دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

محفل خاطره‌‌بازان سینما با «نوای آفتاب» و رنگ موسیقی +فیلم

محفل خاطره‌‌بازان سینما با «نوای آفتاب» و رنگ موسیقی +فیلم
اجرای کنسرت «موسیقی فیلم‌های جهان» توسط ارکستر «نوای آفتاب» با مرور بخشی از موسیقی‌های شاخص تاریخ سینما، اوقات خوشی را برای علاقه‌مندان به هنر هفتم رقم زد.
کد خبر : 918483

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علاقه‌مندان به سینما در گنجینه خاطرات خود انبوهه‌ای از تصاویر، شخصیت‌ها، گفتارها، سکانس‌ها، نواها، قاب‌ها و موقعیت‌ها را حفظ کرده اند. یک انبار دوست‌داشتنی و جذاب که علاوه بر بهره‌گیری در نقد‌ها و تحلیل‌ها، می‌تواند یک خوراک مناسب برای مرور خاطرات و لذت از جذابیت‌های بصری و محتوای هنر هفتم باشد.

در این بین، موسیقی به عنوان یکی از ارکان مهم آثار ماندگار تاریخ سینما جایگاهی قابل‌توجه در این فرایند مرور خاطرات دارد. جایی که با ترکیب ساز‌ها و نُت‌ها، اثری جدید خلق می‌شود تا در ترکیب با تصویر روی پرده، فرایند انتقال معنا و زیبایی به مخاطب را سرعت ببخشد.

این گونه است که سینمادوستان سینه‌چاک هنر هفتم یا همان «سینه‌فیل‌ها» همواره نسبت به موسیقی فیلم و خالقان این آثار ماندگار نگاهی حسرت برانگیز، یادابتلا (نوستالژیک) و توام با احترام داشته‌اند. در چنین فضایی است که همت و ذوق یک ارکستر بخش خصوصی برای برگزاری کنسرتی با محوریت موسیقی فیلم‌های جهان معنا می‌یابد.

ارکستر «نوای آفتاب» در شامگاه آخرین روز بهار ۱۴۰۳ در قالب کنسرت «موسیقی فیلم‌های جهان» و در دو نوبت، برگزیده تعدادی از آثار ماندگار تاریخ سینما و دو فیلم ایرانی را به صورت ارکسترال و بی‌کلام اجرا کرد. تنظیم و ارکستراسیون قطعات اجرا شده در این رویداد توسط محمدرضا آقایی، فیروز ویسانلو و امین سالمی انجام شده بود.

 قطعه‌هایی که اجرا شدند و خاطره‌هایی که دوباره جان گرفتند

موسیقی فیلم «راکی» ساخته «جان جی. آویلدسن» و آهنگسازی «بیل کانتی» محصول سال ۱۹۷۶ با درون‌مایه پویا و ریتم تند و انگیزه‌بخش خود در نوبت اول اجرا (ساعت ۱۸) به عنوان اولین قطعه در نظر گرفته شده بود هرچند در نوبت دوم (ساعت ۲۱) این ترتیب به هم خورد.

کنسرت نوای آفتاب//////////

«پدر خوانده» (محصول سال ۱۹۷۲) فیلم ماندگار و پر طرفدار تاریخ سینما به کارگردانی «فرانسیس فورد کوپولا» و با موسیقی جادویی و رمزآمیز «نینو روتا» نیز از جمله آثاری بود که به شدت مورد استقبال و تشویق حاضران در برج میلاد قرار گرفت؛ به ویژه این که نمایش برش‌های تدوین شده این فیلم در نمایشگر بزرگ پس زمینه‌ها نیز به این تداعی خاطرات کمک می‌کرد. جایی که شخصیت‌هایی همچون «دون ویتو کورلئونه» و دو پسرش مایکل و سانی و وکیل او «تام هاگن» با هنرمندی بازیگران شاخصی همچون «مارلون براندو»، «ال پاچینو» و «رابرت دووال» روی پرده جان گرفتند و پس از پنجاه سال همچنان مخاطب را به وجد آوردند.

«۱۴۹۲: فتح بهشت» که با نام «کریستف کلمب» نیز شناخته می‌شود از ساخته‌های «ریدلی اسکات» است که بیش از نام کارگردان و بازیگرش با ملودی جذاب «ونجلیس» یونانی شناخته می‌شود. این اثر که محصول سال ۱۹۹۲ است، واقعیتی تاریخی را در قالب یک درام ماجراجویانه و سفرمحور روی پرده برد و با موسیقی حماسی خود در ذهن سینما دوستان ماندگار شد.

«دسپرادو» به کارگردانی رابرت رودریگز و آهنگسازی گروه «لوس لوبوس» محصول ۱۹۹۵، «سینما پارادیزو» فلیم خاطره انگیز جوزپه تورناتوره ایتالیایی با آهنگسازی «انیو موریکونه»‌ی بزرگ نیز از آثاری بودند که این حس‌آمیزی را کامل کرده و تماشاگران را به حال و هوای داستان‌‍های پرکشش خود بردند.

از ملاقات با «لئون» تا غرق شدن در خاطرات تایتانیک 

اثر شاخص دیگری که از «انیو موریکونه» آهنگساز مطرح تاریخ سینما توسط «ارکستر آفتاب» اجرا شد «خوب، بد، زشت» به کارگردانی «سرجیو لئونه» بود. فیلمی ماندگار که در سال ۱۹۶۶ ساخته شد و به عنوان نماد سینمای موسوم به «وسترن اسپاگتی» شناخته می‌شود.

«لئون حرفه‌ای» (یا لئون) به کارگردانی و آهنگسازی «اریک سِرا» و بازی «ژان رنو»، «ناتالی پورتمن» و «گری اولدمن»، از دیگر فیلم‌های محبوب علاقه‌مندان به سینما به ویژه دوستداران داستان‌های جنایی و مافیای است. اثری که با گذشت سی سال از زمان تولیدف همچنان دیدنی بوده و بار‌ها از شبکه‌های مختلف تلویزیونی نیز پخش شده است.

تابستان گرم سال ۱۳۷۷ بود که انتشار نسخه ویدئویی و غیررسمی «تایتانیک» فیلم جنجالی، جذاب و پرافتخار جیمز کامرون با آهنگسازی «جیمز هورنر» موج رسانه‌ای عظیمی در مطبوعات چاپی آن زمان به راه انداخت. تصاویر «جک» و «رُز» دو جوان عاشق‌پیشه این فیلم خیلی زود روی تی‌شرت‌های نوجوان‌پسند نقش بست و به پوستر روی دیوار اتاق‌ها تبدیل شد و البته مثل همه موج‌های این چنینی تب تندی بود که زود هم به عرق نشست. با این حال برای طرفداران سینما «تایتانیک» و روایت مهیج و دراماتیک «جیمزکامرون» از واقعه‌ای تاریخی همچنان جاودانه است به ویژه این که موسیقی این فیلم نیز شاید فراتر از خود اثر، به نمادی برای داستان‌ها و موقعیت‌های احساسی و عاشقانه تبدیل شده است.

«داستان عشق» به کارگردانی «آرتور هیلر» و آهنگسازی «فرانسیس لِه»، محصول سال ۱۹۷۰ نیز چنین ویژگی را در خود دارد و ملودی آن بسیار بیشتر از داستان این فیلم یا بازیگران شناخته می‌شود. «دزدان دریایی کارائیب» با آهنگسازی «هانس زیمر» آهنگساز پرکار و پرطرفدار دودهه گذشته سینمای جهان نیز قطعه دیگری بود که در دو نوبت اجرای این کنسرت در شامگاه گرم آخر خردادماه به روش مخاطبان حاضر در برج میلاد رسید.

سرانجام باید به موسیقی صمیمی، پویا و محبوب آثار چارلی چاپلین افسانه‌ای اشاره کنیم که در هر دو نوبت اجرای آن حال و هوایی بانشاط و شورانگیز به سالن داد. اما در بین آثار خارجی علاوه بر این فیلم‌های سینمایی، موسیقی حماسی و انگیزه‌بخش مجموعه «بازی تاج و تخت» نیز اجرا شد. اثری به آهنگسازی رامین جوادی آهنگساز ایرانی ساکن آمریکا و کارگردانی «دیوید بنیاف» و «دی. بی. وایس» که به خوبی حال و هوای سلحشورانه و در عین حال سرشار از نیرنگ‌ها و زد وبند‌های پشت‌پرده که در این اثر مشهود است را منعکس می‌کرد.

احضار کمال‌الملک و ابن‌سینا با جادوی موسیقی

در بخش آثار ایرانی، موسیقی دو فیلم سینمایی «قیصر» ساخته اسفندیار منفردزاده و به کارگردانی مسعود کیمیایی و کمال‌المک با آهنگسازی فرهاد فخرالدینی و ساخته علی حاتمی و مجموعه بوعلی سینا به کارگردانی کیهان رهگذر که همچون کمال‌الملک، فخرالدینی آهنگسازی آن را برعهده داشته است اجرا شد. آثاری که علاوه بر ویژگی‌های فنی و محتوایی، بیش از هر چیز با عناصر هویتی ایرانی و بومی در برهه‌های مختلف تاریخی شناخته می‌شود.

اجرای قطعه «فتح بهشت» در نوبت اول کنسرت، در همان لحظات آغازین به دلیل ناهماهنگی بین نوازندگان با وقفه‌ای چند ثانیه‌ای همراه شد. امین سالمی رهبر ارکستر بلافاصله پس از پایان این قطعه ضمن عذرخواهی از مخاطبان، این اتفاق را ناشی از خستگی شدید اعضا به خاطر تمرین‌های فشرده چند روز اخیر دانست. سالمی همچنین از همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور مجوز بدون چالش و بی‌دردسر برگزاری این اجرا نیز تشکر کرد و از تماشاگران خواست تا به این بهانه، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در سالن حضور داشت را نیز تشویق کند.

در ادامه این صحبت‌ها، جابر ماجدی مدیر ارکستر نیز روی سن آمد و توضیحاتی را درباره شکل‌گیری این گروه و چگونگی تدارک این کنسرت بیان کرد.
هنرمندانی همچون منوچهر والی‌زاده، سید جواد هاشمی، مریم امیرجلالی، امید جهان، سیامک اشعریون، سجاد افشاریان اردشیر منظم، کیومرث مرادی، بهزاد رحیم‌خانی، محمد بحرانی، بابک زرین، بهمن دان، فرزاد حسنی، مریم بخشی، فرشته محمدی، مهرداد ضیایی، شبنم مقدمی، فاطمه مسعودی‌فر، عمار تفتی، امیر اسکندری و حمید خزاعی از جمله تماشاگران اجرای این کنسرت در دو نوبت عصر و شب بودند.

مریم امیرجلالی در پایان این کنسرت به روی سن آمد و در صحبت‌های کوتاهی گفت: به خاطر این شب خاطره‌انگیز از همه شما سپاسگزارم. از دوستانی که اطراف من هم نشسته بودند عذرخواهی مکنم که جیغ زدن‌های من را تحمل کردند. امیدوارم آقای سالمی همیشه سالم و سرحال باشند و باز هم شاهد هنرنمایی ایشان باشیم. امشب با شنیدن این آثار، خاطرات پنجاه ساله برای من زنده شد.

همچنین در ادامه جابر ماجدی به روی سن آمد و با اعلام این که محمد ابهری بازیگر قدیمی سینما، تئاتر و تلویزیون هم یکی از مهمانان ویژه این کنسرت است عنوان کرد: ما امشب موسیقی سریال بوعلی سینا را اجرا کردیم و آقای ابهری از بازیگریان این مجموعه تلویزیونی خاطره‌انگیز بودند. به همین مناسبت میخواهم به نمایندگی از اعضای ارکستر «نوای آفتاب» لوح تقدیری را به رسم یادبود به ایشان اهدا کنم.

گروهی که دربرج میلاد خاطره سینمایی ساختند

لازم به یادآوری است، ۳۸ نوازنده حاضر در این گروه در سه بخش ساز‌های کلاسیک (ارکستر زهی و فلوت و پیانو)، بخش پاپ (گیتار کلاسیک و اکوستیک، گیتار بیس، هارمونیکا و ساکسفون، درامز و کونکا و پرکاشن) و گروه ساز‌های ایرانی شامل عود، تار، سنتور، قانون، تمبک و دف به هنرنمایی پرداختند.

داریوش حجازی، علیرضا چهره غانی، فرناز دارویی، نگین سمائی، آرش مسلمی و منصور صفائیان (ویولون یک)، بهراد سوخکیان، مسعود مقدم، فاطمه بلادر، فرید ذاکری و علی تفضلی (ویولون ۲)، همایون هاشم زاده، فرگل ساکت، الهام آقا بابایی و آرش گنجه (ویولا)، سوگل شیری، غزل راکی، هلیا رضایی و رها ساجدی (ویولنسل)، پروانه انارکی (کنترباس)، روشنک نوشی و لیدا باقری (فلوت)، محسن مهاجر (هارمونیکا)، بنیامین بیانی (ساکسفون)، حامد تحصیلی (پیانو)، فیروز ویسانلو و امیر کاشانی (گیتار)، محمد صادق فرزانه (گیتاربیس)، دامون نوردین (درامز)، فردین فیروزکوهی (سنتور)، ابراهیم یساول زاده (قانون)، مسعود زاهدی پور و مریم پناهی (تار)، محمدرضا آقایی (مولتی عود و اینوک)، روزبه زرعی، کوروش حجازی و حامد جوهرستانی (کوبه‌ای و پرکاشن) از نوزاندگان این کنسرت در اجرای برج میلاد بودند.

همچنین داریوش حجازی کنسرت مایستر، فیروز ویسانلو مایستر گروه پاپ، محمدرضا آقایی، فیروز ویسانلو و امین سالمی تنظیم کننده‌ها و جابر ماجدی مدیر ارکستر، علی مطمئن زاده کارگردان ویدئوها، زهره سعیدی روابط عمومی و سمانه شعبانی گرافیست این کنسرت بودند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته