دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره حجاب چه گفتند؟

نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره حجاب چه گفتند؟
نشست تخصصی نمایندگان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با محوریت زنان، جایگاه آن‌ها در جامعه و مباحثی همچون حجاب و عفاف برگزار شد.
کد خبر : 918518

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست تخصصی با محوریت زنان، صبح امروز یکشنبه سوم تیر با حضور نمایندگان کاندیدا‌های ریاست جمهوری برگزار شد. در این نشست قوی، نماینده حجت‌الاسلام پورمحمدی، مهاجرانی، نماینده مسعود پزشکیان، یکه زارع، نماینده علیرضا زاکانی، گیتی پسند نماینده سعید جلیلی و برخی اصحاب رسانه و بانوان نخبه اجتماعی حضور داشتند و این رویداد به دبیری مرضیه رییسی در خانه اندیشه‌ورزان جوان برگزار شد.

«برچسب نزنیم!»

یکه زارع نماینده علیرضا زاکانی در بحث زنان گفت: باید در نظر داشته باشیم که «برچسب نزنیم!» آیا لایحه امنیت چیزی جز مطالبه رهبری است؟ یک عده می‌گویند در رویکر‌دهای خانواده نباید دخالت کرد، این لایحه از شانزده سال پیش مانده بود که با امضای شهید رئیسی به شورای امنیت رسید و می‌شنیدیم که در مجلس هم چه چیز‌هایی راجع به آن می‌گفتند و باز همان فضا علیه لایحه بود. الان کسی نیست که بگوید زن نباید جدی گرفته شود، در مقام کلیات همه نامزد‌ها به نحوی صحبت می‌کنند، اما اگر بحث لایحه حقوق زن شود آنجا همه چیز تغییر می‌کند.

مرضیه رئیسی دبیر نشست گفت: همه ما در این زمینه اتفاق نظر داریم که بگوییم احقاق حقوق زن بحثی مبنایی است که حق و تکلیف با هم باید باشد.

نگاه انسانی درست به زن در قرآن

قوی نماینده حجت الاسلام پورمحمدی نیز اظهار داشت: یک عده در جامعه فقط دنبال حقوق زن رفتند، اما باید بگوییم مسئولیت و حقوق با هم کامل می‌شود و اشکالی هم که به این بحث وارد می‌شود، این است که اگر این دو را باهم ببینیم نگاه انسانی درستی در قرآن است.

بن بست‌ها را با تصویر درست از زن ایرانی بشکنیم

گیتی پسند نماینده سعید جلیلی نیز گفت: امیدواریم این بحث‌ها منشایی برای بحث‌های زن و خانواده فرای انتخابات و ریاست جمهوری باشد و آرمان خوب زن و خانواده را درست به تصویر بکشیم و با این تصویر به نقل از حضرت آقا بن بست‌های این عرصه را با این تصویر زن ایرانی بشکنیم.

وی یادآور شد: دیدگاه سعید جلیلی درباره زن در مسیر پیشرفت زنان است، فارغ از اینکه آن زنان روستایی، شهری، اهل سنت یا شیعه باشند. مسئله ما مربوط به کل زنان جامعه است فارغ از جایگاهی که دارند. من فکر می‌کنم مسئله زنان چتری روی سایر مسائل است. مسئله اشتغال، آموزش عالی، زنان خانوار و… همه مسائل مهمی هستند اما چتر فراگیر همان هویت یابی زن مسلمان در مسیر پیشرفت انقلاب اسلامی است. آیا اراده مستقل برای زنان قایل هستیم؟ اینها باید مشخص شود.

سوال: بحث حجاب

گیتی پسند نماینده سعید جلیلی در بحث حجاب گفت: دراین بحث باید به قبل انقلاب برگردیم، ریشه‌ها را دریابیم که چطور زنان دست به مبارزه برای رسیدن به حقوق خود می‌زنند. امام با ندای انسانی زنان را وارد میدان می‌کند، آنان خود را در امور کشور دخیل می‌دانند و امام زنان را به خوانش جدیدی از جنسیت دعوت می‌کند. به مرور وقتی از این آرمان نهضت فاصله میگیریم این شعار‌ها تضعیف می‌شود و اینها وظایف خود را واگذار می‌کنند.

وی در این باره افزود: زن دیگر این روز‌ها تولید کننده نیست، هجمه‌های فرهنگی را هم دریافت می‌کند. اگر زنان خودشان در همه عرصه‌ها صاحب هویت و نقش آفرینی بدانند چادر مفهوم پیدا می‌کند، الان چادر فاقد مفهوم شده و ما نتوانستیم درست کار کنیم. مخالفت خانم‌ها با بحث حجاب هم بحث گسترده‌ای است، اگر قانون را در همه زمینه‌ها ساری بدانیم مشکل حل می‌شود اگر خود خانم‌ها هم خود را مسئول می‌دانستند، تکالیف دیگر در پیچیدگی این مسئله هم مشخص می‌شد.

وی اظهار داشت: نسبت من با قانون این است، حتما ما به قانون در حجاب نیاز داریم، اما پیش نیازش رعایت مقررات است اگر آن را رعایت نکنیم، رویکرد پلیسی زورش کمتر از تربیت است این به معنی این نیست که با ساختارشکن‌ها برخورد نمی‌شود. قانون حجاب همراه با مردم باید باشد نه علیه مردم.

یکه زارع نیز دراین باره گفت: حجاب زمان پیروزی انقلاب لباس مبارزه زنان بود تا هویت پیدا کنند و این جا افتاد که بی حجابی ابزار مبارزه شان است پس معنابخشی خیلی مهم است، عرصه اجتماع نمی‌تواند رها شود، به ضرورت عقلی که عرصه اجتماع باید از آلودگی حفظ شود ولی خیلی باید مراقب باشیم.

مهاجرانی نماینده مسعود پزشکیان در این نشست گفت: موضوع حجاب از ساحت انسان می‌آید ساحت‌های مختلف رفتار و گفتار و… قبل از انقلاب پوشش در ساحت باور قرار داشت این تفکیک را باید قائل شویم و بدانیم ما نمی‌توانیم رفتار را درست کنیم، قبل از اینکه به باور نرسیدیم. جامعه زنان در حال حاضر نمایندگی درستی نشده است. ما آدم‌ها را پس زدیم در جامعه اقلیت دینی داریم، همه ادیان پوشش دارند، اما ما به آن‌ها توجه نکردیم و به اندازه کافی به حقوق و موضوع زنان وقوف درست نداریم و البته نداشتیم که اینطور شد.

نماینده پزشکیان: وهم است که فکر کنیم با قانون حجاب همه چیز حل می‌شود

وی یادآور شد: این وهم است که فکر کنیم با قانون حجاب همه چیز حل می‌شود رویکرد‌های ایجابی نباید جایگزین سلبی شود، جاذبه در حد نهایت، دافعه در حد ضرورت! ما جاذبه حداکثری ایجاد نکردیم. طبق تحقیق سال ۹۸، ۸۰درصد زنان جامعه ما حجاب عرفی را به رسمیت می‌شناختند این نشان دارد که توجه ما به رویکرد‌های ایجابی ضعیف است. رویکرد سلبی حد دارد از حدی بیشتر جواب نمی‌دهد! باید سیاست گذار بداند تا کجا چه کار کند. اگر می‌گوییم قانون جوان امروز می‌گوید کجای قانون صددرصد اجرا می‌شود و این نکته کلیدی است؟

وی با اشاره به اهمیت پوشش اسلامی اظهار داشت: رویکرد‌های فرهنگی اصیل مثل خیلی کشور‌های اسلامی دیگر میتواند باشد.

قوی نماینده حجت‌الاسلام پورمحمدی نیز افزود: ما اول باید مشخص کنیم حرف‌مان الان حجاب، عفاف یا پوشش است. پوشش هویت همه کشورهاست هر معنایی می‌تواند داشته باشد. گشت ارشاد بحث عفاف و حجاب را دارد نه پوشش. حجاب برای ما مهم است برای اینکه مبنای اخلاقی دارد. ما یک اصل داریم حجاب و دولت باید در تمام عرصه‌ها ورود کند و حجاب هم یکی از آنهاست. فردی و خانوادگی به دولت ربط ندارد، اما اینکه وارد اجتماع شود شرط حجاب است.
اگر جایی پول شویی می‌شود، اگر مشکلی هست و چیز‌های دیگر ربطی به حجاب ندارد، با جوان باید دراین باره درست صحبت کرد. انقلاب ما پسوند اسلامی دارد و این ما را مکلف می‌کند.

گیتی پسند درباره چگونگی ترویج نظام‌مند حجاب در جامعه توضیح داد: ما اگر می‌گوییم پوشش ریشه دارد فقط ساحت باور نیست ساختار‌های اجتماعی، مدل توسعه و … مهم است. ما در جامعه طبقه ایجاد کردیم. ما لباس مناسب و مزون و شرایط درست برای سروسامان دادن به این وضع دست مردم نمی‌دهیم . 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته