دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سلامت و دولت آینده (۱)؛

دولت چهاردهم سیاست‌های کلی سلامت را چراغ راه خود قرار دهد+ فیلم

دولت چهاردهم سیاست‌های کلی سلامت را چراغ راه خود قرار دهد+ فیلم
دبیر فرهنگستان علوم پزشکی گفت: بخش سلامت کشور بخشی تخصصی است و باید سیاست‌های کلی آن چراغ اصلی راه دولت باشد.
کد خبر : 916357

سیدحسن امامی رضوی دبیر فرهنگستان علوم پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره انتظارات حوزه سلامت و درمان از دولت چهاردهم گفت: بخش سلامت بر اساس شاخص‌هایی که اصلی‌ترین آن «عمل به سیاست‌های کلی سلامت» است، ارزیابی می‌شود. حدود ۱۰ سال قبل سیاست‌های کلی سلامت ابلاغ و در آن اولویت‌های اصلی نظام سلامت به‌طور دقیق مشخص‌شده است.

وی ادامه داد: دربند ۲ و ۳ سیاست‌های کلی سلامت به موضوع پیشگیری قبل از درمان اشاره‌ شده و دولت چهاردهم باید به‌طورجدی به این موضوع توجه و برای محقق شدن آن تلاش کند.

معاون سابق سلامت و درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه دولت چهاردهم باید در راستای کنترل بیماری‌های غیر واگیر حرکت کند ادامه داد: در حال حاضر وضعیت کنترل بیماری‌های غیر واگیر مناسب نیست به‌طوری‌که میزان ابتلا به دیابت، پرفشاری خون و میزان افزایش چربی خون یا عوامل دیگری که کاهش طول عمر را به دنبال دارند مانند تصادفات رانندگی و مصرف دخانیات نسبت به گذشته بیشتر شده است. دولتی که قرار است انتخاب شود، باید اولویت دوم و سوم خود را سلامت قرار دهد، زیرا انسان سالم به همراه جمعیت جوان؛ توسعه، پیشرفت و آبادانی کشور را به همراه دارد.

امامی رضوی مطرح کرد: به برکت جمهوری اسلامی ایران شاخص امید به زندگی در کشورمان از ۵۴ سال به ۷۶ سال رسیده است. در کنار این شاخص، شاخص مهم دیگری با عنوان «امید به زندگی همراه با سلامتی» وجود دارد. با توجه به این شاخص افراد باید تمام طول عمر خود را با سلامتی سپری کنند. به‌عبارت‌دیگر کسی که تا سن ۷۶ سالگی زنده است وزندگی می‌کند باید جسم سالمی داشته باشد؛ اما متأسفانه این شاخص در ایران به حدود ۶۶ سال رسیده است یعنی افراد، ۱۰ سال از زندگی خود را با بیماری و هزینه‌های سنگین آن سپری می‌کنند.

وی با بیان این‌که باید اولویت و هدف‌گذاری دولت چهاردهم، سلامت باشد، گفت: مردم زمانی برای کشور ثروت آفرینی می‌کنند که سلامتی کامل داشته باشند. اگر با انجام برخی راهکار‌ها طول عمر و اقتصاد مردم را ساماندهی شود؛ اما در مقابل مردم با بیماری‌های مختلف دست‌وپنجه نرم کنند و هزینه‌های سنگینی را برای درمان صرف کنند، افزایش طول عمر و بهبود شرایط اقتصادی هیچ تأثیری ندارد. پرداخت هزینه برای ایجاد سلامتی در مردم یک نوع سرمایه‌گذاری در تولید، اشتغال و شکوفایی بهتر اقتصاد است.

سلامت جسمی به‌تنهایی کافی نیست

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: سلامت دارای چهار بُعد جسمی، روانی، اجتماعی و سلامت معنوی است. اگر قرار است به حوزه سلامت توجه شود باید هر چهار بُعد آن مدنظر دولت‌مردان قرارگرفته و زمینه آن فراهم شود؛ زیرا سلامت جسمی به‌تن‌هایی کافی نیست. به‌عنوان‌مثال اگر سلامت اجتماعی نباشد، آسیب‌های اجتماعی نظیر فقر، اعتیاد و ... افزایش می‌یابد. همه مشکلات اجتماعی به‌طور غیرمستقیم سلامت انسان را به خطر می‌اندازند. دولت‌ها می‌توانند با تشکیل دادن جلسه در دبیرخانه شورای عالی سلامت به بررسی چهاربُعد سلامت بپردازند. به‌عنوان‌مثال اگر به دنبال جمعیتی جوان هستیم باید در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی، ایجاد شغل، درآمد و بهبود معیشت مردم حرکت کنیم.

دولت‌ها به ارتقای علمی در حوزه سلامت توجه نمی‌کنند

امامی رضوی به پیشرفت علمی در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: پیشرفت علمی نیاز به حمایت دارد. در قانون برنامه ششم، پنجم، چهارم و سوم آمده است که دولت‌ها باید ۲ تا ۳ درصد از درآمد ناخالص داخلی را به حوزه تحقیقات و فناوری اختصاص دهند. اما متأسفانه این قانون اجرایی نشده و دلیل آن‌هم این است که ارتقای علمی به‌خصوص در حوزه سلامت، اولویت دولت‌ها نیست. برای توسعه علمی، رشد و شکوفایی کشور نیازمند تحقیقات علمی هستیم.

وی ادامه داد: در طول ۷ یا ۸ سال اخیر موضوع رشد علمی در کشور کاهشی و رو به افول است. نتایج این روند نزولی را می‌توان در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها مشاهده کرد. از سوی دیگر هر کشوری برای ارتقای و پیشرفت در مباحث علمی نیازمند ارتباطات بین‌المللی است. دولت چهاردهم باید زمینه رشد و توسعه مراکز علمی و تحقیقاتی را فراهم کند و در زمینه‌های مختلف از آنها حمایت کند.

معاون سابق سلامت و درمان وزارت بهداشت سلامت معنوی را یک امر مهم دانست و گفت: سلامت معنوی در همه ابعاد سلامت، تأثیرگذار است و باعث ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی می‌شود. دولت چهاردهم باید در همه سیاست‌های خود به‌سلامت معنوی توجه ویژه‌ای داشته باشند، زیرا سلامت معنوی مانند چراغ راهی است که الگو‌های توسعه باید در راستای عملی شدن آن حرکت کنند.

امامی رضوی به اخلاق پزشکی اشاره و مطرح کرد: اگر انتظار داریم اخلاق پزشکی به‌درستی رعایت شود، دولت‌ها باید نیاز‌های اساسی نیروی انسانی را که همان پزشکان، پرستاران هستند، حل کنند. اگر دولت چهاردهم بتواند مشکلات معیشتی کادر درمان را برطرف کند کمک بسیار بزرگی به حوزه درمان و سلامت کرده است.

سیاست‌های کلی سلامت اولویت اصلی دولت چهاردهم باشد

امامی رضوی درباره انتظاراتی که از دولت چهاردهم دارد، گفت: امیدواریم برای انتخاب مسئولین حوزه سلامت، مشورت و از افراد صاحب‌نظر استفاده شود. بخش سلامت بخشی تخصصی است و باید سیاست‌های کلی سلامت چراغ اصلی آن باشد نکته قابل‌توجه این است که باید مسئولان، معاونین و حتی وزیر بهداشت به اجرای سیاست‌های کلی سلامت پایبند باشند.

وی خاطرنشان کرد: دولت چهاردهم افرادی را به‌عنوان مسئول انتخاب کند که برای کارآمدتر شدن بخش دولتی تلاش و همچنین توجه ویژه‌ای به مناطق کم برخوردارتر داشته باشند. سیاست‌گذاری‌ها به‌طوری باشند که عدالت در سلامت برقرار و توسعه شبکه بهداشتی درمانی، با اجرای برنامه‌هایی مانند نظام ارجاع و پزشکی خانواده به اصلاح نظام پرداخت، توسعه برنامه‌های سلامت مبتنی بر راهنمایی‌های بالینی، استاندارد‌های خدمات پزشکی، اصلاح سیستم تولید دارو ختم شود. به‌عبارت‌دیگر دولت چهاردهم باید دولتی قوی باشد و افراد مقتدر را وارد عرصه سیاست کند. از دولت چهاردهم می‌خواهیم در مقابل برخی سیاست‌ها و توسعه‌های بی‌رویه مقاومت کنند؛ زیرا اگر به موضوع پیشگیری توجه شود دیگر نیازی به تأسیس و گسترش تخت‌های بیمارستانی نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته