دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 تير 1403 - 16:38

آیت‌الله اراکی: تضعیف قانون، تضعیف جامعه و امام آن است

آیت‌الله اراکی: تضعیف قانون، تضعیف جامعه و امام آن است
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: نماد روح جمعی و ستون آن امام جامعه است و اگر رعایت قانون در یک جامعه ضعیف شد، کل جامعه و امام جامعه تضعیف می‌شود.
کد خبر : 920219

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیت‌الله محسن اراکی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در سومین کنگره «نهج‌البلاغه؛ راه نجات» که در مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: نهج‌البلاغه دایرةالمعارف وحی الهی است و کمتر دایرةالمعارفی به دست ما رسیده که جامعیت تفصیلی و جامعیت خرده‌علم‌ها را جمع کرده باشد.

وی افزود: ما یک روح اجتماعی واحد داریم که در جامعه به‌وسیله فرمانروا به وجود می‌آید که از این روح به روح جمعی یا روح ولایت می‌توان تعبیر کرد؛ وقتی انسان‌ها به هم پیوند خوردند براساس آن جامعه متولد می‌شود و وقتی جامعه از هم پاشیده می‌شود که روح جمعی بمیرد؛ از این رو امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام به پیروانش می‌گوید یاری ام کنید و این یک موعظه اخلاقی نیست، بلکه یک تکلیف است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: جامعه وقتی جامعه می‌شود که به قانون پیوند بخورد و جامعه‌ای که با قانون و حکم به هم پیوند نخورد جامعه ایجاد نمی‌شود و اگر میلیون‌ها انسان در یک جا جمع شوند، اما قانون نباشد این جمع جامعه نیست؛ این رابطه حقیقی است و تنها با تعبد به وجود نمی‌آید و اساس این رابطه این است که شخصیت هر انسانی به اراده اوست و روابط فردی و اجتماعی او را شکل می‌دهد.

اراکی یادآور شد: براین اساس قوانین بر طبیعت و علوم تجربی متفاوت از قوانین علوم انسانی است؛ چراکه باید ناظر به اراده انسان‌ها باشد و انسان می‌خواهد و انجام می‌دهد؛ وقتی جامعه‌ای تصمیم می‌گیرد که ذیل قانون واحدی زندگی کند و قانون اراده جمعی را هدایت می‌کند، مسئول ایجاد این قانون فرمانروا است.

وی متذکر شد: مرکز تقنین اراده‌های جمعی را به هم پیوند می‌زند و با ایجاد اراده جمعی شخصیت اجتماعی شکل می‌گیرد و زمانی که ما جامعه اسلامی داشته باشیم که تحت حاکمیت خدا و ولی الهی باشد قانون و اراده جمعی آن براساس فرمان خدا شکل می‌گیرد و جامعه واحد اسلامی ایجاد می‌شود و رفتار اجتماعی اسلامی شکل می‌گیرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تشریح کرد: رفتار افراد در خانواده و خانه رفتار فردی بوده، اما رفتار خارج از خانه رفتار جمع و جامعه خانه همه است و باید در خانه جمع طبق قوانین جمع رفتار کرد و افراد هم پذیرفته‌اند که طبق قانون جمع زندگی کنند و کسی حق رفتار فردی خارج از رفتار جمعی ندارد.

اراکی خاطرنشان کرد: نماد روح جمعی و ستون آن امام جامعه است و هرگونه رفتار خارج از قوانین جامعه موجب تضعیف روح جامعه می‌شود و تضعیف قانون تضعیف جامعه است؛ اگر رعایت قانون در یک جامعه ضعیف شد جامعه و امام جامعه تضعیف می‌شود. هر جامعه‌ای امام و پیشوا دارد و این مخصوص نظام اسلامی و شیعی نیست.

وی متذکر شد: مسئله دیگر ولایت عرضی مطرح می‌شود که افراد جامعه خود برای نظم‌بخشی و هدایت یکدیگر، یکدیگر را به نظم بخشی فرامی‌خوانند و کمک کردن به امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام کمک به نظم الهی در جامعه است و این معنی دقیق تقواست و این ولایت تنها با دوست داشتن امیرالمومنین محقق نمی‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته