دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سلامت و دولت آینده (۳)؛

لزوم توجه دولت چهاردهم به اسناد بالادستی در حوزه بهداشت/ اولویت‌های سلامت بر پایه علم باشد نه هیاهوی کاذب+ فیلم

لزوم توجه دولت چهاردهم به اسناد بالادستی در حوزه بهداشت  اولویت‌های سلامت بر پایه علم باشد نه هیاهوی کاذب+ فیلم
رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه جایگاه حقیقی و واقعی جامعه پزشکی باید توسط دولت آینده درک شود، گفت: برنامه‌ریزی برای حوزه سلامت، نظارت و اجرای آن صرفاً باید بر اساس اسناد و قوانین بالادستی در حوزه بهداشت و درمان باشد.
کد خبر : 917256

محمد رئیس‌زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، با بیان اینکه امیدوارم انتخابات پرشوری در کشور برگزار شود، گفت: از همه همکاران خود در جامعه پزشکی مجدانه می‌خواهم که در این انتخابات حضور پیدا کنند، چراکه تأثیر بسیار مستقیم و زیادی روی حال و روز این جامعه داشته و می‌توانم بگویم سرنوشت و آینده جامعه پزشکی با این انتخابات مرتبط است.

جایگاه حقیقی جامعه پزشکی درک شود

وی به بیان انتظارت جامعه پزشکی از دولت آینده پرداخت و گفت: در دولت‌های قبلی اشکالاتی در حوزه سلامت وجود داشت، ذکر این اشکالات بدین دلیل است که مطالبات جامعه پزشکی در این حوزه بوده و دولتی که قرار است سر کار بیاید باید برای رفع این اشکالات چاره‌ای بیندیشد. نکته نخست این است که جایگاه حقیقی و واقعی جامعه پزشکی باید توسط دولت آینده درک شود. این نکته بسیار مهمی است؛ جدا از اخبار زرد و بعضی پدیده‌های غالب غیر واقعی اجتماعی و رسانه‌ای حقیقت جامعه پزشکی باید درک شود.

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: نکته دوم این است که به جای تهدید بای به جامعه پزشکی به عنوان یک فرصت نگاه شود. این فرصت می‌تواند هم در ارتقای نظام سلامت و هم برای بازیابی جایگاه ایران در طب مؤثر باشد. هیچ کشوری یارای هم‌آوردی با ایران را در این عرصه تمدنی در تاریخ طب ندارد همچنین برای گشایش‌های اقتصادی و ارزآوری و دیپلماسی به عنوان یک فرصت به حوزه سلامت و به ویژه جامعه پزشکی نگاه شود.

برنامه‌ریزی بر اساس اسناد و قوانین بالادستی

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای حوزه سلامت، نظارت و اجرا صرفا باید بر اساس اسناد و قوانین بالادستی در حوزه بهداشت و درمان باشد، گفت: طرح‌های خلق‌الساعه‌ای که آزمون و خطا شده و منابع را به هدر می‌دهد و در نهایت با اعلام اینکه این نهاد یا آن ارگان همکاری نکرد کنار گذاشته می‌شود، نباید جایگاهی در سلامت کشور داشته باشد.

اولویت بهداشت و پیشگیری با شاخص نه هیاهوی رسانه‌ای

رئیس‌زاده با بیان اینکه بهداشت، پیشگیری و درمان باید به معنای واقعی کلمه در اولویت باشد، گفت: این اولویت باید بر اساس شاخص‌های علمی باشد نه بر اساس تبلیغات، هیاهوی رسانه‌ای و اخبار غیر واقعی فضای مجازی که تنها به درد برخی مدیران برای ارائه دست‌آوردهایشان است. دولت آینده باید شاخص‌های بهداشتی را پیش‌ روی خود بگذارد و ارتقای این شاخص‌ها را از مدیران خود خواستار باشد. اینکه من مدیر سلامت چند سفر رفته باشم، چند روبان افتتاح و راه‌اندازی پاره کرده باشم، چند مصاحبه تلویزیونی و تبیلغات رسانه‌ای راه انداخته باشم، نباید من مدیر را به اشتباه بیندازد،  باید از کارهایی که نمی‌گویم و رسانه‌ای نمی‌کنم اما به سلامت مردم آسیب می‌زند نیز بگویم؛ بنابراین دولت آینده باید حواسش به این دست مسائل نیز باشد. بهداشت را باید بر مبنای وضعیت و روند حقیقی شاخص‌ها در نظر گرفت. اینکه مدام بگوییم ما در یک یا چند شاخص رتبه نخست را داریم کمکی به ما نمی‌کند بلکه باید شاخص را به عدد تبدیل کرده و بگوییم این شاخص را در این نقطه تحویل گرفتیم و مثلا چهار سال بعد در این نقطه تحویل می‌دهیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید از متخصصین بهداشتی در سطح وزارتخانه استفاده کرد. این قابل قبول نیست که تعداد بسیار زیادی از انسان‌های نخبه دانشگاهی را که در حوزه بهداشت داریم کنار بگذاریم و از کسی که تخصص آن مرتبط با بهداشت نیست استفاده کنیم. این موجب سرخوردگی حجم عظیمی از متخصصان بهداشتی که مدت‌ها در این حوزه تحصیل کرده و دانش‌اندوخته‌اند، خواهد شد. باید از این افراد که در حوزه‌هایی که متناسب با تخصص آنها است استفاده کرد.

شاخص مهم در حوزه درمان

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی در ادامه به موضوع درمان پرداخت و گفت: در حوزه درمان یک شاخص بسیار مهم داریم، این فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر این است که «اگر در خانواده‌ای کسی بیماری داشت، بیشتر از رنج بیمار داری، رنج و دغدغه دیگری نداشته باشد» باید هدف و غایت ما در حوزه درمان باشد. حال باید بدانیم که چگونه به این مهم جامه عمل بپوشانیم.

وی ادامه داد: برای رسیدن به هدف غایی خود در درمان که کاهش از رنج بیمار و خانواده اوست نخست باید دسترسی به پزشک فراهم بوده و دغدغه دسترسی به پزشک و درمانگر، دغدغه بستری و تخت بستری، دغدغه دارو و تجهیزات و در نهایت دغدغه هزینه‌ها را نداشته باشد. اینها همه دغدغه‌هایی است که مردم دارند و رفع این دغدغه که همزمان دغدغه رهبر معظم انقلاب است باید بر اساس برنامه‌ریزی باشد که در برنامه‌های پنج‌ساله به ویژه برنامه هفتم، برنامه‌های سالیانه بودجه مشخص شده و فقط باید به آنها عمل کرد.

توجه به منابع انسانی سلامت

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه یکی دیگر از مسائلی که دولت آینده باید به آن توجه داشته باشد، منابع انسانی سلامت است، گفت: در طی این چند سال توازن بین نگاه به نیروی انسانی و نگاه به تجهیزات، ابنیه -هرچند در جای خود اینها هم در جای خود مهم است- به هم خورده است و باید این تعادل بازگردد. بهترین و مدرن‌ترین بیمارستان کشور را داشته باشیم اما نیروی انسانی نداشته باشد تنها به استهلاک و هدررفت منابع کمک کرده‌ایم. در حالیکه نیروی انسانی با چالش‌های جدی دست به گریبان است، نباید تمام تمرکز خود را به ابنیه‌سازی و تجهیزات بگذاریم، از سوی دیگر اگر نیروی انسانی داشته باشیم و فضایی برای ارائه خدمت آنها وجود نداشته باشد باز هم یک کار ابتر انجام داده‌ایم.

وی خواستار توجه دولت آینده به کیفت آموزش پزشکی شد و گفت: با کیفیت آموزش پزشکی نباید شوخی کرد. نباید کیفیت آموزش را فدای برخی منافع کرد. کیفیت آموزش یک پزشک، یک جراح و یک داروساز رابطه مستقیمی با سلامت مردم دارد. ما نمی‌توانیم به دلیل برخی مسائل کیفیت آموزش را نادیده بگیریم. بی‌توجهی به این موضوع هم موجب هدر رفت منابع و هم موجب به خطرانداختن جان مردم خواهد شد، هرکاری که لازم است برای حوزه سلامت انجام شود باید با توجه به رعایت کیفیت و استانداردهای سلامت باشد.

رئیس‌زاده همچنین با اشاره به دخالت افراد غیر متخصص و غیر مجاز در حوزه سلامت نیز گفت: این موضوع نیاز به یک قانون بازدارنده داشته، متأسفانه قانونی هم که وجود دارد طی این سال‌ها بی‌اثر شده است. در اسرع وقت باید یک قانون بازدارنده برای پیشگیری از ورود مداخله‌گران غیر پزشکی به این حوزه تصویب شود.

وی به وزیر بهداشت دولت آینده نیز توصیه کرد که همه این مسائل و نکات را پیگیری کرده تا به سرانجام برسند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته