دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مجری برنامه‌های قرآنی سیما در گفت‌وگو با آنا:

برنامه‌سازان معارفی باید فضای قرآنی و هیئتی را بشناسند/ «اسراء» پیشگام استعدادیابی قرآنی در رسانه ملی

برنامه‌سازان معارفی باید فضای قرآنی و هیئتی را بشناسند  «اسراء» پیشگام استعدادیابی قرآنی در رسانه ملی
مجری برنامه قرآنی «اسراء» معتقد است که برنامه‌سازان و مجریان برنامه‌های معارفی تلویزیون باید سالیان سال در فضای محافل قرآنی و هیئات‌ زیست کرده باشند.
کد خبر : 917277

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدوحید مرتضوی از مجریان شناخته‌شده برنامه‌های قرآنی در شبکه‌های مختلف سیما و به ویژه شبکه قرآن است. او متولد بیستم فروردین ۱۳۴۵ در تهران بوده و فارغ‌االتحصیل رشته مدیریت و همچنین قاری و مدرس قرآن کریم نیز هست.

مرتضوی فعالیت خود را در بخش اجرای تلویزیونی از سال ۱۳۸۲ آغاز کرده و تاکنون اجرای برنامه‌های تلاوت احسن، چشمه‌های جاری، بیان جاودان، طرح‌های قرآنی ۱۴۴۲ و ۱۴۴۳ و ۱۴۴۴ و ۱۴۴۵، برنامه شبانگاهی اسراء و سایر برنامه‌های مناسبتی مختلف در شبکه قرآن و معارف سیما را بر عهده داشته است.

«اسراء»؛ پیشگام استعدادیابی قرآنی در تلویزیون

مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره ویژگی‌های ساخت برنامه‌های معارفی عنوان کرد: سال‌های اخیر با تولید برنامه‌هایی همچون «حسینیه معلی» و «محفل» شکل‌های جدید از تولید برنامه‌های تلویزیونی در این موضوعات را شاهد بوده‌ایم. خدا را شکر من این توفیق را داشته‌ام که این نگاه متفاوت را از بیش از یک دهه پیش در شبکه قرآن سیما و با تولید مجموعه برنامه «اسراء» که پیشگام برنامه‌های استعدادیابی قرآنی بود داشته باشم.

وی اظهار کرد: چهار سال پیش بود که در این برنامه به مناسبت نیمه شعبان و ولادت حضرت ولیعصر (عج)، ما یک فضای رقابتی و استعدادیابی را در مداحی، مولودی‌خوانی، سرود و ارجوزه بین‌علاقه‌مندان در دو گروه سنی نوجوان و بزرگسال برگزار کردیم. شیوه اجرای من هم در آن برنامه کاملاً متفاوت از سبک رسمی و مألوف اجرای برنامه‌های مذهبی بود. این رقابت در سال‌های بعد هم ادامه پیدا کرد و با استقبال مخاطبان مواجه شد.

برنامه‌سازان معارفی باید فضای قرآنی و هیئتی را بشناسند/ «اسراء» پیشگام استعدادیابی قرآنی در رسانه ملی است

مرتضوی گفت: از سوی دیگر برنامه را به تهران و داخل استودیو محدود نکردیم؛ شهربه شهر می‌رفتیم و با مخاطبان کودک و نوجوان و خانواده‌ها به صورت چهره به چهره برنامه را اجرا می‌کردیم. خوشحالم که خیلی از استعداد‌هایی که در این دوسال در دو برنامه «محفل» و «حسینیه معلی» شرکت کرده‌اند، از بین همان استعداد‌های کودک و نوجوان در برنامه اسراء بودند.

این مجری برنامه‌های تلویزیونی افزود: خوشبختانه برنامه اسراء در زمان خودش دیده شد و همچنان هم به عنوان یک برنامه موفق در حوزه برنامه‌های معارفی سیما شناخته می‌شود. در یک دوره از جشنواره تلویزیونی جام جم به عنوان بهترین مسابقه تلویزیونی انتخاب شد و سرو زرین جشنواره را دریافت کرد. همه اینها از لطف خدا و البته تلاش همکاران من بود که خلاقیت را وارد فضا‌های معنوی و معرفی برنامه‌های قرآنی کردند.

سختی‌های برنامه‌سازی معارفی و قرآنی

وی عنوان کرد: سبک جدیدی که برنامه‌هایی مثل حسینیه معلی در پیش گرفته‌اند، چه درقالب مداحی و نوحه‌سرایی در عزاداری‌ها و چه سرودخوانی و مولودی‌خوانی در ایام جشن و سرور قابل تحسین است، چون من به عنوان مجری و تهیه‌کننده‌ای که سال‌ها در این عرصه فعالیت کرده، کاملاً با سختی‌های این فضا آشنا هستم.

مرتضوی تصریح کرد: البته می‌توانیم درباره نقد‌ها و ایرادات احتمالی هم صحبت کنیم، اما فراموش نکنیم که دیکته نانوشته غلط ندارد.

وی گفت: به هرحال محدوده برنامه‌ساز و مجری در چنین برنامه‌هایی باید تا جایی باشد که شأن کلام الهی و جایگاه خاندان پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) در آنها رعایت شود و به بهانه جذب مخاطب، رشته امور از دست نرود.

مرتضوی افزود: چرا مراجع معزز تقلید، اساتید قرآن کریم و بزرگان دینی ما در طول تاریخ این اندازه نسبت به تقدس کتاب خدا و قرائت قرآن حساس بوده‌اند؟ این همه تأکید آنها مبنی براین که قرائت قرآن به سمت غنا و و خوانندگی نرود برای چیست؟ قرآن مجید کلام وحی است و از سوی پروردگار متعال نازل شده و حتماً باید به زیباترین و جذاب‌ترین شکل به گوش مخاطبان برسد، امّا همین انتقال زیبا و جذاب هم چارچوب و سنت مختص به خودش را دارد که از بزرگان دین به ما رسیده است.

این مجری و برنامه‌ساز تلویزیونی عنوان کرد: این اتفاق در فضای مداحی هم وجود دارد؛ خدا را شکر همکاران ما در این دو برنامه بسیار خوب عمل کرده‌اند و استقبال اقشارگوناگون مخاطبان هم گواهی بر این مدعا است، اما باید قبول کنبم که کار رسانه‌ای در این حوزه واقعاً سخت است و ظریاف خاصی دارد. رعایت چارچوب‌ها و مرز‌ها دشوار است و برنامه سازان حتماً باید به این موارد مسلط باشند. نباید خدای نکرده به بهانه دیده‌شدن یا به تعبیر امروز «وایرال شدن» به شأن این فضا‌ها خدشه‌ای وارد شود.

برنامه‌سازان معارفی فضای قرآنی و هیئتی را زیست کرده باشند

وی گفت: باید دقت کنیم که عزیزانی در این عرصه تصیم‌گیرنده، برنامه‌ساز و مجری باشند که حتماً سالیان سال در فضای محافل قرآنی و هیئت‌ها زیست کرده‌اند. این آشنایی عمیق و تجریه زیست مستقیم بسیار مهم است و از بسیاری از سوءتفاهم‌ها و انحراف‌ها جلوگیری خواهد کرد. این که قاری قرآن روی آنتن رفتاری دور از شأن محافل قرآنی داشته باشد یا مداح با هر نیتی تقلید صدا بکند قابل پذیرش نیست؛ البته که فضای بانشاط و دکور‌های چشم‌نواز و ریتم جذاب از ملزومات تولید چنین برنامه‌هایی است.

مرتضوی افزود: به هر حال، برای همه همکارانم در شبکه‌های مختلف سیما که در این فضا زحمت می‌کشند آرزوی موفقیت دارم؛ به ویژه سازندگان برنامه «حسینیه معلی» که این روز‌ها در حال تدارک تولید و پخش سری جدید این برنامه در ایام محرم و صفر هستند.

برنامه‌سازان معارفی باید فضای قرآنی و هیئتی را بشناسند/ «اسراء» پیشگام استعدادیابی قرآنی در رسانه ملی است

لازم به یادآوری است، فصل نخست «حسینیه معلی» در ۱۵ قسمت در دهه اول محرم ۱۴۰۱ از آنتن شبکه سه سیما پخش و با استقبال خوب مخاطبان تلویزیونی و رسانه‌ها مواجه شد. سعید حدادیان، سید مجید بنی فاطمه، محمد صمیمی و مهدی رسولی چهار کارشناس این برنامه بودند.

فصل دوم «حسینیه معلی» نیز به تهیه‌کنندگی سعید ستودگان به مناسبت اعیاد شعبانیه بهمن سال گذشته روانه آنتن شبکه سه سیما رفت و اکنون فصل جدید این برنامه به مناسبت ماه محرم در مسیر تولید قرار گفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته