دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سلامت و دولت آینده (۲)؛

دولت چهاردهم در حوزه سلامت سلیقه‌ای رفتار نکند/ مسئولان آینده به فکر ژنریک‌سازی دارو‌ها باشند+ فیلم

دولت چهاردهم در حوزه سلامت سلیقه‌ای رفتار نکند  مسئولان آینده به فکر ژنریک‌سازی دارو‌ها باشند+ فیلم
رئیس فرهنگستان علوم‌ پزشکی گفت: پیشنهادم به دولت چهاردهم و وزیر بهداشت آینده این است که در انجام امور حیاتی سلیقه‌ای رفتار نکنند.
کد خبر : 916680

علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره انتظارات حوزه سلامت از دولت چهاردهم اظهار کرد: دولت چهاردهم باید به سیاست‌های کلی نظام سلامت، پایبند و برای اجرای این سیاست‌ها با افراد حاذق مشورت کند. لازم است دولت بعدی بداند که با احیای طرح ژنریک‌سازی داروها، می‌تواند منابع ارزی و ریالی را به درستی مدیریت کند. وزیر بهداشت دولت چهاردهم باید برای انجام پروژه‌ها و هدف‌های خود که به منفعت مردم است نیز پافشاری و با همتی قوی وضعیت حوزه سلامت را بهبود بخشد.

دولت چهاردهم سلیقه‌ای رفتار نکند/ حوزه سلامت به افراد خودمختار نیاز ندارد

وی تاکید کرد: پیشنهادم به دولت چهاردهم و وزیر بهداشت آینده این است که در انجام امور حیاتی سلیقه‌ای رفتار نکنند. اگر دولتی از محور‌های اصلی فاصله بگیرد، نشان دهنده عدم نظارت دقیق بر عملکرد آن است. لازم و ضروری است رئیس جمهور آینده بر عملکرد وزرای خود به طور جدی نظارت داشته و اگر سرپیچی یا اشتباهی صورت گرفت حتما با آن برخورد کند. متاسفانه اکنون هیچ نظارتی بر عملکرد مسئولان وجود ندارد. اگر مشکلات نظارتی حل نشود، هیچ یک از مشکلات حوزه سلامت برطرف نمی‌شود. لازم است بگویم حوزه سلامت، بهداشت و درمان به افراد خود مختار نیاز ندارد.

رئیس فرهنگستان علوم به ضعف‌های موجود در حوزه سلامت اشاره و مطرح کرد: یکی از مشکلات این حوزه آشنا نبودن مسئولان، دولت‌ها و حتی جامعه پزشکی با آن است. متاسفانه زمانی که در رابطه با حوزه سلات صحبت می‌شود، همه افراد به فکر مرحله درمان می‌افتند درحالی که تعبیر سلامت این گونه نیست و درمان باید راه آخر باشد. ابتدا باید زمینه‌ای فراهم شود که مردم اصلا بیمار نشوند. در بحث سلامت؛ انسان اصلا بیمار نیست و تا حد مطلوبی از سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی برخوردار است. دولت چهاردهم و همه مسئولان آن باید برای پیشگیری از بیماری تلاش کنند.

مرندی ادامه داد: لازم است دولت‌ها برای اجرای طرح پیشگیری، به غذای مردم، هوا، آب، ورزش، سبک زندگی و هر چیزی که در سلامتی آنها نقش دارد توجه کنند. بسیاری از مردم تغذیه مناسبی ندارند، از روغن‌های ترانس دار که موجب مشکلات قلبی، فشار خون و سکته می‌شود، استفاده می‌کنند. متاسفانه حدود ۸۰ درصد مرگ و میر‌ها ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است. به طور کلی اگر دولت آینده میخواهد برای سلامتی مردم تلاش کند و جمعیت جوان با جسمی سالم داشته باشد باید هرآنچه که برای سلامتی مردم مضر است ازبین ببرد. مردم نیاز به فضایی دارند که در آن پیاده روی کنند. نیازدارند از آب پاک استفاده کنند و سبزیجاتی مصرف کنند که برای سلامتیشان مفید است. لازم است بگویم همه موارد گفته شده قابل اجرا است و و دولت‌ها با کمی تامل و برنامه ریزی می‌توانند از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کنند.

مسئولان با پشت میزنشینی نمی‌توانند مشکلات مردم را رفع کنند

وی با اشاره به این که مسئولان با پشت میزنشینی نمی‌توانند مشکلات مردم را به خصوص در حوزه سلامت حل کنند تصریح کرد: دولت چهاردهم باید برای انتخاب مسئولان، وزرا و هرکسی که در سلامت مردم نقش دارد، مشورت کرده و شخصی را انتخاب کند که با حوزه بهداشت و درمان آشنایی دارد. مسئولی انتخاب شود که به سیاست‌ها کلی سلامت معتقد و برای برقراری عدالت در سلامت تلاش کند. فردی انتخاب شود که با نیاز‌های مردم در حوزه سلامت آشنایی کامل داشته و حل مشکلات مردم اولویت او باشد.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی بیان کرد‌: دولت چهاردهم باید وزیری را برای حوزه سلامت انتخاب کند که التزام عملی به اجرای سیاست‌های کلی سلامت داشته و معتقد باشد بهداشت و سلامت مردم اولویت اول است. وزیر بهداشت باید با اقتدارو پشتکار سیاست‌های کلی سلامت را چراغ راه خود قرار دهد. در سیاست کلی سلامت به شبکه بهداشتی درمانی تاکید شده است. از سوی دیگر رئیس جمهور باید بر اجرای درست این سیاست‌ها نظارت کافی داشته باشد.

بهداشت مهم‌تر از درمان است

مرندی گفت: معتقدم بهداشت مهم‌تر از درمان است به طوری که در همه سیاست‌های کلی به پیشگیری، بهداشت و ارتقای سلامت تاکید شده است. اگر پیشگیری اولویت دولت‌ها نباشد مردم هزینه‌گزافی را صرف درمان می‌کنند.

وی به تاثیرات ژنریک سازی دارو‌ها اشاره کرد و افزود: در دوران دفاع مقدس فروش و استخراج نفت با مشکل مواجه بود در نتیجه وضعیت اقتصادی کشور با بحران‌های مختلفی رو به رو شد. در همان سال‌ها مرحوم زرگر پیشنهاد واردات دارو‌های ژنریک را ارائه کرد و با مخالفت‌های بسیاری روبه رو شد، اما وزیر وقت مقاومت کرده و طرح دارو‌های ژنریک را عملیاتی کرد. دارو‌های ژنریک بسیار ارزان‌تر از دارو با نام‌های تجاری است.

وی ادامه داد: با ژنریک شدن دارو‌ها هم اقلام محدود و هم در بسیاری از هزینه‌ها صرفه جویی شد؛ زیرا هزینه پژوهش و تحقیقات در جیب دولت ماند. اما متاسفانه به دلیل غفلت دولت‌های بعدی و عدم وجود نظارت درست بر عملکرد وزرا و همچنین وجود تعارض منافع، ژنریک‌سازی دارو به سادگی از دست رفت و امروزه شاهد گلایه مردم از گرانی دارو هستیم. اگر دولت بعدی معتقد به عدالت در سلامت باشد بحث ژنریک‌سازی را احیا و داروخانه‌ها را ملزم به فروش دارو‌های ژنریک می‌کند.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی خاطرنشان کرد: با احیای طرح ژنریک، واردات بسیاری از دارو‌ها که در داخل نیازی به آن نیست گرفته می‌شود. همچنین اگر می‌خواهیم در مقابل فساد و تعارض منافع بایستیم باید طرح ژنریک را احیا کنیم چرا که تعارض منافع به خصوص در حوزه پزشکی بسیار رایج است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته