دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1403 - 16:02

دانشگاه آزاد میدان‌دار ترویج و حمایت از نهج‌البلاغه

دانشگاه آزاد میدان‌دار ترویج و حمایت از نهج‌البلاغه
رئیس سومین کنگره بین‌المللی «نهج‌البلاغه راه نجات» دانشگاه آزاد اسلامی را میدان‌دار ترویج و حمایت از نهج‌البلاغه خواند.
کد خبر : 916062

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ سالک کاشانی، رئیس سومین کنگره بین‌المللی «نهج‌البلاغه راه نجات» در نشست خبری با اصحاب رسانه و پیرامون برگزاری این کنگره که با موضوع «نهج‌البلاغه و زیست شرافتمندانه» در تیرماه سال جاری برگزار خواهد شد با بیان اینکه کلام امیرالمؤمنین (ع) در همه ابعاد زندگی بشر نقش‌آفرین است، اظهار کرد: فلسفه حکومت اسلامی احیای دین حق و عدالت است و ایشان در فلسفه حکومت اسلامی و اهداف آن در خطبه ۱۳۱ می‌فرمایند: خدایا ما برای به دست آوردن سلطه و جمع‌آوری مال نیامده‌ایم بلکه برای اهدافی آمده‌ایم که حکومت اسلامی را بنا کنیم و چارچوب‌های این حکومت را بیان می‌کنند.

وی با بیان اینکه آغاز این مسئله از دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان(خوراسگان) رقم خورد و این دانشگاه در کشور میدان‌دار ترویج و حمایت از نهج‌البلاغه شد، ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی بستر خوبی برای این حرکت بود؛ اما با سایر دانشگاه‌های دیگر هم مذاکره شده تا در این حرکت شرکت کرده و برای دانشجویان دانشگاه‌های دیگر نیز از طریق وزارت علوم شرایطی فراهم شده که با حضور خود می‌توانند علاوه بر کسب فیوضات معنوی از سایر امتیازات آن نیز استفاده کنند.

رئیس سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه تشریح کرد: از سال ۹۳ با تأسیس موسسه نهج‌البلاغه آغاز به کار کردیم و دو کنگره را پشت سر گذاشتیم؛ هدف ما این است که کلام امیرالمؤمنین (ع) را به بطن جامعه و به میان خانه‌های مردم ببریم و هم در بعد مسائل سیاسی و علمی و حکمرانی و تربیتی گامی در این راستا برداریم.

 تبیین ساختار‌های تمدنی نهج‌البلاغه برای رسیدن به تمدن جهانی

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد و دبیر علمی سومین کنگره نیز گفت: وقتی قرار است کنگره‌ای در سطح جهانی برگزار شود، باید ضرورت و جایگاه بین‌المللی بودن آن بیان شود به این دلیل که تجربه‌های گران‌سنگ و نگاه امیرالمؤمنین (ع) این فضا را ایجاد کرده و تنها دنبال تبیین این مسئله هستیم.

حجت‌الاسلام علی راعی اضافه کرد: به دنبال سیر علمی در نهج‌البلاغه با تبیین ساختار‌های تمدنی نهج‌البلاغه برای رسیدن به تمدن جهانی هستیم. به همین دلیل در اولین کنگره به دنبال اثبات مرجعیت علمی نهج‌البلاغه میان جامعه علمی بودیم و در گام دوم نیز با توجه به این اینکه علوم انسانی نیاز به تحول دارد باید این تحول را بر مبنای نهج‌البلاغه انجام دهیم، باید اصلی‌ترین عنصر و موقعیت در حوزه علوم انسانی که جایگاه انسان است مشخص بشود و از این‌رو کنگره دوم را انسان در طراز نهج‌البلاغه تبیین کنیم.

وی کرد: هر انسانی در زیست‌بومی نفس می‌کشد و نسبت انسان با زیست‌بوم هم باید مشخص و تبیین می‌شد، ساحت‌هایی که انسان می‌تواند ارتباط برقرار کند. بر این اساس کنگره سوم با موضوع نهج‌البلاغه و زیست شرافتمندانه نامگذاری شده؛ برای نمونه زیست‌بوم اقتصادی چه چالش‌هایی دارد، راهکار‌های برون‌رفت از آن چیست و رابطه انسان با این زیست‌بوم چیست.

دبیر سومین کنگره بین‌المللی «نهج‌البلاغه راه نجات» با بیان اینکه این کنگره با ۶ زیست‌بوم شکل گرفت، ادامه داد: به دلیل اینکه این کنگره در شرایطی رقم خورد که بحث غزه و بالاترین زیست‌بوم مطروحه در نهج‌البلاغه با عنوان«جهاد و مقامت» تبیین شده بر این اساس این زیست‌بوم در اولویت کنگره سوم شکل گرفت و کنگره چهارم هم با محور حکمرانی تعریف می‌شود؛ چراکه این مسئله، مبحث گمشده این کره خاکی است.

راعی تأکید کرد: ۳۴ عضو هیئت علمی در این کنگره داریم؛ اگر قرار باشد یک کنگره در طراز بین‌المللی برگزار شود، بحث سطح و طراز مقاله‌های آن اهمیت دارد که تاکنون ۴۵۰ مقاله به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی ارسال شده و نکته قابل توجه اینکه اکثر نویسندگان مقاله‌ها بانوان هستند و این یعنی فضای نهج‌البلاغه گسترده و وارد خانه‌ها شده که از این تعداد، ۳۱۶ مقاله از اصفهان ارسال شده است.

وی تشریح کرد: سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه راه نجات اصفهان با موضوع«نهج‌البلاغه و زیست شرافتمندانه» یازدهم تیرماه سال ۱۴۰۳ میزبان بیش از یک هزار پژوهشگر و علاقه‌مند به حوزه مطالعات میان‌رشته‌ای با محور نهج‌البلاغه در زیست‌بوم‌های سیاسی، مدنی و حقوقی، فرهنگی و اجتماعی، جهاد و مقاومت، تربیت و روان‌شناسی و اقتصاد خواهد بود؛ همچنین کنگره سوم کاملاً جنبه اجتماعی دارد؛ اما به دلیل اینکه مسئله مهم غزه و فلسطین مطرح و مهم بوده و به یقین یکی از بالاترین مؤلفه‌های زیست شرافت، مقاومت و دفاع از مظلوم و جهاد است، باید بررسی می‌شد که چگونه ملتی می‌تواند طراز و فاخر باشد. به همین علت به سمت طراحی زیست‌بومی درباره مقاومت پیش رفتیم.

دبیر سومین کنگره بین‌المللی «نهج‌البلاغه راه نجات» عنوان کرد: مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی در این مسیر راه را هموار کرد و با انگیزه بالا وارد این مسئله شده و پیشران این حرکت شدند؛ این مباحث را هم نمی‌شود با بخشنامه و دستوری انجام داد و در دانشگاه آزاد اسلامی، همت و درایت خوبی وجود داشت.

راعی بیان کرد: نیرو‌های آماده برای برگزاری هرچه بهتر این کنگره در دانشگاه آزاد اسلامی فراوان بودند و به نوعی آمادگی فکری و توانمندی علمی برای ترویج نهج‌البلاغه در این دانشگاه وجود داشت؛ هدف هم از این کنگره‌ها رسیدن به مدل حکمرانی بوده که در چهارمین کنگره محقق خواهد شد؛ اما پس از کنگره چهارم به دنبال تحقق مسیر تمدن بر اساس آموزه‌های نهج‌البلاغه خواهیم بود.

دبیر سومین کنگره بین‌المللی «نهج‌البلاغه راه نجات» عنوان کرد: اصفهان سابقه این حرکت را داشته و به دنبال احیای دوباره آن هستیم؛ در گذشته مکتب شیخ بها و مکاتب فلسفی و معماری که در اصفهان شکل گرفته را شاهد بوده‌ایم و از دغدغه‌های شخصی، استفاده از نهج‌البلاغه در حوزه‌های پزشکی، هنر، معماری و شهرسازی، علوم پایه، علوم مهندسی، کشاورزی و موارد دیگر است؛ اما تاکنون مباحثی زیرا زیست شرافتمندانه و حکمرانی را دنبال کرده‌ایم تا این مقوله، سنگ بنای حرکت‌های بعدی باشد.

راعی تبیین کرد: تاکنون پنج کارگاه آموزشی برای این کنگره برگزار شده و بستر لازم برای نگارش مقاله‌ها با محور‌های مختلف ازجمله اصول مدیریت در نهج‌البلاغه، اقتصاد در نهج‌البلاغه، سیاست در نهج‌البلاغه، جامعه‌شناسی در نهج‌البلاغه و روانشناسی در نهج‌البلاغه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته