دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

تبعات بازی «همستر» بر سلامت جامعه؛ از رویاپردازی تا احتمال سرخوردگی

تبعات بازی «همستر» بر سلامت جامعه؛ از رویاپردازی تا احتمال سرخوردگی
یک روانشناس بالینی گفت: بازی همستر و امثال آن یک الگوی مخرب و ناسالم برای سبک زندگی آحاد مختلف جامعه است. اگر سبک زندگی درست و اصولی نباشد انسان دچار مشکلات فراوان جسمی، روحی و روانی می‌شوند.
کد خبر : 917340

حسین روزبهانی روانشناس بالینی و استاد دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره تاثیرات منفی بازی «همستر» بر روح و روان افراد، اظهار کرد: همستر یک بازی اینترنتی است که شاید امتیازات آن تبدیل به پول شود. در این بازی افراد بدون تحمل کوچک‌ترین سختی، به درآمدزایی می‌رسند. آرزوی داشتن شغلی راحت و درآمدی بی حد و حساب، رویای هرروز جوانان و نوجوانان است؛ بنابراین آنها بیشتر جذب چنین بازی‌های اینترنتی می‌شوند.

وی ادامه داد: کسب درآمد از راه‌هایی که هیچ حساب و کتابی ندارد و فقط با یک گوشی موبایل و زدن چند ضربه به صفحه آن به دست می‌آید، موجب تغییر و تحولات روحی و روانی در افراد می‌شود. بازی همستر و امثال آن یک الگوی مخرب و ناسالم برای سبک زندگی آحاد مختلف جامعه است. اگر سبک زندگی درست و اصولی نباشد انسان دچار مشکلات فراوان جسمی، روحی و روانی می‌شوند.

این روانشناس بالینی افزود: رویای داشتن درآمد زیاد از طریق بازی‌های اینترنتی، باعث ایجاد وابستگی شدید درمیان کاربران آن می‌شود. این احساس در جوانان و نوجوانان به حدی زیاد است که تا زمان رسین به موفقیت، دست از کار نمی‌کشند و تمام وقت خود را پای گوشی به هدر می‌دهند. این افراد به مرور زمان تنبل، بی‌حال و بی رمق شده و احتمال چاقی، دور شدن از اطرافیان و ایجاد ضعف در برقراری ارتباط با دیگران، در این افراد چند برابر است.

روزبهانی تصریح کرد: وابستگی در بازی همستر می‌تواند آسیب‌های فراوانی را به دنبال داشته باشد. کسانی که همستر بازی می‌کنند، تحرک و فعالیت بدنی نداشته، مدام در منزل نشسته و در حال ضربه زدن به گوشی هستند. در بازی همستر کاربری که سکه بیشتری جمع کند ممکن است پول بیشتری را هم کسب کند، بنابراین یک حس رقابت میان بازی‌کنان آن ایجاد می‌شود. برای این که از یک دیگر عقب نمانند بیشتر تلاش کرده و زمان کمتری را با دوستان و خانوادشان سپری می‌کنند. این افراد به شدت مستعد افسردگی بوده و احتمال گوشه‌گیر شدن آنها در آینده بسیار زیاد است.

وی تاکید کرد: کسب درآمد از راه‌های راحت که نیازی به فکر، عقل و فعالیت بدنی ندارند موجب راحت طلب شدن افراد می‌شود. نوجوان و جوانی که به بازی و درآمدزایی از طریق آن عادت کرده‌اند، در آینده برای ورود به بازار کار با مشکلات فراوانی روبه رو می‌شوند. اگر این افراد در بازار کار کمی سختی بکشند، سریعا میدان را ترک کرده و به دنبال شغلی راحت می‌روند.

این روانشناس گفت: دل بستن زیاد به بازی‌های اینترنتی مانند همستر می‌تواند سرخوردگی افراد را به دنبال داشته باشد؛ زیرا اگر رویای آنها محقق نشود، شکستی بزرگ برایشان محسوب می‌شود. اگر روزی این راه درآمد زایی، فیلتر، حذف و از دسترس خارج شود کاربران آن ناامید و احساس شکست می‌کنند.

روزبهانی ادامه داد: ضعیف شدن چشم‌ها، بیخوابی، بی حوصلگی، احساس خشم و عصبانیت از دیگر تاثیرات منفی بازی همستر است. بیخوابی طولانی مدت موجب ایجاد استرس در افراد می‌شود از سوی دیگر بی‌خوابی باعث بروز بیماری‌های مختلف در بدن می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته