دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سلامت و دولت آینده (۵)؛

جای خالی «اقتصاد سلامت» در مناظره‌های تلویزیونی/ نامزد‌ها برای چالش‌های عدیده نظام سلامت برنامه داشته باشند

جای خالی «اقتصاد سلامت» در مناظره‌های تلویزیونی  نامزد‌ها برای چالش‌های عدیده نظام سلامت برنامه داشته باشند
سخنگوی سابق سازمان نظام پزشکی با اشاره به جای خالی «اقتصاد سلامت» در مناظره‌های انتخاباتی گفت: مشکلات عدیده‌ای در حوزه سلامت وجود دارد که دولت آینده باید برای رفع این مشکلات چاره‌اندیشی کنند.
کد خبر : 918034

حسین کرمانپور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به برگزاری مناظرات انتخاباتی و انتظارت کادر درمان از نامزدهای ریاست جمهوری اظهار کرد: در مناظره نخست نامزدهای ریاست جمهوری که موضوع آن اقتصادی بود، در رابطه با سلامت و اقتصاد سلامت سخنی گفته نشد و این موجب تأسف است؛ این در حالی است که امروز ما با موضوعات و مشکلات متنوعی در حوزه اقتصاد سلامت روبه‌رو هستیم.

وی در رابطه با مشکلات کنونی نظام سلامت که نامزدهای ریاست جمهوری باید به آنها بپردازند نیز گفت: فرسودگی بیمارستان‌ها، نحوه دریافت و پرداخت کادر درمان، تاب‌آوری نظام سلامت، مدیریت بهداشت و درمان، پژوهش و تولید علم و تکنولوژی‌های جدید که امروزه ما از آنها عقب هستیم و خرید آنها به دلیل قیمت بالایی که دارند برای ما مشکل بوده و ممکن است بیماران نیازمند برای استفاده از آنها به کشورهای دیگر سوق پیدا کنند، از جمله مسائلی است که در موضوع اقتصاد سلامت مطرح هستند و می‌توانست در این مناظره مطرح شوند و باید در برنامه نامزدها وجود داشته باشند.

سهم سلامت مردم مشخص شود

سخنگوی سابق سازمان نظام پزشکی یادآور شد: نحوه پرداخت بیماران و به ویژه بیماران صعب‌العلاج، موضوع مهم سالمندان و سالمندی که به زودی دامن‌گیر کشور خواهد شد نیز از جمله مواردی است که می‌توانست مطرح شود. از سوی دیگر امروزه سهم مردم و سبد خانوار به شدت از درآمد ناخالص ملی کاهش پیدا کرده و از 8 به 4.5 رسیده است و در این رابطه سهم خانوار به حوزه سلامت بیشتر شده که این امر خانواده‌ها را فقیرتر می‌کند.

کرمانپور ادامه داد: در بسیاری از کشورهایی که اقتصاد توسعه یافته‌تری دارند مردم هیچ دغدغه‌ای برای هزینه‌های بهداشت و درمان خود ندارند، به جای اینکه بیاییم وعده‌های توخالی بدهیم باید بیاییم بگوییم اگر وارد بخش دولتی درمان شدید هیچگونه ارتباط مالی با آن بخش نخواهید شد و باید این کار را انجام داد.

تأمین دارو و جایگاه آن در برنامه‌ نامزدهای رئیس‌ جمهوری

رئیس اورژانس بیمارستان سینا تهران در ادامه با بیان اینکه مسأله تأمین، تولید و توزیع دارو این روزها دغدغه نظام سلامت است و باید در برنامه‌های دولت آینده وجود داشته باشد، گفت: متأسفانه به این موضوع نیز که بخش بسیار مهمی در اقتصاد سلامت است هیچ اشاره‌ای در مناظرات نشد. در حال حاضر بسیاری از داروهایی که مورد نیاز بیماران است به دلایل اقتصادی کمبود دارند. از سوی دیگر باید دانست که سهم تولید ناخالص ملی در تولید دارو چیست و چه برنامه‌ای برای آن دارند. چه ارزی و چه مقداری به دارو و تجهیزات قرار است تخصیص داده شود.  

کرمانپور در ادامه با بیان اینکه حوزه سلامت یک حوزه تخصصی ملی و بین‌المللی است، گفت: همانند اقتصاد باید در سلامت نیز اصلاحاتی صورت بگیرد تا مردم از زیر این چرخه سنگین مشکلاتی که امروز با آن درگیر هستند بیرون بیایند. وقتی که فردی فرزندش سرطان دارد و همسرش مشکل خونی داشته باشد اما توان اقتصادی او محدود باشد با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم خواهد کرد. وقتی چنین وضعیتی برای تعداد زیادی از افراد به وجود آید به شدت موجب ناامنی در جامعه خواهد شد، به همین دلیل نیاز است که هرچه زودتر برای این موضوعات راه‌حل‌هایی را اندیشید و همه نامزدها باید برنامه‌های مدونی را برای این موضوع داشته باشد.

او یادآور شد: در حال حاضر مشکلات عدیده‌ دیگری در نظام سلامت وجود دارند که حل این مشکلات نیازمند برنامه‌های مختلف است. در حال حاضر تأمین داروی بیماران مزمن، صعب‌العلاج و سرطانی به شدت با مشکل مواجه است و این موضوع موجب نگرانی بسیاری از خانواده‌ها شده است حتی داروهای دیگری مانند انسولین قلمی و وارفارین هم امروز کمبود داشته و بسیاری از مردم را با مشکل مواجه کرده است.

تجهیزات و بیمارستان‌های فرسوده

وی ادامه داد: ما در حوزه تجهیزات پزشکی هایتک که فوق‌العاده گران است، در حوزه نگهداری و ارزیابی و تعمیر و تجهیز با مشکلات زیادی مواجه هستیم. این تجهیزات ارزبری شدیدی دارد و با توجه به اینکه قرار است ارز آن تغییر پیدا کند باید دانست برای عدم فشار به مردم که نیاز به این تجهیزات دارند چه برنامه‌ای دارند. همچنین فرسودگی شدید بیمارستان‌ها و تجهیزات مستهلک آن علاوه بر اینکه ما را از کشورهای همسایه به عقب انداخته، کیفیت خدمات را هم به شدت کاهش داده است.

کرمانپور بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما، مهاجرت زیاد کادر درمان است و دیگری مشکلاتی است که پزشکان عمومی و برخی از تخصص‌های دیگری که امروزه به زیر خط فقر رسیده ناچار به مهاجرت یا افزایش ساعات کاری و یا اینکه در کنار آن چند شغل داشته باشند که این موضوع نیز به مراتب می‌تواند بر نظام سلامت ما و در نتیجه سلامت مردم تأثیر بگذارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته