دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یادداشت وارده|

نگاهی به شخصیت امام خمینی(ره) در عرصه سیاسی

نگاهی به شخصیت امام خمینی(ره) در عرصه سیاسی
امام خمینی شخصیتی کاملاً شجاع و نترس داشت؛ امام در عرصه‌ سیاسی، همین شجاعت را با جدّیت ترکیب و با همراه‌کردن مردم، حکومتی که دو هزار و پانصد سال سابقه داشت را ویران و یک طرح نو به مردم عرضه کرد.
کد خبر : 918460

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، تاکنون کتاب‌های متعددی درباره شخصیت امام خمینی (ره) نوشته شده است. یکی از کتاب‌های خوب در این زمینه کتاب «مهدی سیرت» گلچینی از لطافت‌های زندگی امام خمینی قدس‌سره نوشته سید محمد کاظم سجادی از نشر جمال است که به ویژگی‌های منحصربه‌فرد بنیانگذار جمهوری اسلامی می‌پردازد.

حجت الاسلام علیرضا سبحانی‌نسب نویسنده و مدیر نشر جمال در یادداشتی درباره شخصیت حضرت امام با نگاه به این کتاب نوشته است؛

ما در جامعه‌مان افرادی داریم که به لحاظ شخصیّتی، ویژگی‌هایی دارند. مثلاً یکی هنرمند بسیار توانمندی است و نقاشی‌های بی‌نظیری می‌آفریند، یکی نویسنده‌ی فوق‌العاده‌ خلاقی است و رمان‌های جذّاب می‌نویسد. یکی شاعر است و به گونه‌ای قافیه و ردیف را کنار هم می‌چیند که همه مخاطبان و خوانندگان و شنوندگانش مبهوت می‌مانند. ولی ممکن است همان شاعر در عرصه‌های دیگر زندگی‌اش خیلی ضعیف باشد شکست خورده باشد یا آن نویسنده همین‌طور یا آن هنرمند، آن کسی که کار فنی می‌کند و هر کس دیگر دچار ضعف در برخی ابعاد باشد.

یک شخصیت بسیار کمیاب و جامع الاطراف

اما بعضی شخصیت‌ها خیلی کمیاب هستند و ویژگی‌های جامعی کنار هم دارند، یعنی تمرکزشان بر بُعدی از ابعاد شخصیتشان موجب نشده که از ابعاد دیگر غافل بشوند. یکی از این شخصیت‌های کمیاب در دوره‌ ما امام خمینی است که به عنوان مثال و الگو می‌توان به ایشان اشاره کرد.

وقتی شما آثار فقهی امام خمینی را نگاه می‌کنید، یک فقیه برجسته است.وقتی آثار اصولی‌اش را نگاه می‌کنید، یک اصولی برجسته و نوآور است که هم در دانش فقه و هم در دانش اصول، نوآوری دارد و کتاب‌ها و تقریرهایی که شاگردهای ایشان نوشته‌اند، کاملاً می‌توانند به درستی این مطلب گواهی بدهند. در عین حال ایشان در فلسفه کار کرده‌اند، فیلسوف توانمندی بودند و در این زمینه هم آثار ارزشمندی را از خودشان به جای گذاشته‌اند. در عرفان اسلامی؛ هم عرفان عملی و هم عرفان نظری، حرف برای گفتن دارند. از سوی دیگر از نظر شخصیتی‌، بسیار انسان شجاعی است. یعنی کار علمی کردن، موجب نشده که دلاوری و جگردار بودن و دل بزرگ داشتن را از دست بدهد.

امام شخصیتی کاملاً شجاع و نترس دارد؛ سری بی‌باک که آن جایی که لازم باشد فریاد می‌زند و آن جایی که لازم باشد هزینه می‌دهد. در عرصه‌ سیاسی، امام همین شجاعت را با جدّیت خودش ترکیب می‌کند و با همراه کردن مردم و جامعه موفق می‌شود حکومتی که دو هزار و پانصد سال سابقه دارد و نسل اندر نسل به صورت سلسله و پادشاهی جلو آمده را براندازد و یک طرح نو، به مردم عرضه کند. طرح جدیدی که باز حاصل نوآوری خودش است. یعنی جمهوری اسلامی با این سیستم و ساختار و تشکیلات چیزی نیست که به صراحت در آیات و روایات آمده باشد. برداشت مرحوم امام خمینی به عنوان یک فقیه جامع الشرایط از احکام حکومتی اسلام، ضرورت تعطیل نشدن حدود و اقامه امر به معروف و نهی ازمنکر، در کنار نوآوری، خلاقیت و نظریه‌پردازی شخص خودش جمهوری اسلامی را متولد می‌کند و چهل و چند سال است که نظام با همین سیستم جلو می‌آید.

ساعت‌ها با امام تنظیم می‌شد

هم‌زمان همین شخصیت دوران رهبری‌اش عمدتا به جنگ می‌گذرد، جنگ بسیار شدیدی که کشورهای بزرگ دنیا از ارتش صدام پشتیبانی می‌کردند، ولی ایشان همزمان با مدیریت این صحنه‌ی نبرد، از مباحث عرفانی و اخلاقی و خودسازی و تهذیب نفس خودش غافل نبود، ماه رمضان مطلقا دیدار نمی‌کند و فقط به عبادت و قرآن و نماز شب مشغول است. نماز شبش به گواهی اطرافیانش شبی ترک نمی‌شود. بسیار آدم وقت‌شناسی است، بسیار به استفاده‌ی از عمر و عدم اتلاف وقت اهمیت می‌دهد، جوری که در نجف معروف است وقتی ایشان وارد حرم امیرالمؤمنین می‌شد یا می‌خواست به درسش برود، برخی از آن مغازه‌دارها و کاسب‌های اطراف ساعتشان را با ایشان تنظیم می‌کردند، حالا شاید این حکایت خالی از مبالغه نباشد، ولی به هر حال نشان می‌دهد که این عالم دینی چقدر به نظم اهمیت می‌دهد. شاید خیلی‌ها اینگونه نباشند، ولی ایشان به عنوان مرجع تقلید و شخصی که ریشش را در اسلام و مباحث دینی سفید کرده اینقدر به نظم در امور خودش حساس است و ظرافت‌هایی زندگی‌شان دارد که با دقت در آنها می‌توان نکته‌های فراوان آموخت؛ در بحث عدم اسراف و قناعت، در بحث تعامل با خانواده، توجه به خانواده، برنامه‌ریزی و غیره، که گوشه‌هایی از این را می‌توانید در کتاب مهدی سیرت که خاطراتی آموزنده از زندگانی امام خمینی است، ببینید. خیلی از این ظرایف و لطایف را به صورت گزیده‌های کوتاه نویسنده در کتاب آورده که کاملا قابل استفاده است.

ما امروز بسیار احتیاج داریم به این که این الگوی شریف به ملت ایران معرفی بشود و جوانان بتوانند از این ویژگی‌های برجسته ایشان، الگو بگیرند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته