دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 خرداد 1403 - 11:47

نظام جامع مهارتی، حلقه مفقود آموزش کشور

نظام جامع مهارتی، حلقه مفقود آموزش کشور
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لنجان گفت:‌ با استقرار نظام جامع مهارتی در کشور به‌ موازات نظام علمی و دانشگاهی، می‌توان حلقه مفقود نظام آموزشی کشور را تکمیل کرد.
کد خبر : 913680

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدمسعود داودی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان در مراسم تجلیل سالانه معلمان مدارس سمای شهرستان لنجان اظهار کرد:‌ با استقرار نظام جامع مهارتی در کشور به‌موازات نظام علمی و دانشگاهی، می‌توان حلقه مفقوده نظام آموزشی کشور را تکمیل و معلمان که به‌عنوان رهبران آموزشی مهم‌ترین نقش را در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان به عهده‌دارند می‌توانند دانش‌آموزان را به سمت سعادت رهنمون کنند.

وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش عنوان کرد: یکی از اهداف مهم برنامه پنجم توسعه و سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان است و انتظار می‌رود این دانش‌آموزان پس از پایان دوره متوسطه حداقل در یک مهارت، آموزش‌های لازم را کسب کرده و در کنار آموزش‌های تخصصی به آموزش مهارت‌های اشتغال‌زا به‌عنوان مهارت‌های تکمیلی در برنامه‌های درسی این دوره‌ها توجه شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان با تأکید بر پنجشنبه‌های تربیتی بیان کرد: با عنایت به اینکه در سند تحول بنیادین نظام آموزش‌وپرورش به موضوع مهارت‌آموزی تأکید شده و از آنجایی که تک‌بعدی بودن آموزش‌ها باعث رشد افرادی خاص با ویژگی‌هایی یکسان و از دست رفتن تعداد بیشتری از افراد شده که دارای گونه‌های دیگری از استعداد‌های چندگانه‌اند؛ بنابراین با انجام دادن برنامه‌های مهارت‌آموزی، فضای مدرسه به محیطی چندبعدی و بانشاط تبدیل خواهد شد. ازاین‌رو مدارس سمای شهرستان لنجان برای اجرای پنجشنبه‌های مهارتی اقدامات مستمری را انجام داده است.

داودی با بیان اینکه محصول معلم، انسان‌سازی است، مطرح کرد: جامعه فرهنگیان کشور، مجموعه بسیار ارزشمند و کارآمدی هستند که نقش کلیدی و سازنده‌ای را در نهادینه و اجرایی کردن بیانه گام دوم انقلاب بر عهده‌دارند. این گروه ارزشمند، در لباس مقدس معلمی رسالت خطیری را که همان پرورش نسل علمی و فرهنگی جامعه اسلامی بوده، بر عهده‌دارند.

وی با اشاره به تأسیس مدارس سما شهرستان لنجان بیان کرد: این مدارس با هفت مدرسه متشکل از پیش‌دبستان، دبستان، دبیرستان و هنرستان هستند که دو سال قبل با ۷۰ نفر دانش‌آموز فعالیت خود را آغاز کرد با تعامل بسیار خوب آموزش‌وپرورش استان اصفهان، زرین‌شهر و فولادشهر نشیب و فراز‌ها را پشت سر گذاشت و اکنون با حدود ۱۴۰۰ دانش‌آموز در خدمت مردم است.

معلمان اخلاق‌مدار، دانش‌آموزانی دین‌مدار به جامعه تحویل می‌دهند

رئیس آموزش‌وپرورش زرین‌شهر نیز با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره معلمان گفت: ایشان در فراز‌های ابتدایی بیانیه گام دوم انقلاب، مرحله دوم خودسازی را مطرح کردند؛ البته خودسازی و تمدن‌سازی دارای ابعاد و گستردگی فراوانی است که شامل تلاش و کوشش در زمینه‌های مختلف زندگی مادی و معنوی می‌شود، ازاین‌رو نخستین و مهم‌ترین مسئولیت جامعه معلمان تلاش در راستای پالایش روح و خودسازی بوده؛ چراکه در سایه معلمان مهذب و اخلاق‌مداری، دانش‌آموزانی دین‌مدار و متعهد به جامعه تحویل داده می‌شود.

حمید بیگی اضافه کرد: مدارس غیردولتی سمای لنجان بسیار موفق عمل کرده‌اند و در مقایسه با مدارس دولتی، جلوتر هستند. به‌عنوان نمونه، مدرسه فنی و حرفه‌ای دخترانه سما زرین‌شهر عملکرد خوبی داشته و برتر از برخی مدارس دولتی عمل کرده‌اند. اگر بخواهیم معلم موفقی در سما باشیم باید به همه ساحت‌های سند تحول دقت کرده و کاملاً عمل کنیم.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره تکریم معلمان تبیین کرد: کرامت انسانی معلم در همه‌جا باید حفظ شود؛ چراکه معلم کاری را انجام می‌دهد که خدا انجام می‌دهد؛ بنابراین قابل‌ قدردانی است که پویش واقعی سپاس معلم و تکریم معلمان، توسط اداره کل سمای شهرستان لنجان که تحت نظارت دانشگاه آزاد اسلامی بوده به‌طور مطلوبی اجراشده است.

مدارس باید تابع ساحت‌های شش‌گانه‌ سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش باشند

رئیس آموزش‌وپرورش فولادشهر نیز با اشاره به اهمیت نقش و جایگاه معلمان عنوان کرد: سخن گفتن از مقام معلم و جایگاه والای او کار آسانی نیست و هر چه قدر که در این زمینه گفته و نوشته شود حق مطلب ادا نمی‌شود؛ بنابراین ازآنجایی‌که اهمیت شغل معلم در ارتباط با تربیت و تهذیب شاگردان و انسان‌پروری اوست؛ مورد تعظیم و تکریم است.

محراب رحیمی با تأکید بر ساحت‌های شش‌گانه در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش ادامه داد: همه مدارس باید تابع ساحت‌های شش‌گانه‌ای که در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش تأکید شده، باشند. این سند نقشه راهی است که در آن نحوه طی مسیر و الزامات آن به‌صورت شفاف و دقیق مشخص‌شده و در تهیه آن کوشش شده تا با الهام گیری از اسناد بالادستی و بهره‌گیری از ارزش‌های بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم‌انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی تبیین شود و از همه مدارس انتظار می‌رود به این سند استناد کنند.

وی با اشاره به کسب افتخارات دانش آموزان مدارس سمای فولادشهر بیان کرد: این مدارس با اجرای طرح پنجشنبه‌های تربیتی طبق قوانین سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به افتخارات قابل قدردانی دست یافته‌اند؛ که قابل تجلیل است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته