بارور کند.
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: وقتی صحبت از اسلامی سازی دانشگاه میشود، باید بتوانیم از دستاوردهای فرهنگی خود که مهمترین آن قران کریم است بهرهمند شویم؛ البته این موضوع در ادبیات علمی دنیا جدید نیست؛ چراکه همه صاحب نظران معتقد هستند بخشی از علوم حتی علوم تجربی و زیستی به شدت تحت تاثیر شرایط فرهنگی قرار گرفته است و این شرایط میتواند برای اقلیم بومی موثر و مفید واقع شود.
مقیمی گفت: در کشورهای اروپایی هم بین فرهنگ فرانسوی و انگلیسی تمایزی بین ارزشهای فرهنگی وجود دارد و عِرق در توسعه سنن، ارزشها و سنتهای جوامع در متون علمی و مدارس و دانشگاهها دارند و اهمیت آن در آینده مضاعف میشود؛ بنابراین استفاده از ذخایر فرهنگی در محیطهای آموزشی و دانشگاهی در ادبیات علمی دنیا پذیرفته شده است، اما به نظر میرسد در این زمینه بیشتر بحث شده تا اینکه عمل شود.
رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد: باید ذخایر فرهنگی در قالب سرفصلهای آموزشی ورود پیدا کند و برای آن کتاب نوشته شود که برای تحقق این امر نیازمند سرمایه گذاری و ایجاد نهادهای دائمی هستیم که تحقق آن تنها در قالب برگزاری کنگره و نشست قابل حل نیست.
مقیمی ادامه داد: گرنتی را با عنوان «گرنت کوثر» رونمایی میکنیم که از فعالیتهای تحقیقاتی و علمی مرتبط با قرآن حمایت ویژهای خواهد کرد و مرکز تحقیقات هم در همان راستا حرکت میکند و هدفمان نهاد سازی این موضوع است تا محققان را پرورش دهیم؛ چراکه ورود به قرآن و استفاده از آموزههای الهی در قرآن سبک خاص خود را میطلبد و مفسرانی که با رویکرد اجتماعی قرآن را تفسیر میکنند از یک آیه الهی برداشتهای مختلفی میکنند، پس باید استادان را با روش شناسی مراجعه و تفسیر قرآن آشنا کنیم که یکی از مقالاتی که به آن پرداخته میشود راجع به بحثهای مبنایی معرفت شناسی است و اگر روش شناسی درست باشد، میتوانیم در قرآن کاوش کنیم و با عینک رشته تخصصی خود آن را تعبیر کنیم و حتی یک محقق میتواند در مراجعات بعدی به رویکرد جدید تری دست یابد؛ بنابراین دارای منبع پویا و ارزشمندی هستیم که باید از آن نهایت استفاده را ببریم.
انتهای پیام/