۰۶/ فروردين /۱۴۰۴

طراحی برنامه‌های تربیتی دانش‌آموزان با استفاده از ظرفیت‌های دیجیتال

طراحی برنامه‌های تربیتی دانش‌آموزان با استفاده از ظرفیت‌های دیجیتال
معاون سابق پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تبیین برنامه‌های جدید وزارتخانه برای تقویت فعالیت‌های تربیتی و آموزشی دانش‌آموزان پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین رویکردهای این وزارتخانه، استفاده از ظرفیت‌های دیجیتال و طراحی برنامه‌های شخصی‌محور است که دانش‌آموزان بتوانند در آن به عنوان کنشگران فعال در فرآیندهای تربیتی و آموزشی مشارکت کنند.

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آنا در خصوص طرح‌ها و برنامه‌های جدید این وزارتخانه در زمینه تربیت و آموزش دانش‌آموزان گفت: توجه به تغییرات سریع دنیای دیجیتال و نیاز‌های روز دانش‌آموزان اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از نکات مهمی که ما امروز به آن توجه داریم، استفاده از ظرفیت خود دانش‌آموزان در برنامه‌ریزی‌های تربیتی است. اگر دانش‌آموز وارد فرآیند برنامه‌ریزی شود و به یک کنشگر فعال تبدیل شود، در حقیقت خودش در تغییر و بهبود برنامه‌ها نقش خواهد داشت. این رویکرد به ما کمک می‌کند تا فعالیت‌های تربیتی به‌طور مداوم به روز شوند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش همچنین افزود: در حال حاضر یکی از اقدامات ما تشکیل گروه‌ها و هسته‌های خودجوش توسط دانش‌آموزان است تا آنان در فرایند‌های تربیتی خود شرکت فعال داشته باشند. ما در این برنامه‌ها قصد داریم دانش‌آموزان خودشان برنامه‌ریزی کنند، خودشان اجرا نمایند و ما تنها نقش راهبری را ایفا کنیم.

وی در توضیح بیشتر این طرح‌ها گفت: یکی از ابتکارات ما در این زمینه، راه‌اندازی باشگاه دانش‌آموزی شاد است. این باشگاه مشابه باشگاه‌های مشتریان ایرانسل یا همراه اول است، با این تفاوت که بر اساس فعالیت‌های تربیتی و کنشگری هر دانش‌آموز، امتیاز داده می‌شود. هر دانش‌آموز به ازای میزان فعالیت‌های خود امتیاز دریافت کرده و می‌تواند از ظرفیت‌های ایجاد شده استفاده کند.

پورثانی همچنین اظهار داشت: هدف ما این است که با استفاده از ظرفیت‌های دیجیتال و مجازی، این برنامه‌ها را به بهترین نحو پیاده‌سازی کنیم. در این راستا، برنامه‌ای در حال برنامه‌نویسی است که به زودی رونمایی خواهد شد و در این برنامه، فعالیت‌های تربیتی و مجازی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است.

گوشتیران
قالیشویی ادیب

وی در پایان گفت: با این اقدامات، امیدواریم که بتوانیم یک باشگاه دانش‌آموزی فراگیر در سطح کشور راه‌اندازی کنیم که هر فعالیت و کنش دانش‌آموزان در آن ثبت شده و بر اساس امتیازات، فعالیت‌های مختلفی برای آنان در نظر گرفته شود. این باشگاه‌ها می‌توانند به‌طور قابل توجهی در توسعه برنامه‌های تربیتی و آموزش مجازی برای دانش‌آموزان کمک کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر