مسئله مهاجرت معلمان در کشور حاد نیست/ افت یادگیری دانشآموزان محصول مستقیم وقفههای کرونایی است
علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش در گفتوگو با خبرنگار آنا درباره آخرین وضعیت دادهها و پژوهشهای مرتبط با مهاجرت معلمان در کشور توضیح داد.
وی گفت: پژوهشگاه در حوزه آموزشوپرورش با پدیدهای به نام بحران مهاجرت معلمان مواجه نیست و دادهها نشان نمیدهد که خروج نیروهای باتجربه از این دستگاه به یک مسئله حاد تبدیل شده باشد.
وی افزود: برخلاف حوزه آموزش عالی که سالهاست با چالش مهاجرت نخبگان و استادان روبهروست، در آموزشوپرورش وضعیت متفاوت است و پژوهشگاه تاکنون با شواهدی مواجه نشده که نشان دهد موج گستردهای از نیروهای متخصص معلم در حال خروج از کشور هستند.
وی تأکید کرد: البته برای پایش مستمر وضعیت، طرحهایی در دست مطالعه است و پژوهشگاه موضوع را رها نکرده و آن را در سبد مسائل اولویتدار نگه داشته است.
تمرکز پژوهشگاه بر ارتقای شأن اجتماعی معلمان
رئیس پژوهشگاه با اشاره به برنامههای در حال اجرا برای توانمندسازی و تقویت منزلت حرفهای معلمان توضیح داد: یکی از پروژههای کلیدی، طرح ارتقای شأن و منزلت اجتماعی معلمان است.
وی گفت: در این طرح، هم شأن سازمانی معلمان و هم جایگاه اجتماعی آنان مورد توجه قرار گرفته و مجموعهای از مداخلات پیشنهادی برای تکریم و کرامتبخشی به معلمان در مدرسه و جامعه طراحی شده است.
وی افزود: الگوی مدرسه تراز که در مجموعه سیاستهای تحولی آموزشوپرورش مورد پیگیری قرار گرفته نیز معلم را بهعنوان محور اصلی کیفیت آموزشی میبیند و یکی از شاخصهای مهم آن، تقویت وضعیت حرفهای و منزلت اجتماعی فرهنگیان است.
پژوهش درباره مهاجرت دانشآموزان آغاز شده است
محبی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مهاجرت دانشآموزان اشاره کرد و بیان داشت: پژوهشگاه یک طرح مستقل درباره علل گرایش دانشآموزان به مهاجرت را آغاز کرده است.
وی گفت: این مسئله هماکنون از دغدغههای خانوادهها و نظام آموزشی است و پژوهشگاه اطلاعات میدانی، دادههای تحلیلی و روایتهای دقیقتری از عوامل شکلدهنده این میل را در حال استخراج است.
برنامه جامع منابع انسانی؛ تعیین نیاز واقعی معلم در سالهای آینده
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش در ادامه درباره ارزیابی سیاستهای جذب معلم و انطباق آن با نیاز واقعی نیروی انسانی گفت: یک برنامه جامع راهبردی منابع انسانی در حال تدوین است.
وی گفت: این طرح نه تنها وضعیت امسال را بررسی میکند بلکه برای چند سال آینده نیز سناریوهای دقیق ارائه میدهد؛ از جمله اینکه کشور در چه حوزههایی و چه تعداد معلم نیاز دارد و مسیرهای جذب از چه کانالهایی باید صورت بگیرد.
وی افزود: این برنامه تمام مسیرهای فعلی جذب نیرو از جمله دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه شهید رجایی و ماده ۲۸ را بررسی کرده و با تکیه بر پژوهشهای موجود، کیفیت ورودیها، نوع تربیت حرفهای و عملکرد معلمان تازهوارد را نیز تحلیل میکند.
واکاوی افت یادگیری دانشآموزان پس از کرونا
محبی در پاسخ به پرسش درباره مهمترین عوامل افت یادگیری دانشآموزان نیز توضیحاتی داد.
وی گفت: قضاوت درباره افت یادگیری نیازمند دقت در مقایسههای زمانی و موضوعی است و باید مشخص شود که افت در کدام مقطع، در چه سالی و نسبت به چه مبنایی سنجیده میشود.
وی افزود: همه کشورهای جهان پس از کرونا با افت یادگیری مواجه شدند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی توضیح داد: پژوهشگاه یک مطالعه مستقل درباره وضعیت ریاضی دانشآموزان انجام داده که نشان میدهد کاهش کیفیت یادگیری در سال ۱۴۰۰ بیشترین نمود را داشته است.
محبی گفت: تعطیلی مدارس، نبود امکان مواجهه حضوری دانشآموز و معلم، و محدودیتهای زیرساختی آموزش مجازی بهطور طبیعی منجر به افت یادگیری شد.
به گفته وی، این افت در میان دانشآموزانی که پایههای تحصیلی حساس را در دوران کرونا گذراندهاند بیشتر است.
وی افزود: دانشآموزانی که سال ۱۳۹۸ در پایه اول ابتدایی بودند و سپس پایههای دوم و سوم را در دوران بسته بودن کامل مدارس سپری کردند، یعنی آنها که تقریباً کل دوره اول ابتداییشان در فضای کرونایی گذشته است، بیشترین آسیب را تجربه کردهاند.
وی تأکید کرد: میزان آسیب با طول مدت درگیری هر دانشآموز با تعطیلیها ارتباط مستقیم دارد؛ برخی سه سال، برخی دو سال و برخی یک سال از آموزش حضوری محروم بودند و این تفاوت در مدت، میزان افت را تعیین کرده است.
ادامه مطالعات درباره سلامت روان پساکرونا
رئیس پژوهشگاه همچنین به مطالعاتی اشاره کرد: در حوزه سلامت روان دانشآموزان در حال انجام است.
وی گفت: دانشگاهها نیز بهطور موازی تحقیقاتی داشتهاند و پژوهشگاه در حال بهرهبرداری از یافتههای مشترک برای ارائه تصویری دقیق از تأثیرات روانی و اجتماعی کرونا بر یادگیری و رفتار دانشآموزان است.
انتهای پیام/


