دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پاسخ به آنا خبر داد؛

معیار درست در انتخاب رشته چیست؟ + فیلم

معیار درست در انتخاب رشته چیست؟ + فیلم
رئیس اداره کل مهارت دانشگاه تهران خطاب به داوطلبان توصیه‌هایی را بر مبنای انتخاب رشته درست با کمک اطلاعات دقیق ارائه داد.
کد خبر : 930142

فرشته امین رئیس اداره کل مهارت دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره تاثیر انتخاب رشته آگاهانه بر آینده شغلی افراد اظهار کرد: مراحل انتخاب رشته پس از طی کردن دوره متوسطه یکی از حساس‌ترین مراحل است که داوطلبان مطابق آن می‌خواهند مسیر درستی را برای خود انتخاب کنند، پس قاعدتا اطلاعاتی که در این حوزه کسب می‌کنند و تصمیم آنها بر آینده زندگی شان سرنوشت ساز خواهد بود. 

وی افزود: در دانشگاه تهران به سهم خود احساس مسئولیت می‌کنیم تا اطلاعات دقیق و درست را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم.

امین تصریح کرد: در حال حاضر، برخی از افراد ادعای مشاوره انتخاب رشته دارند و اطلاعاتی را در اختیار داوطلبان کنکور قرار می‌دهد که باید گفت آیا همه آنها درست می‌گویند؟ و اطلاعاتی که در اختیار فرد قرار می‌دهند برای شناسایی مسیر آینده شغلی شان مهم است؟.

رئیس اداره کل مهارت دانشگاه تهران ادامه داد: معتقد هستم برای بهترین انتخاب ۳ معیار باید مدنظر قرار بگیرد، در گزینه اول باید توانمندی‌ها و استعداد‌ها برتر در رشته‌های مختلف را شناسایی کنیم تا دریابیم که کجا می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم، در کنار این مورد «علاقه» بسیار مهم است، مثلا شاید رشته‌ای دلخواه فرد باشد، اما متناسب با ویژگی‌ها و تناسب هایش نباشد؛ بنابراین نمی‌تواند در آن رشته موفق عمل کند، پس داشتن علاقه در کنار استعداد و توانمندی و شناخت کامل نسبت به دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف و دانشکده‌ها در کنار هم منجر به موفقیت خواهد شد. 

امین با بیان اینکه لزوما بهترین انتخاب برای تمام افراد به صورت یکسان وجود ندارد؛ تاکید کرد: بهترین انتخاب زمانی معنا پیدا می‌کند که مطابق استعداد، توانمندی و علاقه مدنظر قرار بگیرد. 

وی خطاب به داوطلبان کنکور گفت: کنکوری‌ها برای انتخاب رشته، در ابتدا علایق خود را شناسایی کنند و سپس توانمندی‌ها را بشناسند تا متوجه موفقیت خود شوند و در نهایت با کسب اطلاعات از منابع درست و معتبر که دانشگاه‌ها هستند و واقعیت‌ها را منتقل می‌کنند، می‌توانند تصمیم بگیرند. 

رئیس اداره کل مهارت دانشگاه تهران اضافه کرد: قرار است با انتخاب رشته مناسب حال دلمان خوب باشد، حال خوب زمانی است که درست انتخاب کنیم. همه داوطلبان کنکور وارد دانشگاه می‌شوند، اما حال همه آنها خوب نخواهد بود. 

امین ادامه داد: حال خوب متناسب با علایق و توانمندی‌ها منجر به این می‌شود تا موفق عمل کنیم، اگرموفق باشیم بازار کار بعدی هم برایمان درست است، یعنی می‌توانیم با پیدا کردن شغل مناسب در آینده زندگی خود موفق عمل خواهیم کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب