دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بیمه دارو‌های نسل جدید از فشار بر سیستم بهداشت و درمان می‌کاهد

بیمه دارو‌های نسل جدید از فشار بر سیستم بهداشت و درمان می‌کاهد
یک پزشک فوق تخصص گفت: اگر بیمه‌ها به موضوع پوشش هزینه خرید دارو‌های انسولین نسل جدید وارد نشوند بعد‌ها مجبورند هزینه‌های ده برابری برای پرداخت هزینه درمانی مشکلات چشمی، کلیوی و قلبی این بیماران بپردارند.  
کد خبر : 917922

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم وفناوری آنا، فرزانه سروقدی، فوق تخصص غدد، در خصوص مزیت نسل جدید دارو‌های انسولین می‌گوید: هدف هر انسولین و دارویجدیدی که بازار عرضه می‌شود، حل مشکلات پیش روی بیماران است.

وی به این موضوع اشاره می‌کند که قبلا از انسولین‌های انسانی استفاده می‌شد که کمک‌کننده بودند و جایگزین انسولین‌های حیوانی شدند؛ چرا که انسولین‌های حیوانی اثرات مثبت زیادی نداشتند و بسیاری از بیماران بر اثر استفاده از آن با خطر مرگ مواجه می‌شدند.

انسولین‌های انسانی یک قدم جلوتر بود و واکنش‌های ایمنی ایجادنمی‌کرد و اثرات بهتری نسبت به نسل قبلی خود داشت. اما با این وجود از وضعیت بیولوژیک بدن فاصله زیادی داشت. این در حالی است که همه تلاش تیم درمان در این جهت است که بالاخره به سیستم ترشح طبیعی انسولین در بدن نزدیک بشویم.

سروقدی ادامه می‌دهد: هدف انسولین نسل جدید دگلودک-آسپارت  این است که هم بتوانند قند‌های بعد از غذا را بپوشانند و هم بسیار طولانی اثر باشند. رژیم‌های انسولینی باید بتوانند سطح پایه ایجاد کنند، یعنی همیشه مقداری انسولین در بدن باشد تا اثر متابولیک خودش  را اعمال کند و در واقع نسل جدید انسولین در این مسیر حرکت می‌کند. این انسولین‌های نسل جدید که یک قدم رو به جلو هستند به صورت قلم ارائه می‌شود. پیش‌تر انسولین‌های ویالی به صورت شیشه‌ای ارائه می‌شد که باید مخلوط می‌کردند و با فاصله زیاد از غذا باید تزریق می‌شد. 

این پزشک فوق تخصق بر این موضوع تاکید می‌کند که در انسولین‌های نسل جدید تلاش می‌شود به صورت یکنواخت و ۲۴ ساعته بتوانند پوشش یکنواخت پایه‌ای برای انسولین ایجاد کنند. 

او به بحث بیمه‌ها و حمایت آنها از دارو‌های جدید نیز اشاره کرده ومی‌افزاید: هر دارویی که برای بیماران تجویز می‌شود باید توان پرداخت آن را داشته باشد. برخی از دارو‌ها اثرات و مزایای بیشتری دارد و بیمار بهتر می‌تواند از آن استفاده کند ولی اغلب هزینه‌بر بوده و قیمت تمام‌شده بیشتری نسبت به سایر دارو‌ها دارند. در واقع هزینه آن برای بیمار بالاتر می‌رود. در اینجا باید  پای بیمه‌ها به میانبیاید و کمک کنند تا بیمار دیابتی زندگی با کیفیت‌تری را تجربه کند. خیلی از بیماران میزان انسولین مصرفی‌شان را خودسرانه  تغییر می‌دهند، چرا که توان خرید مجدد همان دارو‌های قدیمی نیز برایشان دشوار است. نکته مهم در مورد بیماران دیابتی این است که تزریق نادرست انسولین در این بیماران می‌تواند تبعات بیشتری به دنبال داشته باشد. عوارض قلبی و چشمی و کلیوی از مواردی است که می‌تواند خطرآفرین باشد. از سوی دیگر درمان این عوارض، هزینه بیشتری را بر دوش دولت‌ها می‌گذارد، لذا بسیار به‌صرفه‌تر است که بیمه‌ها هزینه اولیه انسولین‌های نسل جدید را برعهده بگیرند تا عوارض ناشی از عدم مصرف آنها بر جامعه و سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل نشود.  

این فوق تخصص که سخنران یک ایونت تخصصی در شیراز هم بود، ادامه می‌دهد: برگزاری ایونت و برنامه دیابت یک کار موفق بود که حضور متخصصان زبده در آن بر اعتبارش افزود. از استقبال بی‌نظیر مدعوین همین بس که اکثر آنها از ابتدا تا پایان برنامه در نشست حضور داشتند و پرسش‌وپاسخ‌هایی که در این برنامه انجام شد فضای بحث و تبادل نظر خوبی بود و مورد استقبال حاضران در نشست قرار گرفت.

انتهای پیام/

برچسب ها: بیمه دارو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته