دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فرشیدی خبر داد؛

ورود تجهیزات تشخیص تب دنگی/ ابلاغ سند ملی مبارزه با پشه آئدس

ورود تجهیزات تشخیص تب دنگی  ابلاغ سند ملی مبارزه با پشه آئدس
رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، بر الکترونیکی شدن تمامی مدارک کاغذی در بیمارستان‌های کشور تاکید کرد.
کد خبر : 917550

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین فرشیدی گفت: با همکاری گمرک تجهیزات تشخیص بیماری تب دنگی وارد کشور شده که با ترخیص آنها روند مراقبت‌ها تسهیل می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر در استان‌هایی مانند بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، مازندران، گیلان و گلستان مراقبت‌ها بیشتر است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در این استان‌ها زندگی پشه آئدس در حداقل آب می‌تواند رخ دهد، حتی در استان‌هایی که از کولر آبی استفاده می‌کنند. زیرا پشه آئدس در این آب‌ها تخمک گذاری می‌کند و این تخمک‌ها حتی پس از خشک شدن آب‌ها می‌تواند تا یک سا ل و نیم زنده بماند و بارندگی باعث جان دادن دوباره به این تخمک‌ها و تبدیل آنها به پشه آئدس می‌شود.

فرشیدی با تاکید بر اینکه در مناطق آلوده هر نوع گزشی که صورت می‌گیرد مردم باید احتمال آئدس بدهند و مراقبت کنند، گفت: تب، درد شکننده استخوان، بدن درد، تهوع و استفراغ از علائم بیماری تب دنگی ناشی از گزش پشه آئدس هستند. لذا اگر کسی این علائم اولیه را داشت باید سریعاً به مراکز بهداشتی مراجعه کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در پاکستان و عراق هم این بیماری دیده شده و هر نوع ورود و خروج مسافر به کشور از این کشورها باید کنترل شود و هر مسافری در بدو ورود به کشور، باید سفرش به این کشورها را خبر دهد.

وی با بیان اینکه خطر بیماری در صورت عدم تشخیص زودهنگام و عدم مراقبت‌های لازم زیاد است، گفت: سند ملی مبارزه با پشه آئدس با امضای رئیس سازمان پدافند کشور به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شده است. در این سند وظایف تمامی سازمان‌ها بیان شده که باید به نقش خود عمل کنند تا بتوانیم از این بیماری پیشگیری کنیم.

فرشیدی در پایان آموزش مردمی، تجهیز آزمایشگاهی، آموزش نیروی انسانی و ایزوله کردن هر بیماری که تشخیص داده شود را مهم‌ترین اقدامات برای پیشگیری از گسترش بیماری در کشور دانست و بر ضرورت همکاری مردم در این خصوص تاکید کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته