دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سلامت و دولت آینده (۴)؛

لزوم توجه دولت چهاردهم به ساماندهی اقتصاد سلامت+ فیلم

لزوم توجه دولت چهاردهم به ساماندهی اقتصاد سلامت+ فیلم
رئیس سابق مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت:‌ اگر اقتصاد سلامت اصلاح، سرکوب درآمدی متوقف و رونق اقتصادی در حوزه سلامت ایجاد شود، قطعاً شاهد مهاجرت معکوس کادر درمان خواهیم بود.
کد خبر : 917758

«کیانوش جهانپور» رئیس سابق مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه انتظارات حوزه سلامت از دولت چهاردهم اظهار کرد: تکمیل شبکه بهداشت و درمان کشور در لوای طرح سلامت خانواده و ورود به حوزه دارو با طرح دارویار از جمله مهم‌ترین اقدامات وزارت بهداشت در دولت سیزدهم به شمار می‌رود. این درحالی است که برخی طرح‌ها مانند طرح دارویار به کمی اصلاح نیازمند است. به طور کلی طرح دارویار روی کاغذ طرح بدی نیست، اما وعده‌هایی مانند گسترش پوشش بیمه‌ای دارو‌های مختلف یا وعده برگرداندن دارو‌های اوتیسمی به پوشش بیمه موضوعی بود که بدون در نظر گرفتن منابع، در رابطه با آن صحبت و تصمیم گیری شد.

وی با اشاره به این که بخشی از دلایل ضعف طرح دارویار به خارج از مجموعه وزارت بهداشت و نظام سلامت بازمی‌گردد، ادامه داد: انتظارمان از دولت چهاردهم این است که میان سیستم بانکی، سازمان برنامه و بودجه، گمرک کشور، صنعت دارو، زنجیره تامین و توزیع دارو و وزارت بهداشت هماهنگی ایجاد کند.

دولت چهاردهم میان سیستم بانکی، سازمان برنامه و بودجه، گمرک کشور، صنعت دارو، زنجیره تامین و توزیع دارو و وزارت بهداشت هماهنگی ایجاد کند

این عضو کادر درمان ادامه داد: دولت آینده در اولین گام باید سلامت را به عنوان یکی از سه اولویت اصلی و اساسی خود قرار دهد. دولت‌مردان چهاردهم شعار را به عمل تبدیل کرده و در راستای ارتقای سلامت حرکت کنند.

جهانپور با بیان اینکه نباید امنیت، آموزش و سلامت قربانی حوزه‌های دیگر شود، گفت: اگر دولت چهاردهم رویکرد مناسبی برای حوزه سلامت نداشته باشد، در بلندمدت شاهد بازدهی چشم‌گیر نخواهیم بود؛ بنابراین باید سلامت جزء سه اولویت اصلی دولت آینده باشد..

وی به اسناد بالادستی نظام سلامت اشاره کرد و گفت: تکلیف دولت‌ها برای حوزه سلامت مشخص است. هر دولتی که روی‌ کار می‌آید باید در ماه‌های اول با اجرای قانون برنامه هفتم توسعه کار را آغاز کند. اگر شخصی در دولت چهاردهم به اسناد بالادستی نقد دارد باید با اجرای درست آن نواقص را رفع کند. اگر اسناد و سیاست‌های کلی درست اجرا نشود، مشکلات حوزه سلامت از بین نرفته چه بسا بیشتر هم می‌شود.

دولت چهاردهم سیاست‌های کلی سلامت را مبنای کار خود قرار دهد

این پزشک عمومی تاکید کرد: هر دولتی که انتخاب شد، از رئیس جمهور گرفته تا وزیر بهداشت باید سیاست‌های کلی سلامت را مبنای کار خود قرار دهند؛ چراکه تکلیف بسیاری از کلیات حوزه سلامت در آن مشخص است.

جهانپور تصریح کرد: بعضا در تبلیغات انتخابات وعده‌هایی داده می‌شود که منطبق با سیاست‌های کلی نظام سلامت نیست به عنوان مثال سیاست‌های کلی ما را به سمت ادغام آموزش و پژوهش در حوزه علوم پزشکی با خدمات برده است. در حالی که این ادغام جزو سیاست‌های کلی است، اما همه به دنبال جداکردن آن هستند.

این کارشناس حوزه سلامت افزود: مردم برای انتخاب یک فرد به عنوان رئیس جمهور به صحبت‌های او در مناظرات توجه کنند و به شخصی رای دهند که شعار‌هایش با سیاست‌های کلی انطباق داشته باشد. رئیس جمهور آینده از اقداماتی که با سیاست‌های کلی حوزه سلامت تداخل دارد به جد خودداری کند.

کارشناس حوزه سلامت تشریح کرد: برای جلوگیری از آشفتکی در دولت چهاردهم، سیاست‌های کلی سلامت به عنوان اصول کار قرار دهد و نیازی به ارائه طرح جدید نیست. معتقدم سیاست‌های کلی نظام سلامت می‌تواند حلال بسیاری از مشکلات باشد.

وی افزود: دولت چهاردهم باید به طوری جدی به موضوع پیشگیری توجه کند؛ چراکه پیشگیری محور اصلی سیاست‌های کلی است. ارتقای سواد سلامت مردم و ارتقای آموزش سلامت، مراقبت و غربالگری زودهنگام باید جزء اهداف مهم دولت وزیر بهداشت آینده باشد.

پرهیز دولت چهاردهم از وعده‌های توخالی

جهانپور مطرح کرد: دولتمردان وعده‌های محقق نشدنی به مردم ندهند؛ زیرا وعده‌های غیرهدفمند اثر معکوس داشته و مردم را دلسرد می‌کند. انتظار می‌رود دولت آینده از وعده‌های غیرقابل اجرا پرهیز کند.

دولت از وعده های توخالی پرهیز کند؛ زیرا وعده‌های غیرهدفمند اثر معکوس داشته و مردم را دلسرد می‌کند

این پزشک عمومی عنوان کرد: ساماندهی اقتصاد سلامت یکی دیگر از نکات مهمی است که دولت چهاردهم باید به آن توجه کند. تعرفه گذاری و تعرفه‌هایی که با واقعیت‌های اقتصادی انطباق ندارد عملاً اقتصاد سلامت را دچار رکود می‌کند. وجود شکاف و شیب درآمدی باعث شده کادر درمان فکر مهاجرت در سر داشته باشند. لازم است برای حل این مشکل، سازمان برنامه، وزارت اقتصاد، وزارت مسکن اقداماتی هم‌سو انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: اگر اقتصاد سلامت اصلاح، سرکوب درآمدی متوقف و رونق اقتصادی در حوزه سلامت ایجاد شود قطعا شاهد مهاجرت معکوس کادر درمان خواهیم بود؛ حتی افرادی که مهاجرت کرده اند هم به کشور بازمی‌گردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته