دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرعامل سازمان انتقال خون خبر داد؛

راه‌اندازی سیستم غربالگری مولکولی خون در سراسر کشور

راه‌اندازی سیستم غربالگری مولکولی خون در سراسر کشور
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، به تشریح برنامه ها و سیاست های سازمان انتقال خون در راستای توجه به جایگاه اهداکنندگان خون در کشور پرداخت.
کد خبر : 917692

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، مصطفی جمالی گفت: سال گذشته حدود ۲ میلیون و ۳۲۸ هزار واحد خون اهدا شد و تمامی درخواست‌های بیمارستانی تأمین شد.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون ایران واجد بالاترین شاخص‌های جهانی اهدای خون است، افزود: در بسیاری از شاخص‌ها، کشور برتر منطقه هستیم و نیز از پیشگامان اهدای صد درصد داوطلبانه در دنیا به شمار می‌رویم.

جمالی تاکید کرد: تمامی این موفقیت‌ها را مرهون و مدیون ایثار و از خودگذشتگی اهداکنندگان خون در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه نیاز شبکه درمان به خون را ۱۰۰ درصد پاسخگو هستیم، افزود: میزان ذخایر خون در کشور به طور میانگین به ۸ روز رسیده و گاهی اوقات این میزان به ۱۵ روز می‌رسد، در حالی که میزان ذخیره خون حدود ۴.۵ روز بود.

او با بیان اینکه برای اولین بار تمام استان‌های کشور مجهز به سیستم غربالگری ویروسی و گروه‌بندی خون شدند، گفت: در بحث سلامت خون، برای اولین بار آزمایش غربالگری مولکولی خون انجام شد.‌

جمالی یادآور شد: در حال حاضر برای شش ماه دپوی کیسه خونی در  کشور داریم. پلاسمایی که سالانه برای تبدیل دارو به خارج از کشور ارسال می شود، در سال جاری به بالای ۳۰۰ هزار لیتر خواهد رسید. 

مدیرعامل سازمان انتقال خون همچنین اظهار کرد: رسالت سازمان انتقال خون، تامین فرآورده‌های خونی سالم و کافی است. منظور از کافی بودن این است که تمام نیازهای مراکز درمانی و بیماران به خون و فرآورده‌های خونی را پاسخ دهیم.منظور از تامین خون سالم نیز آن است که فرآورده‌های خونی مشکلی برای دریافت‌کننده ایجاد نکنند. در این راستا سطح خدمات باید به صورت عادلانه باشد و تعداد نیروها نیز پاسخگوی ارایه خدمات باشد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته