نقش دانشگاهها در ترویج استارتاپها و کارآفرینی

به گزارش خبرنگار آنا، دانشگاها با تولید علم و دانش بروز و متناسب با استانداردهای جهانی نقش اساسی در توسعه و شکوفایی استارتاپها و کارآفرینی از خود ایفا میکنند.
حتی امکان تبدیل این نهادهای علمی با وجود ایجاد بسترهای مناسب نوآوری و آموزش مهارتهای کارآفرینی و حمایت از ایدههای خلاقانه و نوآورانه به موتور محرکه اقتصاد دانش بنیان وجود دارد.
اهمیت کارآفرینی و ترویج استارتاپها
یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار برای ایجاد اشتغال در بین نسل جوان و رشد اقتصادی «توسعه استارتاپها و کارآفرینی» است که با ارائه راهکارهای نوآورانه میتوانند نقش بی بدیل در توسعه پایدار و رفع نیازهای جامعه داشته باشند.
اقدامات دانشگاهها در توسعه استارتاپها و کارآفرینی
دانشگاهها با برگزاری دورههای آموزشی کارآفرینی در مقاطع مختلف تحصیلی میتوانند مهارتهای اساسی و مفاهیم بالقوه را به دانشجویان ارائه دهند.
توسعه دورههای آموزشی کارآفرینی
دانشگاهها، میتوانند دورههای آموزشی کارآفرینی را در قالب آموزشهای عملی، کارگاههای آموزشی و فرصتهای کارآموزی در استارتاپها در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه کرده و دانشجویان را با مفاهیم و مهارتهای اساسی کارآفرینی آشنا کنند.
راه اندازی مراکز رشد
دانشگاهها با راه اندازی و ایجاد مراکز رشد فضایی مناسب را با امکانات کار اشتراکی، خدمات مشاورهای، دسترسی به منابع مالی و شبکهسازی با سایر استارتاپها برای استقرار و توسعه استارتاپها فراهم خواهند کرد.
حمایت ویژه از ایدههای نوآورانه
از آنجایی که حمایت از قشر جوان انگیزه فعالیت را به نحو احسن ارتقا میدهد؛ بنابراین دانشگاهها با برگزاری مسابقات استارتاپی میتوانند جوایز و تسهیلات ویژه را در اختیار برگزیدگان قرار دهند و به اینصورت از ایدههای خلاقانه دانشجویی حمایتهای لازم را داشته باشند.
تقویت تعامل با جامعه
ارتباط دانشگاه و صنعت نه تنها حل کننده نیازهای کشور نیست، بلکه مشوقی برای دانشجویان جهت ماندن در ایران خواهد بود، تعامل دو سویه بین نهاد صنعت و دانشگاه باعث میشود تا محققان به شناسایی چالشها اقدام کرده و در راستای رفع آنها گام بردارند، در مقابل صنعت هم بتواند با بهره گیری از پژوهشهای این دانشجویان فضای کاری را برای آنها مهیا کند.
درنظر گرفتن مشوقهای لازم برای کارآفرین شدن استادان
دانشگاهها با در نظر گرفتن مشوقهایی مانند افزایش حقوق و مزایا، فرصتهای مطالعاتی، حمایت از پروژههای تحقیقاتی و کاربردی یافتههای علمی و نظری استادان را به ارائه خدمات تجاری تشویق کنند.
شبکههای ارتباطی برقرار کنید
دانشگاهها میتوانند با برقراری ارتباط با نهادهای خصوصی دانشجویان، دانش آموختگان و استادان را با فعالان اکوسیستم فناوری آشنا کنند تا آنها با استفاده از تجربیات گام اساسی در فضای نوآوری کشور بردارند.
چالشهای توسعه استارتاپها در دانشگاه ها
اما توسعه استارتاپها و کارآفرینی در دانشگاهها همواره با چالشها و موانعی رو به رو است که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
فرهنگ سازمان سنتی
برخی از دانشگاهها و نهادهای علمی و تحقیقاتی رویکرد سنتی را در فرهنگ خود پیش گرفتهاند و از آنجایی که این فرهنگ با نوآوری و خلاقیت همخوانی ندارد؛ بنابراین نمیتوانند مسیر موفقیت را به درستی طی کنند؛ بنابراین تغییر این روند نیازمند سیاستگذاری مناسب و راهگشا از سوی مدیریت دانشگاه به حساب میآید.
منابع مالی
بودجه دانشگاهها کفاف هزینههای جاری را نمیدهد، چه برسد به اینکه توسعه استارتاپ در دستور کار باشد، حل این چالش جدی نیازمند در نظر گرفتن سرمایه گذاری قابل توجه و حمایت بخش خصوصی است.
قوانین
بعضی از ضوابط دانشگاهی به عنوان مقررات دست و پاگیر مانع از توسعه استارتاپها و فناوری در داخل نهاد علمی خواهد شد، در صورتی که حل این معضل نیازمند ایجاد فضایی تسهیل گر است.
کمبود مهارت
مهارت عنصر اصلی موفقیت در کسب و کار شناخته میشود، اما هم اکنون برخی از دانشجویان و دانش آموختگان مهارت کافی در توسعه استارتاپها و کارآفرینی ندارند که در اینصورت دانشگاهها باید با ارائه آموزشهای کافی به حل این مسئله بپردازند.
دانشگاه ها نقش مهم و حیاتی در توسعه استارتاپ ها و کارآفرینی دارندو می توانند با ایجاد بسترهای مناسب نوآوری و آموزش مهارت های کارآفرینی و حمایت از ایده های خلاقانه به موتور محرک اقتصاد دانش بنیان تبدیل شوند. اما، در قدم اول باید چالش های پیش رو شناسایی شوند و سپس راهکارهای علمی برای شکوفایی و ترویج استارتاپ و کارآفرینی ایجاد شود.
انتهای پیام/